Risico op brand bij li-po's in rust

Beste iedereen,

Ik bewaar mijn li-po accu's momenteel in een pot (van klei) als ze niet gebruikt worden. Ik was echter benieuwd of een li-po ook plotseling kan ontbranden als hij 'niets' doet - kortsluiting daar gelaten - en verder gewoon goed behandeld zijn. Anders moet ik maar zo'n li-po bag kopen, ik wil natuurlijk geen ellende thuis als ik niet aanwezig ben.

Alvast bedankt,

Sky

Volgens mij niet. Anders kan je je laptop ook wel in een pot stoppen ;-)

Tja, wat dat betreft heb je wel gelijk, maar ik wil toch het zekere voor het onzekere nemen... je weet maar nooit wat er gebeurt hé, die dingen kunnen een hoop vuur produceren! Bovendien, ook al gebruik je een li-po batterij niet, er is nog wel van alles gaande in zo'n ding, zoals zelfontlading... misschien kan dat een reactie uitlokken bij een li-po in een gegeven stadium...

En hoe zit het dan eigenlijk met accu's die niet helemaal correct gebruikt zijn?

Er gaan vele verhalen in de rondte over LiPo's die in de fik gaan. Er wordt dan meestal wel het één en ander voor het gemak vergeten. Wanneer zo'n LiPo in de fik gaat komt dat meestal door dingen zoals veel te snel laden, te ver overladen, een beschadigde accu toch laden en meer van dat soort dingen. Als je LiPo's gebruikt zoals het hoort en er dus geen gekke dingen mee doet dan is de kans op zulke fikkies zeer, zeer gering.
Als jou LiPo geladen is en je laat hem in je aardewerk pot liggen dan is de kans dat hij in de fik zal vliegen zo klein dat je het haast verwaarlozen kan.
Maar let wel op als er "iets" met de accu gebeurt is. Is hij gecrashed? Is hij ergens beschadigd? Is hij overladen? Is hij te ver ontladen? (dat kan ook een oorzaak van problemen zijn).
Hou dan je accu goed in de gaten, vooral tijdens het laden. Zie je dan dingen gebeuren zoals opzwellen van de accu stop dan direct met laden en laat de accu tot rust komen. Dan zou het misschien mogelijk kunnen zijn dat er ergens iets mis gaat en de accu misschien is de fik vliegt.
Maar verder gewoon gebruiken en je geen grote zorgen maken. :)

lipo in kluis

En dan nog een tip voor de echt grote angsthazen ... en dat ben ik zelf als ik 3 weken op vakantie ga. Leg 'm in de kluis als je die hebt. Ik heb een defecte kluis staan in de schuur die niet meer op slot kan. Deurtje kan wel dicht en de lipo ligt ook brandvrij opgeborgen.

Lipo's zitten in allerlei apparaten tegenwoordig .... en ga je die ook in een stenen pot laden en opbergen .... in PDA's, MP3 spelers, navigatie systemen en een aantal laptop's (o.a. NEC) zitten ook gewoon onverpakte LiPo's met dubbelzijdig plakband verstopt ..... en ook in een aantal verwisselbare accu's zitten "gewone" LiPo's verpakt onder het plastic omhulseltje .....

En dan nog een tip voor de echt grote angsthazen ... en dat ben ik zelf als ik 3 weken op vakantie ga. Leg 'm in de kluis als je die hebt. Ik heb een defecte kluis staan in de schuur die niet meer op slot kan. Deurtje kan wel dicht en de lipo ligt ook brandvrij opgeborgen.

Vergeet niet je laptop er naast teleggen . :D

Mvg Johan

en toch gaat het wel ooit mis, er zijn al wat nokias, dell laptops en ipods in de hens gegaan.

maar je praat over misschien 1 op de miljoen verkochtte apparaten.

ik acht de kans "verwaarloosbaar"

Bij veel van die dingen, zo niet allemaal, bleek achteraf toch iets mis te zijn met of de accu of de (ingebouwde) lader Gerard. Zo maar uit zichzelf vliegt een LiPo echt niet in de fik. Dus inderdaad een verwaarloosbaar kleine kans maar alleen zolang er niets mis is.:)

en wat doe je met een lipo die wèl beschadigd is? Opgeblazen na een crash bvb?
Hoe moet je dit veilig behandelen zodat er geen risico meer is? Ik heb wel eens gehoord van hem te laten ontladen in een zoutwater oplossing maar weet niet wat hiervan aan is...

Ik was vorige maand een lipo van 800Mah aan het opladen met een robbe ALC8500 (zeker geen goedkope lader ) en de batterij was een paar maanden oud ,voor de rest niet gecrashd ,gevallen of opgezwollen. Ik heb al honderden keren lipo's geladen ,wel verschillende modellen.Waarschijnlijk door te vlug te zijn verkeerde instelling gedaan op lader en de lipo is ontploft met een steekvlam van wel 1 meter . Ik had steeds alle voorzorgen genomen en snel geblust .

Ehm... de topic gaat niet over de risico's tijdens het laden hé :P Toch bedankt voor jullie reacties. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de risico's in rust bij een lipo die beschadigd is geraakt...

als je ziet dat hij beschadigd is doe je hem toch meteen weg, je bent er toch niets meer mee. en een gewone lipo in rust kan toch geen kwaad, kzie ze zal al in de winkel al hun lipo's s'avonds in een brandwerende kist steken!

Rond lipo's is een hoop stemmingmakerij. youtube filmpjes van brandende lipo's...
Zelf ook eens geprobeerd. Moet toch aardige tijd overladen voordat er iets interessants gebeurt. Je moet gewoon geen gekke dingen doen.
Beschadigd = weg.
Aansluiten bij het laden nooit gehaast. Afgeleid = afkoppelen en opnieuw beginnen.

Ik heb trouwens een gerucht gehoord dat de brandstof die in benzine motoren wordt gebruikt in brand vliegt als je er een lucifer bij houdt. Dat geloof je toch niet.

Laatst bewerkt:
Ja dezelfde ongein bij de op TV spontaan ontploffende auto's als er brand is. Benzine ontploft niet. De damp is alleen gevaarlijk. Okay :offtopic:.

Feit blijft wel dat modelbouwers (die indruk krijg ik na heel veel lezen hier) het tot sport maken het nooit zo te doen zoals de fabrikant voor schrijft, maar altijd net even anders. Vaak gaat dat door hun ervaring goed, maar dan moet je niet vreemd op kijken als het een keertje mis gaat als je die dag voor de 10e maal je lipo met een te vette stroom overlaad ;-).

ok, beschadigd = weg. Laat dat duidelijk wezen.
Maar hoe ontdoen jullie je dan concreet van de LiPo's? Ik weet niet of het een goed idee is een beschadigde LiPo met de andere batterijen af te voeren (in België bij http://www.bebat.be/).
Dus, de vraag is, hoe maak je een (kapotte) LiPo volkomen onschadelijk?

Op de sites van diverse LiPo fabrikanten kan je de volgens hen beste manier van "vernietiging" vinden.

Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.

Op de sites van diverse LiPo fabrikanten kan je de volgens hen beste manier van "vernietiging" vinden.

Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.

Dan zwelt zo'n ding toch hartstikke op? Met de mogelijke gevolgen van dien...

Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.

Dan krijg je kortsluiting... toch?

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.

Alkalimetalen in water/zout oplossing onderdompelen? Hmm, als een alkalimetaal in contact komt met water dan ontstaat er een exotherme reactie, wat gevaarlijk kan zijn.

1. Dan zwelt zo'n ding toch hartstikke op? Met de mogelijke gevolgen van dien...

2. Dan krijg je kortsluiting... toch?

3. Alkalimetalen in water/zout oplossing onderdompelen? Hmm, als een alkalimetaal in contact komt met water dan ontstaat er een exotherme reactie, wat gevaarlijk kan zijn.

1. Nee, je ontlaadt heel langzaam i.t.t. heel snel diep ontladen bij RC-gebruik.
Mocht de accu toch wat opzwellen, dan is dat geen probleem. Je bent 'm toch al onklaar aan het maken!

2. Nee hoor...accu is al leeg (zie stap 1)

3. Vandaar ook de onderdompeling in een zout-verzadigde oplossing! De Li-ionen zet je om in een onschadelijk Li-zout. Geen vrije reactie met water meer, dus geen exotherme reactie!

Ofwel: de door Ernst beschreven methode is superveilig en wordt door de meeste fabrikanten aangeraden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back