Ringbom HR 27-2004

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Toch moet je zulke krullen eigenlijk niet willen. niet grappig als de klauw daarin hapt en die zooi je om de oren slingert.
Meer voorzetten en/of meer voeding er op , dan breekt de spaan. en is de kliko ook lang zo snel niet vol.
 
Een spaanbreker aan de beitel slijpen is ook een mogelijkheid.
De krullen worden dan korter en breken. Wel heb ik de indruk dat er dan meer vermogen nodig is.
Enfin de klus is geklaard en ik ben hééél voorzichtig geweest.:beer:
Dirk
 
Ik heb ook best wel veel krullen :rolleyes:

177.jpg

176.jpg
 
  • Like
Reactions: jef
Luitjes,

weer wat gedaan, de krukaswang (zo heet dat toch?) gemaakt en gaatje geboord.
114.jpg

115.jpg


vervolgens aan de slag met het drijfstangetje. Eerst in een stukje messing de gaten geboord toen met figuurzaag (met ijzerzaag erin) grof in vorm gezaagd, daarna vijlen
101.jpg

102.jpg

104.jpg

Het eindresultaat conform tekening
107.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

aan de slag gegaan met het overbrengen van de noodzakelijke maten voor de te boren gaten in het koellichaam.
Hier mijn eerste gereedschapjes voor gemaakt, een pennetje en een ponsje (voor het maken in gaten in een stuk pakking)
126.jpg

Zeer nauwkeurig (te doen gebruikelijk) de maten overgenomen en diverse keren nagemeten. toen voorgeboord met centerboor en zo verder.
120.jpg

121.jpg

122.jpg

De gaten in de pakking komen ook exact overeen (op de foto ligt het wat scheef)
113.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

ronding maken aan het lagerblokje. Vond ik spannend, voor hetzelfde geld moet ik weer een nieuwe maken. Heeel nauwkeurig uitgelijnd, metertje sloeg absoluut niet uit en draaien maar
142.jpg

143.jpg

144.jpg

Gelijk ook de kant van het vliegwiel gedaan en gelijk gemaakt aan de ronding
147.jpg

148.jpg

daarna het platte stuk in dezelfde ronding gevijld.
146.jpg

Ik heb het randje tussen plat en rond gedeelte gedraaid met een radiusbeiteltje (oorspronkelijk Myford met "schuitje"). Ik heb dit niet weggevijld omdat ik het wel mooi vind.
168.jpg

167.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: jef
Luitjes,

weer even bezig geweest, nu met de arbeidscilinder
130.jpg

131.jpg

134.jpg

Op 2 uur is in de cilinder de doorboring te zien. Conform tekening.
159.jpg

Ook gelijk het verbindingsstukje gemaakt wat tussen zuil en arbeidscilinder komt.
Kon beide kanten van het verbindingsbuisje niet exact gelijk krijgen omdat ik de dunne kant (rand) niet goed ingespannen kreeg, zelfs niet in een spantang.
Het verdiepingsgaatje in de cilinder heb ik met de kolomboor en een frees, werkstukje ingeklemd in machineklem, een beetje uitgefreesd.
160.jpg

Past goed
161.jpg

En dit is het resultaat tot nu toe. Nu de arbeidszuiger maken.
162.jpg

Helaas te groot uitgeboord, moest 12 mm zijn.
Hoe dat kan? Verkeerde boor gepakt.
132.jpg

Heb nog staaf grafiet liggen van 16 dus dat is geen probleem.
Lijkt mij ook niet een probleem v.w.b. verhoudingen. Volgens mij
kan de arbeidscilinder wel groter in diameter zijn, of vergis ik mij?
133.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

voor de arbeidszuiger zijn er diverse mogelijkheden:
moet wel werken i.v.m. de zuigerstang. Op tekening aangegeven een stukje zilverstaal, hol maken en dan een pistonpennetje van 2 mm doorsnee voor montage zuigerstang.
- stukje grafiet, hol maken, gaffeltje met schroefdraad aan een plaatje maken, het plaatje onderin de holle zuiger lijmen
- aparte bodempje maken, in hol gemaakt zuigergedeelte persen, in bovenkant hol zuigerdeel, sleufje frezen voor zuigerstang

nadenken dus
 
Gewoon aan de originele maten van de tekening houden,alleen in het 1,5 mm.dikke zuigerwandje met zilver 2 busjes solderen voor het 2 mm.pistonpennetje te bevestigen,het zuigertje moet vooral superlicht zijn,denk er wel aan,eerst solderen met zilver en daarna op cilinder-passing draaien c.q. slijpen,de wrijvingsweerstand met dit materiaal gunstig te noemen met de juiste tolerantie!
 
Helaas te groot uitgeboord, moest 12 mm zijn.
Hoe dat kan? Verkeerde boor gepakt.
Bekijk bijlage 245263

Voor zo een passing zou ik een ruimer nemen of uitdraaien , is boren niet te "grof"
Wil je toch een mooi egaal gat boren , eerst met de centerboor , dan een halve mm te klein boren en daarna met de juiste maat op lage snelheid en weinig voeding doorboren .

Groeten Jef
 
.85 over is wel heel erg veel.
Hoe heb je geboord ?
Voorboren doe je met de maat van de ziel van de boor.
Maar ruimer is mooier, of draaien met een beiteltje met een flinke neus radius,
 
Voor zo een passing zou ik een ruimer nemen of uitdraaien , is boren niet te "grof"
Wil je toch een mooi egaal gat boren , eerst met de centerboor , dan een halve mm te klein boren en daarna met de juiste maat op lage snelheid en weinig voeding doorboren .

Groeten Jef
Minimaal met een ruimer nabewerken om een zuivere en gladde cilinderboring te krijgen is meestal voldoende bij aluminium en messing cilindertjes, diameter boorgat 12,85 mm. ruimer 13 mm h6 of h7 machineruimer !
Groeten Sjef
 
Luitjes,

ik ben een beetje aan het experimenteren met de arbeidszuiger. Volgens tekening moet het dingetje van zilverstaal zijn. En persoonlijk vind ik het moeilijkste onderdeel om te maken
Nu heb ik van Fanaat een schets gekregen om de zuiger van aluminium te maken. Heb echter noch van zilverstaal noch van aluminium enig idee of dat materiaal wat makkelijk in de zuiger loopt.

Had nog een oud gaffeltje en een stukje grafiet liggen (ik gooi niets weg) en ben daar eens mee aan de slag gegaan
196.jpg

197.jpg

Zoals jullie kunnen zien, de boel verknoeid met zagen en meer pas maken. Ik was zo nijdig op mijzelf dat ik direct een nieuwe gemaakt heb met behulp van het hoogtesupport.
199.jpg

201.jpg

208.jpg


214.jpg

Volgens tekening moet deze maat 17 mm zijn, dus het draadgetapte gedeelte moet over en
wat langer. Omdat i het inspannen lastig vond, ga ik kijken voor een stukje draadeind.
215.jpg

Net een fractie de groot qua diameter.
212.jpg

Alles bij elkaar weegt het 4 gram.
213.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuk draadeind ?
Wat is het m 3 M 4 ?
Boutje van 25 mm lang kopen en kopje eraf zagen , dan heb je stukje draadeind.
Voor middenstukje busje maken , draad tappen , drupje 603 en klaar
 
Eigenlijk begrijp ik van die hele motor constructie niks.:confused:
Waarom iets makkelijk moeilijk maken?
Ik zie vier onderdelen te maken voor de zuiger terwijl het met twee ook kan en die zelfs nog eenvoudigere te maken zijn.
Dirk
 
Je hebt volkomen gelijk Dirk,maar zo staat het ook op de werktekening van ontwerper René Schaffer,makkelijker kan het al niet,dit is een werkend modelletje en daar moet je niet zelf aan gaan veranderen want dan kom je er nooit mee klaar,dat eindigt in prulwerk,jantje zegt dit,pietje zegt dat,het is gewoon een dot vakkennis dat voor een hobbyist die nooit of te nimmer in hun beroep me deze materie te maken heeft gehad even te leren is,maar met heel...heel....heel veel geduld en door zelf te oefenen meestal door schade en schande kan leren om op de (lange) duur een prachtig stukje werk kan laten zien!
 
Ik begrijp goed wat je wil zeggen , maar het is zo dat er heel wat tekeningen op de markt zijn waarvan ik denk dat de ontwerpers hiervan geen 3 keer ( zelfs geen 2 keer ) nadenken voor ze iets op papier zetten.
Het is niet omdat het zo getekend is dat het ok is .
Dirk
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top