Rimpels calmato folie / bouwvragen

een hele goede dag heren,
Ik heb sinds vorige week een nieuwe calmato st ep1400 in mijn bezit.
Na tijden met 2de hands spul en schuipjes, wil ik met deze mijn brevet gaan halen.

Nu loop ik direct al tegen het volgende probleem aan.
Ik krijg de rimpels niet uit de folie!

Er is al een hoop geschreven over de folie van kyosho, ik heb dan ook al diverse dingen geprobeerd.
Van de de foliebout op koud tot warm, en de foin van de vriendin.
Toch lukt het me niet. In de handleiding is te lezen dat je met de bout op een lage stand de rimpels er uit kan krijgen.

Dus help! Wat is de juiste techniek om dit klusje te klaren?

Groeten sjoerd

Laatst bewerkt:
:D :D :D

Antirimpel%20creme.jpg

De fohn van je vriendin zal vrijwel zeker niet warm genoeg worden, een verfbrander is beter maar dat moet je met heel veel beleid doen.

Beste methode is toch met het folieboutje, je moet alleen even de juiste temperatuur vinden.
Zowiezo is dat om te ontrimpelen vaak net even iets hoger dan om gewoon te bespannen.

Maar het blijft rotfolie, Oracover werkt tig keer lekkerder maar daar heb jij nu niets aan :roll:

Dan moet je nog hoger in temperatuur om de folie te laten krimpen.

Je moet even testen hoe hoog je mag zijn bij de Kyosho folie.

Met mijn Jamara bout krijg ik Oracover niet kapot gekrimpt op de hoogste stand.
En het makkelijkst gaan het met een hete luchtpistool .

Mvg Johan

Op folie zit een lijmlaag. Die lijmlaag smelt/plakt bij lage temperaturen. De folie krimpt bij hoge temperaturen.

Dus als het is dat de folie gewoon los zit, kun je het op een lage temperatuur vastplakken. Als het zo is dat de folie 'te ruim' zit, kun je het op hoge temperatuur krimpen.

Dan gaat het in alle richtingen krimpen, dus het kan inderdaad zijn dat je eerst meer rimpels krijgt. Rustig blijven doorstrijken, niet gaan lopen duwen of stressen, dan komt het helemaal goed.

Wat fijn werkt voor je foliebout, is zo'n sok er omheen. Dan maak je minder snel krassen op folie en voorkom je ook dat je bv. per ongeluk wat kleur van een rand uitstrijkt over het witte.

Als je bv. een heel fijn rimpeltje krijgt, is het handig dat rimpeltje een beetje warm te houden en het gebied OM dat rimpeltje heen te strijken, zodat het krimpt en de rimpel straktrekt.

Met het boutje op de juiste temp. krijg ik de rimpels er wel uit.
Het vraagt een hoop geduld om alles mooi te krijgen, heerlijk om zo bezig te zijn!
Bedankt voor alle hulp!

Ik kom vast snel met meer vragen!
Groeten sjoerd

Verzin is een keer iets zelf slappe ;) Wanneer kom je weer is naar de club?

Nog een vraag vanuit elst.
Ik krijg de vleugel delen niet rondom 100% rond om aangesloten.
Waar kan de minimale speling beter hebben, voor of achter op de vleugel? het gaan om 2/3mm hoogte verschil tussen de vleugel delen

Groeten sjoerd

Geen van beide, tenminste, als ik je goed begrijp.

Je bedoelt dus dat de twee vleugeldelen ten opzichte van elkaar vedraaid zitten?

Is de spie waarmee je de vleugels verbind wel recht?

Kun je eens een foto maken van het geheel?

Ja, die knik hoort er in, het ging mij er om of ie getordeerd was.

Als de vleugelhelften gedraaid zitten tov. elkaar, dan hebben de twee vleugelhelften een verschillende instelhoek, wat in de lucht zal resulteren in een verschillende lift van de vleugelhelften en dus een rollend toestel. Dat is er wel uit te trimmen, maar zo lang je het niet verlijmd hebt, kun je beter kijken of je het er niet op een andere manier uit kunt krijgen.

Ok. Ik zal er eens heel goed naar kijken!

nu nog andere wielkappen er bij zoeken.
1 van de orginele is kapot.

Even kijken waar die dingen kan scoren.

Groeten sjoerd

Back