Riser 100 – electro ombouwverslag en een vraag…

Ja, dat zou zo maar kunnen!

De luchtstroom over de gleuf aan de bovezijde levert een 'trek' en zuigt lucht naar binnen via de luchthappers aan de voorzijde. Een beetje ruime opening levert allicht meer 'trek'.

mijn kennis van de fysica reikt niet ver genoeg om dit te berekenen, maar mijn buurjongen studeert lucht en ruimtevaart - ik zal het hem bij gelegenheid eens vragen...

Enfin, ik denk dat ik voldoende koeling heb - zeker nu ik het getests heb.

Groetjes

Vandaag dan dus de maiden gehad van mijn Riser 100 die ik naar electro had omgebouwd. (zie het bouwdraadje)

Ik moet zeggen het was moeizaam... Eerst trok hij erg naar links en moest ik vol rechts bijtrimmen om veilig te landen. We hebben de vleugel vervolgens doorgemeten en toen bleek dat in het eerste stuk, links, teveel washout zat. De achterlijst kwam bij de knik al r boven.

Ik dus snel naar huis en met fohn en strijkbout in de weer. Na een kwratiertje waren beide stukken tot de knik prachtig plat en het tweede stuk had 5 mm washout aan beide kanten.

Weer terug gekomen deed hij het prima, zeker toen ik de accu nog wat naar voren deed vloogtie prima. Hij ging rechtuit, vloog langzaam, geen neiging tot tipstall - perfect zou ik zeggen..goed

Maar bij de volgende accu was het opeens gedaan met het rustige vliegbeeld. Hij bleef maar dompen en wilde met zijn neus omhoog, zeker als ik net in de wind was gedraaid.

Accu dus 1.5 cm naar voren, maar nog steeds leek het alsof het zwaartepunt te veel naar achter zat.

Lood erbij in de neus, en nog steeds een enorme neiging naar boven te te gaan en te overtrekken.

De landingen waren enerverend maar ik heb de boel wel heel gehouden.

Erg raar allemaal - want een uurtje ervoor had hij zonder extra lood en met de accu zeker 2 cm terug perfect gevlogen...

Thuisgekomen het zwaartepunt op een stuentje nagemeten, nou die zat ruim een cm voor de aangegeven afstand - en die heb ik ook nog eens bekeken in de gebruiksaanwijzing: tussen 90 en 98 mm van de voorlijst moet tie zitten.

Wat kan dit zijn - vooral het feit dat hij het eerst wel goed deed en later niet meer is toch verbazend.....

Nou - tips welkom...

Roger

Als ik dit zo lees verdenk ik het instelhoekverschil (te groot).
In hoeverre heb je het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo gecontroleerd?
De vleugelbevestiging met elastieken geeft je wat ruimte. Al bij de eerste start de vleugel niet goed heeft gelegen (iet tever naar achteren met de achterlijst net boven op de houten romprug, en bij de 2e start op de juiste plek ter plaatse van de opening in de romprug voor de vleugel), dan heb je zo een graadje te pakken!
Ik kan me zo voorstellen na de eerste landing de vleugel even recht zetten - vleugel valt op de juiste plaats en het de problemen zoals je omschrijft beginnen.
Meet het instelhoekverschil (zou ongeveer 1,5-2° moeten zijn voor dit model) of als dit niet mogelijk is, leg eens een latje van 1-2 mm tussen vleugel en romp ter hoogte van de achterlijst en kijk of het vliegbeeld verbetert!

Succes ermee,

Paul

Hij bleef maar dompen en wilde met zijn neus omhoog, zeker als ik net in de wind was gedraaid.

Accu dus 1.5 cm naar voren, maar nog steeds leek het alsof het zwaartepunt te veel naar achter zat.

Als hij gaat pompen zit het zwaartepunt juist te ver naar voren.......zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/aerodynamica/121419-zwaartepunt-en-instelhoekverschil-en-de-duikproef.html

Accu juist wat verder naar achter had het probleem opgelost :-) (al had je misschien een klein beetje down moeten trimmen, en als dat veel was geweest zou je moeten denken aan wat Paul al schreef)

Laatst bewerkt door een moderator:
Paul, dank je, de instelhoek,

Daar heb ik op het veld niet aan gedacht. Maar ik zit zojuist te studeren op de vleugel en de kans dat ik het de eerste keren verkeerd heb gedaan (en daarmee toen de GOEDE imstelhoek had) is klein.

Bij mijn vleugel heb ik een extra verstevingslatje aan de achterlijst en die valt precies in een uitsparing van de romp, het kan bijna niet mis gaan.... Ook kan er geen servokabel tussen de romp en vleugel hebben gezeten.

Ik weet niet hoe ik de instelhoek kan meten ( dat zoek moet ik nog ff googlen en dan ga ik dat zeker doen), maar ik heb de tekening nagekeken en het model nagemeten en alles is volgens tekening.

Ik stel het model voor de volgende vlucht exact af zoals op de tekening maar neem zeker ook wat latjes mee om te experimenteren met de instelhoek.

Dank nogmaals, Roger

Roger,
Eerst zul je het zwaartepunt goed moeten hebben......en nogmaals, als hij ging pompen moet het zwaartepunt naar achter!

Instelhoekverschil veranderen is exact hetzelfde als de trim van je hoogteroer verzetten.

Naar achter.......?!

Keer op keer kreeg ik van clubgenoten te horen dat ik de accu naar voren moest schuiven... Juist niet naar achter. Maar nu ik het draadje waar je naar verwijst lees, kan het klopen.

Zodra ik tegen de wind indraaide deedtie zijn neus omhoog.

Dus zoals op het plaatje bij de duikvlucht met meer snelheid :meer lift - en in mijn geval door de tegenwind: ineens meer lift.

Nu snap ik ook dat ik opeens problemen kreeg na een accuwissel, ik heb toen de accu iets naar voren gedaan omdat ik dacht dat dat beter zou zijn.

Maar ik moet zeggen, dit is volstrekt tegennatuurlijk... Zeker 3 man bij ons op de club die zeiden dat ik de accu naar voren moest doen.

.....en dat terwijl ik dus kennelijk had moeten vertrouwen op mijn thuis ingestelde zwaartepunt - die ik de eerste paar vluchten had gebruikt toen ik alleen het probleem had van de bocht naar links, maar geen problemen met mijn zwaartepunt.

En toch kan ik er niet bij, ik heb altijd geleerd: vliegtuig die dompt en zijn kop omhoog gooit: zwaartepunt naar voren.....

Dank in ieder geval, ik ga voor de volgend vlucht alles terugzetten op de in de tekening aangegeven CG.

Dank en groet, Roger

Keer op keer kreeg ik van clubgenoten te horen dat ik de accu naar voren moest schuiven... Juist niet naar achter.

... Zeker 3 man bij ons op de club die zeiden dat ik de accu naar voren moest doen.

Tsja niet om rottig te doen maar dat is nu juist de reden dat het draadje ook gestart is. Ondanks dat je overal kunt lezen hoe het zit (en als je de theorie begrijpt ook vrij makkelijk kunt snappen waarom het zo zit) blijven er hele hordes mensen het tegenovergestelde beweren. Met als gevolg dat een groot deel van de vliegtuigen nooit zo goed zal vliegen als zou kunnen. Het hele tipstall-verhaal heeft hier ook mee te maken. Met een te voorlijk zwaartepunt krijg je vaak een hele nare overtrek.

@Hans,

Dank, best wel zware kost voor de zondagavond, na een volle dag vloegen (vliegen en zwoegen), een bbq en teveel bier, maar als ik het goed begrijp kreeg ik geen extra lift door de tegenwind maar extra lift omdat ik in de bocht snelheid oppikte dordat ik niet horizontaal vloog. Leerzame materie.... En belangrijk leerpunt: 1 horizontaal blijven in de bochten en met wind mee (lucht)snelheid houden.. das zo n beetje de samenvatting,
toch?

@Arjan,

Ik ben er nu wel van overtuigd dat he inderdaad teveel naar voren lag. De dag nog eens terugkijkend ging mijn vliegtuig steeds slechter vliegen naarmate de dag vorderde.

En het enige dat ik echt veranderde gedurende de dag was de plek van de accu en extra lood op de neus.... Heel leerzaam, ben blij dat ik mijn model niet verspeelt heb.

Wel gek dat dit zo hardnekkig misverstand is - we praten hier wel over in totaal meer dan 60 jaar modelvliegervaring dat mij adviseerde...

Misschien woensdag avond een tweede poging.... Wordt vervolgt

Roger

He! Ik herken de kleurstelling! ik vroeg me al af waar je was gebleven ;) Ik was het 11/12 Jarig jongetje wat naast je een Dalmation lady bouwde. :D

full

Nou Justin,

Ik twijfel.....

De Riser 100 heb ik geloof ik nooit meegenomen naar het veld in Zoetermeer. Ik vloog toen ook een dalmation lady, met rode vleugels.

Aan de andere kant, de houding van de man op de foto is er wel eentje die overeen komt met hoe ik wel eens sta ( volgens mijn vrouw) die ook meteen uitriep, "Oh toen had je nog veel haar!"

De foto is erg onduidelijk, ik ben nog niet overtuigd.

Weet je nog wat voor auto ik had?

Roger

@Hans,

Dank, best wel zware kost voor de zondagavond, na een volle dag vloegen (vliegen en zwoegen), een bbq en teveel bier, maar als ik het goed begrijp kreeg ik geen extra lift door de tegenwind maar extra lift omdat ik in de bocht snelheid oppikte dordat ik niet horizontaal vloog. Leerzame materie.... En belangrijk leerpunt: 1 horizontaal blijven in de bochten en met wind mee (lucht)snelheid houden.. das zo n beetje de samenvatting,
toch?

Roger, het ging mij om de luchtsnelheid.
Horizontaal blijven in de bocht is helemaal niet nodig.Waarschijnlijk is het geval dat je al te langzaam vloog, daardoor up hebt gegeven/getrimd. En als je dan een bocht draait willen de meeste zwevers nog wel eens wat versnellen, sneller+up-getrimd==>zwever gooit de neus weer omhoog.

Concentreer je eerst maar op het zwaartepunt goed instellen. Daarmee zal je probleem waarschijnlijk mee zijn opgelost.

Hallo allemaal,

Na de ervaringen van afgelopen zondag, waarbij ik mijn zwaartepunt gaande de middag, om verkeerde redenen, steeds verder naar voren deed, en dus een steeds slechter vliegend vliegtuig kreeg - heb ik vanavond een nieuwe poging gedaan.

Ik had er nog maar eens een paar uur afstellen, föhnen en strijken tegenaan gegooid.

Met supervlakke vleugels tot de knik en exact 5 mm washout aan de beide vleugelpunten. Met een 4 keer gecontroleerd zwaartepunt op exact 92 mm van de voorlijst (volgens de handleiding moet het tussen de 90 en 98 mm van de voorlijst liggen) en de motor rustig op 2/3 gas, steeg mijn Riser 100 majestueus naar boven..... een beetje down bij geven was voldoende om gestaag, onder een hoek van zo'n 35 graden naar boven te klimmen.

Boven gekomen hoefde ik het richtingsroer geen enkele klik naar links of rechts te trimmen om het vliegtuig recht vooruit te laten gaan.

Wel moest ik 3 klikken UP geven - en dat terwijl er best een aardig windje stond - het zwaartepunt kan dus nog wel een millimetertje of 2 naar achteren.

De Riser 100 reageerde vervolgens goed op alle commando's. De landingen waren door de best wel stevige wind wel wat moeilijk, je moet je op het laatste moment inderdaad geen gekke dingen doen - voordat je het weet zeilt hij over 1 kant weg.

Maar er was voldoende controle en ik kwam niet 1 keer echt in de problemen. Ik moest wel een keer een doorstart maken - zie plaatje.

Er was weinig thermiek, zo s'avonds, maar kijk eens wat er vanaf de 13de minuut gebeurde: op 12.58 minuut zit ik op 92 meter en op 14.18 minuut nog steeds op 80! Fijn kruisend tegen de wind!

Dit smaakt naar meer! Nu nog wat fine-tunen en meer landingen oefenen.

Dank voor al jullie bijdragen, na 20 jaar op zolder vliegt hij eindelijk – en mooi ook!

Groet, Roger

riser100.png

Nog wat laatste opmerkingen...

Voor het geval dat er geinteresserden zijn die er ook over denken hun Riser 100 om te bouwen - leek het mij handig dat ik het verhaal netjes afsluit en ook mijn laatste ervaringen deel.

Gisteren heb ik heerlijk gevlogen, vele malen rustig omhoog en vervolgens lekker floaten, het toestel vliegt eigenlijk als een eitje mits je een beetje anticipeert. men was onder de indruk - en ik was trots op de geslaagde conversie.

Maar ik ben gewend aan het hebben van ailerons en dus gewend dat mijn vliegtuigen onmiddelijk reageren. Ook zijn al mijn toestellen ruim overpowered en trek je ze dus snel uit de problemen als dat moet (bijvoorbeeld de Multiplex twinstar, blizzard of dogfighter)

Dan is vliegen met een vrachtwagen toch een uitdaging, je moet ff wennen aan het gedrag en niet gaan lopen rauschen zoals je gewent bent.

Door de vrij sterke motor is de klimhoek bij te veel gas al snel te hoog - de kans bestaat dat het model eventjes gaat "prophangen", Maar dat houdt de motor ook weer niet vol, je vliegtuig hangt vervolgens stil en valt over 1 tip weg en komt in een spin. Dit is mij 1 keer gebeurt - het lange gras redde mijn toestel...

Er is niet veel te vinden op het net maar dit linkje is een andere geslaagde conversie:

http://www.stefanv.com/rcstuff/riser100.html

Zie deze quote:

The climb out was good, at about 25 degrees as predicted, which is about the same as my 2.5:1 geared Great Planes Spectra on a 12×8 prop and 7 cells. This is all the more impressive when you consider that the Riser 100 weighs about 15oz (420g) more than my Spectra

De stijghoek is maar 25 graden. Als ik weer de ombouw zou doen zou ik een lichtere motor nemen (+/- 150 gram met een lagere Kv en een grotere prop). Ik heb geen uitgebreide studie gemaakt, maar deze leek me ideaal:

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G10 Brushless Outrunner 810kv (.10 Glow) (USA Warehouse)

Maar goed, ik had de jeti Phasor liggen en moet nu gewoon met half gas omhoog en de boel goed tegen de wind inhouden. Het blijft een floater en is niet gebouwd om naar boven te stormen als een hotliner...

Als je voor een lichtere buitenloper gaat kan het zijn dat je te weinig ruimte hebt - voorin de neus. de neus wordt wellicht korter en dat betekent dat je extra lood moet toevoegen. En dat is zonde.

Zie deze quote van het eerdere linkje:

My projects usually end up nose heavy, which is generally easily remedied by moving something back (usually I end up moving the receiver battery behind the trailing edge of the wing). The Riser 100 was an exception. When all was said and done, it was quite tail-heavy. I moved everything as far forward as I could, but I still needed to add about 2 oz (57g) of lead. How embarrassing to add weight to an electric! That lead is what you see in photo above, just behind the cowl. It’s lead fishing shot, mixed with epoxy, and poured onto a balsa shelf that I built between F-E and F-2.

Ik had dat probleem dus niet, mijn accu (2200) zit onder de vleugel helemaal naar achteren, tegen het schot.

Een ander leerpunt: zorg dat je zwaartepunt goed is - de handleiding klopt! het ligt dus net achter de hoofdligger (mijn zwaartepunt ligt op 92 mm van de voorlijst) - laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen dat het zwaartepunt op de hoofdligger ligt en dus naar voren moet... je bent snel te ver naar voren met alle problemen van dien....

En verder is het mij ook duidelijk dat de grote vleugels een enorm potentieel geven in thermiek - hij reageert onmiddelijk! Ik heb nog niet veel bellen gehad - want voornamelijk s'avonds gevlogen maar al wel gezien dat hij weinig nodig heeft om boven te blijven.

Veel sucess!

Roger

Als ik weer de ombouw zou doen zou ik een lichtere motor nemen (+/- 150 gram met een lagere Kv en een grotere prop).

Zelfs dat is veel zwaarder (en dus krachtiger) dan nodig. Dit is een motortje van 150 gram in mijn Spatz van 3300mm en 3200 gram:

Mijn Cirrus van 3m span en 1800 gram vliegklaar gaat uitstekend met een motortje van 73 gram......

Speciaal voor dit soort vragen heb ik een database aangelegd. Zie mijn handtekening (klik op mijn vloot, en dan een eindje naar beneden scrollen).
Er staat geen Riser in maar wel vergelijkbare toestellen (1300 gram en 255cm spanwijdte). Gebruikelijk is een motortje van 80 tot 100 gram, ofwel ongeveer 5 tot 6% van het vliegklare gewicht.
Met een motor van 150 gram zit je op bijna 12% van het totale vlieggewicht - en dat is voldoende voor het betere 3D-werk :-)

Als je het gewicht echt nodig hebt is dat met een elektromotor geen enkel probleem. Je kunt gewoon een iets kleinere prop monteren. Dan trek je minder stroom en kun je langer vliegen, zonder dat je heel erg op moet passen met gas geven.

Maar ik vind het wel erg leuk dat je je Riser nu goed aan het vliegen hebt en er nog wat van hebt opgestoken ook :proost:

Ook :proost: en dank voor je waardevolle tips over de afgelopen weken!

Nu weer die opmerking over een kleinere prop - dat is natuurlijk een perfecte manier om het totale vermogen te verkleinen en meer controle te krijgen - stom is dat, oplossingen die voor de hand liggen zie je niet altijd..

Ik ga meteen kijken of ik nog een kleiner setje heb liggen...

Groet, Roger

Roger,

Ik vond het een leuk draadje om door te lezen. Vooral omdat ik hier ook zo'n bak heb liggen die al jaren op de kast ligt te verstoffen terwijl ik er ook lekker mee gevlogen heb....
Al meerdere keren bekeken om er een motor in te proppen. Ik vond zelfs nog een half afgebouwde romp met een Graupner "700" borstelmotor in van dik 300 gram. Dat werd echt niks. Dus die motor heb ik toevallig gisteren verwijderd en bij het grof vuil gezet.
Hier liggen in de la nog wat borstellozen liggen die geschikt zouden kunnen zijn: een HIMAX 3516-840 van 135 gram en een kleinere AXI 2814-20 van 106 gram. Gevoelsmatig is de AXI echt te klein voor dit bakbeest. Zoals ie nu is weegt ie 1650 gram vliegklaar. Mag ook graag wat over hebben.

De raderen draaien.

Groeten, JH

Roger,

Heb jij gevlogen op het V4-veld in Hillegom ?
Kreeg een telefoontje van Bart.

Je vliegperikelen zijn erg herkenbaar.....:oops:

Groet, JH

Back