Riva Ariston 125cm met electro RC

hallo Boten bouwers ,ik ga beginnen met de bouwreportage van mijn 2e Riva.De eerste Riva was een Aquarama Special van 90 cm met 2 brushed motoren en was meer een probeersel om te voelen hoe het is om met epoxy te werken .Na een paar maanden was de Riva klaar en heb toen de eerste proefvaart op you tube gezet[ riva aquarama in het Oosterpark]
Ik had toch geen goed idee over het bouwen van deze Riva en heb het toen helemaal kaal gemaakt en alles wat op de boot zat verkocht ,ook het model zelf.Ik ben op 1-1-2013 begonnen aan het model van de Riva Ariston met enkele wijzigingen qua voorschip binnenin en de afdichting van de motorruimte.Ik hoop dat de bouw van deze Riva beter in de buurt mijn droom komt,om 1x een Riva te bouwen ,na 15 jaar VOC ,opknappers enz te bouwen als standmodel.
full


De komende foto`s zijn van de werkruimte waar al die jaren gebouwd wordt .
full

full


foto van de tekening,zoals ik die heb gekregen bij aankoop van de gelaserde spanten
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wauw zo'n werkplaats zou ik ook wel willen! zo te zien alles bij de hand! veel suc6 met de boot, altijd leuk een nieuw bouwproject op 't forum ;)

Gr. Sam
 
inderdaad sam, een frisse wind en kijk op alles ;)
en ook mooi die italiaanse boten echte subtiele haast vrouwlijke lijnenspel. dat is 1 ding wat zij kunnen vormgeving is altijd prachtig. zo heb ik ook een eigen ontwerp soort van riva gebouwd.



full
full
blank vuren was het. en met beitsen gecombineerd om een hele mooie warme houtkleur te krijgen en dan 4 tot 6 (dunne) lagen lak erover ;)


dus ik ben heel benieuwd naar jou bouw! ik volg.

Gr Thom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Jan Hein , de riva die ik aan het bouwen ben is van Fab Lab uit den haag en de spanten ,die gelaserd worden door de computer,zijn door Nico opgerekt naar 120 cm .Op de tekening en beschrijving van Fab Lab staat dat het een Riva Aquarama is ,maar dat is niet zo ,het is een Ariston.Ik bouw het als Ariston ,want het verschil zit in het volgende ,de Aqua. heeft 2 motoren ,2 schroeven en 2 roeren en als extra een ligbed en is langer en de Ariston heeft motorisch van alles 1 stuk en geen ligbed maar een groot achterdek ter afsluiting van de motor ruimte,soms is dat dek verdeeld in 4 luiken
En Thom ,leuke boot.
Ik ga verder met de foto`s van de bouw,het materiaal,de lijm en de extra passagiers ruimte onder het voordek
full
full

full

full

full


full

full


hier is iets fout gegaan op de computer
full

full


full


full

full


het beplanken van de zijkanten en de onderkant ik maak gebruikt van de tacker
full

full
full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Cor. Ik werk vaak samen met Nico aan projecten en dit was er een van.

Leuk om zo de vorderingen van het project te zien.
 
goed bezig cor
begint er al aardig op te lijken zo
wat word je setup van deze ben ik wel benieuwd naar

Nico is een fijne kerel bij fab lab als hij je kan helpen doet hij het
er zijn er daar ook die beloven veel maar komen niks na das jammer
voor de rest een mooi pakket wat kleine foutjes maar de betere bouwer
maakt daar geen punt van.

succes met de bouw verder cor ga je topic volgen.
 
Dat laseren geeft wel wat gerookt hout?
Is het de brandweer die elke keer naar het FAB LAB komt?(i.p.v. de hobby-ist(en)

Moet je het hout nog voorbewerken voordat je het kan lijmen?
Of doe je de lijm direct op het zwart-geblakerde hout? (en werkt dat goed)?

Btw. succes met bouwen.

Mvgr. Richard
 
Hallo Hendricx[techneut]Jan Hein[ontwerper ] en Gerard[ bouwer],ik vind het fijn dat jullie het ook gaan volgen.
Richardcj de gelaserde spanten kan je wat schuren ,maar ik lijm ze in de ,,zwarte,, toestand.
We gaan gewoon verder met bouwen en zullen wel zien wat we verder tegenkomen
full

full

full

full


full


Ik heb geprobeerd er een benzinemotor in te plaatsen ,maar ondanks het zo laag mogelijk plaatsen kwam het boven gedeelte van motor boven de zijkant uit,en dat kan niet bij een Riva
full


full


het begin van het vooronder

full


het hout [mahogny en ahorn] zijn fineer platen [1,3 mm] die ik zelf in de gewenste dikte zaag ,zoals de vloer in de ruimte onder het voordek

full

full


full


De lijm die ik gebruik om alles te lijmen is UhU schnell fast ,grote tube 750 gr. en zodra alles is gelijmd ,ga ik de buitenkant met verdunde epoxy te lijf en ook de binnenkant en ik kan dan de boot gelijk testen in de singel of alles waterdicht is.daarna ga ik pas de latjes aan de zijkanten plaatsen
Ik heb de verdunde[giet]epoxy in 2 handpompjes gedaan en de normale epoxy in 2 glazen potten,die met houders wordt gebruikt,alles werk zo perfekt.
full

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
we gaan verder met het vooronder,de electr. kabels en de bodem plaat in de kajuit
full

full

full


full



full


full


full


naar de spuiterij geweest nadat ik eerst de plank 6x geschuurd heb en 6x met epoxy behandeld heb.
full


full


het electrisch voor dashbord,spots in vooronder en voor de 2 schijnwerpers
full

full

full

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier waren de draden voor: op het dashbord zitten ook nog 3 switch schakelaars om alles aan te zetten
full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rodenbu, uit wat voor materiaal/materialen heb je die stoelen gemaakt ?
geef die stuurman maar een fles bier en een glas erbij ,voorlopig heeft hij nog geen stuurwiel om vast te houden ! :D
 
hallo Piet,het materiaal van de stoelen is ,hout ,het zwarte is ...? gebruiken ze als isolatie /opvang condens op moeilijk bereikbare plaatsen ,bv op schepen.[naam komt eraan] en verder blauw/wit skai en goede lijm

Dit beter? cor
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga nu verder met het beplanken van het bovendek en maak gelijk de ruimte om het anker later te kunnen plaatsen.
Ik zaag alle mahogny en ahorn latjes zelf en lijmt ze met UhU houtlijm op de de plaat waarmee ik het dek afsluit,wordt met de tacker vast geniet,dit kan alleen als de ruimte onder het dek helemaal klaar is,want je kan er haast niet meer bij.
full

full



full


full


full


full


full


full


full


full


dit komt later aan de beurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cor, dat ziet er mooi strak uit met dat skai ,
en dat niet alleen ik vind je dek en het andere fineer inleg werk ook heel mooi worden.

doe wel even een nieuw hemd aan bij je stuurman, want zo'n rafelig hemd kan absoluut niet op zo'n mooie boot! :D
 
Back
Top