Luitjes,
ik heb bij mijn weten nog nooit blauwe spanen gehad. Er spat wel eens een spaan op je arm, vandaar dat je verschil voelt tussen spaanders van aluminium en staal.
Begonnen aan het koellichaam. De oorspronkelijke maten van de op tekening aangegeven cilinder en verdringer zijn doorsnede 15,5 (inwendig 13,2) en 11,9 (inwendig 10,0). Wat ik heb is doorsnee 20 mm (inwendig 17,5) en 15 mm. Daarom gaan de maten van het koeler ook wat anders worden,
Een foutje gemaakt. De eerste koelrib had wat dikker moeten zijn. waar de sleuven zitten hadden ribben moeten zijn en andersom. Ik kan er echter wel mee leven.
Alles op mijn gemak gedaan en heel voorzichtig gedraaid. Ook het afsteken ging goed, wel wat tijd mee bezig geweest.
Met een binnendraaibeitel de gaten gemaakt, nadat ik eerst het asdoorvoergat 8,0 H7 gemaakt had. De 'ribbels' zien er op de foto erger uit dan in werkelijkheid.
Tegen de onderkant van de verdringercilinder komt een rubbertje ringetje wat net het nog te boren gaatje van 3,2 doorsnee onder de asdoorvoer niet afsluit.
Deze gaten in de koeler boor ik later.