Ringbom HR 27-2004

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
P

peter verhulst

Guest
Luitjes,

via Huib Visser tekeningen gekregen van de ringbom met draaiende cilinder. Deze ga ik nog niet maken, is wat hoog gegrepen voor mij (toch nog wel, denk ik).

Daarom ga ik eerst een 'gewone' maken

001.jpg
 
Luitjes,

omdat het nogal een ingewikkeld stukje moet worden, met gaatjes erin, erdoor en er halfdoor, op advies een werktekening gemaakt.
004.jpg

Vervolgens - met behulp van iemand die een freesbank heeft - nauwkeurig de gaten afgemeten en diverse gaten geboord
005.jpg


006.jpg


007.jpg


003.jpg


009.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een "ringbom" met een horizontale verdringer ,hmmm. Dan zal de verdringer licht moeten zijn.
Bij een verticale kan het gewicht van de verdringer gecompenseerd worden door een héél zwakke veer.
De wrijving van de verdringerstang is bij een verticale ook te verwaarlozen.
Ik blijf het volgen!

Dirk
 
Luitjes,

aan het lagerblokje begonnen. Heeft wat merkwaardige maten, 15 x 16 x 40.
Heb ook een asje met 2 lagertjes. Na eerst wat zaag- en vijlwerk, aan het boren geslagen
039.jpg


044.jpg


045.jpg


046.jpg


Dit is het dus niet helemaal of helemaal niet ...... wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

hoe is de misère van het lagerblokje ontstaan..... ik denk te snel willen werken en de machineklem niet vastgezet.
Maar niet getreurd, via een medelid van de metaalhobbygroep een nieuw stukje metaal gekregen en opnieuw gaan boren (maar nu onder zijn bezielende leiding) en dat was weer een leermoment

080.jpg

081.jpg

082.jpg

083.jpg


Nu past het wel goed. Leermoment, ik moet niet te snel willen werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
goedemorgen Luitjes,

al eerder heb ik het brandertje gemaakt. Het was voor het eerst dat ik met (hard) staal aan de slag gegaan ben op de Myford maar die had er geen moeite mee. De krullen worden trouwens wel heet en je ruikt het metaal.

022.jpg

015.jpg

014.jpg

020.jpg

019.jpg

027.jpg

033.jpg

031.jpg

029.jpg

030.jpg


al met al in mijn schik met het resultaat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de metaalkrullen heet worden..........ze mogen zelfs blauw worden............doe je het heel goed :thumbsup:
Dan verdwijnt de hitte in de krul en niet in je werkstuk :yes:

Succ6
 
Als de metaalkrullen heet worden..........ze mogen zelfs blauw worden............doe je het heel goed :thumbsup:
Dan verdwijnt de hitte in de krul en niet in je werkstuk :yes:

Succ6

Dat "blauw" zou ik toch vermijden bij snelstaal beitels.:oops:
Temperatuur zal om en bij de 300° zijn , als de krul die temperatuur heeft , dan heeft de punt van de beitel die temperatuur zeker.
De standtijd zal daardoor sterk achteruitgaan . Dus ... naar beneden met het toerental.
Mogelijk snijdt de beitel ook slecht of is hij bot waardoor de wrijving en temperatuur toeneemt.

Met hardmetaal gereedschap kan je met blauwe spanen nog doorgaan en met "beitel plaatjes" zeker. Daar kunnen (mogen) de spanen gloeien.
Maar daar is een ML7 myford véééél te licht voor.:(

Hetzelfde voor het slijpen van een beitel , laat hem niet verkleuren tijdens het slijpen!!
Anders heb je hebt de kans dat het materiaal "ontlaat" en dus zacht wordt.

Dirk
 
Luitjes,

ik heb bij mijn weten nog nooit blauwe spanen gehad. Er spat wel eens een spaan op je arm, vandaar dat je verschil voelt tussen spaanders van aluminium en staal.

Begonnen aan het koellichaam. De oorspronkelijke maten van de op tekening aangegeven cilinder en verdringer zijn doorsnede 15,5 (inwendig 13,2) en 11,9 (inwendig 10,0). Wat ik heb is doorsnee 20 mm (inwendig 17,5) en 15 mm. Daarom gaan de maten van het koeler ook wat anders worden,
058.jpg


096.jpg


054.jpg

055.jpg

Een foutje gemaakt. De eerste koelrib had wat dikker moeten zijn. waar de sleuven zitten hadden ribben moeten zijn en andersom. Ik kan er echter wel mee leven.
053.jpg

062.jpg

062a.jpg

Alles op mijn gemak gedaan en heel voorzichtig gedraaid. Ook het afsteken ging goed, wel wat tijd mee bezig geweest.
060.jpg

061.jpg


Met een binnendraaibeitel de gaten gemaakt, nadat ik eerst het asdoorvoergat 8,0 H7 gemaakt had. De 'ribbels' zien er op de foto erger uit dan in werkelijkheid.
Tegen de onderkant van de verdringercilinder komt een rubbertje ringetje wat net het nog te boren gaatje van 3,2 doorsnee onder de asdoorvoer niet afsluit.
Deze gaten in de koeler boor ik later.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

de Heizzylinder met een dremel en diamantschijf precies op maat gemaakt, 47,0 mm. Vervolgens de verdringercilinder ook op maat gemaakt. deze weegt - zonder bodem en stang - 3 gram.
073.jpg

met het draaien van het bodempje en passen brak er een stukje af #@$#
065.jpg

Toen opnieuw geprobeerd een nieuwe te maken, wat niet lukte.
109.jpg

Daarom er maar een van aluminium gemaakt. Het 'voordeel' is dat ik geen apart dekseltje hoeft te maken zoals op tekening aangegeven, daar wordt uitgegaan van een alu-buisje als basis.
066.jpg

063.jpg

067.jpg

071.jpg

072.jpg

Daar het - met in gedachten de opmerking van Gea - heel licht moet zijn, begonnen met uit- en afdraaien. Zul je zien, net een draai teveel eraan gegeven.

076.jpg

Maar weer opnieuw, met dit als eindresultaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,
nog even een vervolg op de cilinders.
077.jpg

078.jpg

Ik heb de koeler afgeplakt om krasjes erop te voorkomen
079.jpg

Of het qua maatvoering veel verschil maakt met de oorspronkelijke maten, cf. tekening verschil tussen binnenkant Heizzylinder en verdringer 1,3 mm, is nu 2,5.
Suggesties??

Fanaat: ik weet niet goed of ik de modificatie moet doorvoeren. Ik heb namelijk al een gat met doorsnede 20, diep 17 in de koeler. Als ik er nu zo'n constructie in ga maken, dan moet het buisje dus 30 mm uitsteken (doet het nu ook) maar hoe sluit ik dan het gat van 20 af met die gemaakte ring? De O-ring is toch om het buisje te fixeren?

Ik heb het gat nu zo gedraaid, dat ik aan de achterkant van de Heizzylinder één strook teflontape (waar men radiatorkranen mee afdicht) kan draaien. Het zit dan allemaal goed klem met een fractie speling tussen glas en koeler. Heb geen idee hoeveel het glas gaat uitzetten.
111.jpg

110.jpg

112.jpg

Het alu cilindertje weegt 5 gram, dat is 2 gram meer dan het oorspronkelijke dingetje van glas.
Bodempje weegt 2 gram, uitgeboorde asje 4 gram.
Zou niet goed weten waar nog wat materiaal weg te halen is.
Suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

wie kan mij aan een stukje Canevasit rond 30 dik 2 mm helpen? Heb dit nodig als isolatie tussen de koeler en de aluminium pilaar
128.jpg
 
Luitjes,

het vliegwiel uit een stuk aluminium gedraaid. Via een clubgenoot gebruik mogen maken van zijn verdeeltafeltje met klauw en daar de gaten gefreesd. Vervolgens met een verzinkboor de randjes van de gaten wat verdiept en afgewerkt.
Vervolgens een M3 madenschroef aangebracht
084.jpg

087.jpg

097.jpg

toen aan de slag met de krukas
114.jpg

115.jpg
 
Als de metaalkrullen heet worden..........ze mogen zelfs blauw worden............doe je het heel goed :thumbsup:
Dan verdwijnt de hitte in de krul en niet in je werkstuk :yes:

Succ6

Vandaag ook aan het draaien geweest met mijn "two five four". Zo een myford is een stuk stabieler dan een super 7 of ML7.
Mooie blauwe spanen is het resultaat.:D
Dirk
 
Back
Top