Nog wat laatste opmerkingen...
Voor het geval dat er geinteresserden zijn die er ook over denken hun Riser 100 om te bouwen - leek het mij handig dat ik het verhaal netjes afsluit en ook mijn laatste ervaringen deel.
Gisteren heb ik heerlijk gevlogen, vele malen rustig omhoog en vervolgens lekker floaten, het toestel vliegt eigenlijk als een eitje mits je een beetje anticipeert. men was onder de indruk - en ik was trots op de geslaagde conversie.
Maar ik ben gewend aan het hebben van ailerons en dus gewend dat mijn vliegtuigen onmiddelijk reageren. Ook zijn al mijn toestellen ruim overpowered en trek je ze dus snel uit de problemen als dat moet (bijvoorbeeld de Multiplex twinstar, blizzard of dogfighter)
Dan is vliegen met een vrachtwagen toch een uitdaging, je moet ff wennen aan het gedrag en niet gaan lopen rauschen zoals je gewent bent.
Door de vrij sterke motor is de klimhoek bij te veel gas al snel te hoog - de kans bestaat dat het model eventjes gaat "prophangen", Maar dat houdt de motor ook weer niet vol, je vliegtuig hangt vervolgens stil en valt over 1 tip weg en komt in een spin. Dit is mij 1 keer gebeurt - het lange gras redde mijn toestel...
Er is niet veel te vinden op het net maar dit linkje is een andere geslaagde conversie:
http://www.stefanv.com/rcstuff/riser100.html
Zie deze quote:
The climb out was good, at about 25 degrees as predicted, which is about the same as my 2.5:1 geared Great Planes Spectra on a 12×8 prop and 7 cells. This is all the more impressive when you consider that the Riser 100 weighs about 15oz (420g) more than my Spectra
De stijghoek is maar 25 graden. Als ik weer de ombouw zou doen zou ik een lichtere motor nemen (+/- 150 gram met een lagere Kv en een grotere prop). Ik heb geen uitgebreide studie gemaakt, maar deze leek me ideaal:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G10 Brushless Outrunner 810kv (.10 Glow) (USA Warehouse)
Maar goed, ik had de jeti Phasor liggen en moet nu gewoon met half gas omhoog en de boel goed tegen de wind inhouden. Het blijft een floater en is niet gebouwd om naar boven te stormen als een hotliner...
Als je voor een lichtere buitenloper gaat kan het zijn dat je te weinig ruimte hebt - voorin de neus. de neus wordt wellicht korter en dat betekent dat je extra lood moet toevoegen. En dat is zonde.
Zie deze quote van het eerdere linkje:
My projects usually end up nose heavy, which is generally easily remedied by moving something back (usually I end up moving the receiver battery behind the trailing edge of the wing). The Riser 100 was an exception. When all was said and done, it was quite tail-heavy. I moved everything as far forward as I could, but I still needed to add about 2 oz (57g) of lead. How embarrassing to add weight to an electric! That lead is what you see in photo above, just behind the cowl. It’s lead fishing shot, mixed with epoxy, and poured onto a balsa shelf that I built between F-E and F-2.
Ik had dat probleem dus niet, mijn accu (2200) zit onder de vleugel helemaal naar achteren, tegen het schot.
Een ander leerpunt: zorg dat je zwaartepunt goed is - de handleiding klopt! het ligt dus net achter de hoofdligger (mijn zwaartepunt ligt op 92 mm van de voorlijst) - laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen dat het zwaartepunt op de hoofdligger ligt en dus naar voren moet... je bent snel te ver naar voren met alle problemen van dien....
En verder is het mij ook duidelijk dat de grote vleugels een enorm potentieel geven in thermiek - hij reageert onmiddelijk! Ik heb nog niet veel bellen gehad - want voornamelijk s'avonds gevlogen maar al wel gezien dat hij weinig nodig heeft om boven te blijven.
Veel sucess!
Roger