Risico op brand bij li-po's in rust

Sky, Ik begrijp je bedenkingen maar lees wat ik schreef nog eens goed door en MPXfan heeft ook al een goede uitleg gegeven.
Ik wil nog wel wat aanvullen. In een LiPo accu zit namelijk GEEN zuiver Lithium.
Van Lithium is al heel erg lang bekend dat het in feite het beste metaal is voor het maken van accu´s. Het grote probleem was en is dat het Lithium een alkali metaal is. Er zijn in het verre verleden (al meer dan 50 jaar geleden) allehande proeven gedaan en accu´s gemaakt die uitstekend werkten maar als er maar het kleinste dingetje fout ging dan had je al een fikkie of erger. Daarom zijn Lithium accu´s nooit in de handel gekomen, ze waren te gevaarlijk voor "normaal" gebruik.
Uiteindelijk ontdekte men dat je ook kon werken met Lithium Ionen. Dat zijn Lithium atomen waar één of twee elektronen van zijn weggehaald. Die Ionen moet je wel "vasthouden" wat in de negatieve elektrode gebeurt. Zo kan je een accu maken met vrijwel de zelfde eigenschappen als een echte Lithium accu maar zonder de gevaren die aan zuiver Lithium zijn verbonden.
Wanneer je een accu gaat laden stuur je er een stroom doorheen. Die stroom bestaat uit elektronen die van de - naar de + vloeien. Een groot deel van de elektronen worden opgeslagen in de accu en een klein deel gaat "verloren" omdat ze nodig zijn voor het laadproces.
Wanneer de accu vol is moet je stoppen met stroom door de accu te sturen. Blijft je er stroom doorheen sturen dan worden die elektronen niet meer opgeslagen en kunnen die door de Lithium Ionen opgenomen worden om zo weer zuiver Lithium te vormen. Ook ontstaat er zuurstof in de accu en dat in combinatie met zuiver Lithium, ....... wel dat zal wel duidelijk zijn denk ik.
Door de accu helemaal te ontladen zitten er geen vrije elektronen meer in.
Door de accu open te maken en hem in zout water te leggen "deactiveer" je de Lithium Ionen zodat die geen verbinding meer kunnen aangaan met vrije elektronen. Zo kan er dus geen zuiver Lithium meer ontstaan en is er ook geen fikkie meer mogelijk.

Ron, je hebt gelijk, water vormt geen kortsluiting maar die paar eetlepels keukenzout maken het tot een goede geleider hoor. ;)

Natriumchloride is een heel andere stof daan Natrium.
je hebt 3 stoffen.
Moluculaire stoffen, Zouten en Metalen.
Ik hoop dat ik dit jullie niet meer hoef uit te leggen maar toch-->

Natrium valt onder de Metalen. Het is een alkalimetaal. Dat reageert zeer heftig (fikse brand) als het in contact komt met (bijv.) water.
Maar NatriumChloride valt onder de zouten. Dat heeft (gelukkig) niks meer met Natrium te maken. Het is gewoon simpel keukenzout.

En dat geleid alleen stroom in vloeibare (L) of opgeloste (AQ) fase. Maar da's weer wat anders

Nou, dan is Dirk twee-en-een-half jaar later toch maar weer even op zijn nummer gezet!

Dit draadje deed me trouwens wel weer denken aan die Duitser die zijn accu na het vliegen twee weken met rust liet, waarna het ding spontaan ontbrande...

Het kan dus wel.

Feuer - RC-Network

Haha, het gebeurt wel vaker dat mensen niet zien dat ik een grapje maak, zelfs niet na 2,5 jaar, en zelfs niet als ik er een smiley bij zet :lol:

Maar als je serieus gelooft dat ik waarschuw om geen zout in water te gooien......

Back