Hallo Thymen,
dat gaat niet echt makkelijk mer 37 8/3 bijv,
Is het niet eerder 37 3/8 ?
1 foot =12 inches=30.48cm
1inch = 2.54cm
1/8=0.3175cm
2/8=1/4=0.635cm
3/8=0.9525cm
4/8=2/4=1.27cm
5/8=1.5875
6/8=3/4=1.905cm
7/8=2.2225cm
8/8=2.54cm
Ben je zeker dat je met een Riva wil beginnen?
Bij de bouw van een varende Riva ga je (minstens) drie problemen hebben. OK, problemen zijn er om opgelost te worden maar ze moeten de lol aan het bouwen niet gaan vergallen!
1. Kan je een PERFECTE romp bouwen? Bij de Riva is alle hout zichtbaar, je mag dus NIET plamuren! Zelfs niet onder de waterlijn want enkel het voorste deel is geverfd.
2.Gewicht. Als je niet wil dat ie gaat varen zoals je kotter moet je licht bouwen. De meeste modellen die ik gezien heb, zowel in het echt als in tijdschriften, zijn veel te zwaar en varen niet realistisch.
3.Beslag. De Riva straalt door zijn beslag. Het kan je model prachtig maken maar ook verknoeien. En het is nu niet het eenvoudigste om te maken.
Begrijp me niet verkeerd; ik wil je project zeker niet de grond inboren maar je wijzen op bepaalde knelpunten waar je beter aan kan denken voor je begint. Het zou zonde zijn om tijd, materiaal en geld te pompen in een project dat je niet of niet goed kan afwerken.
Als je toch een Riva wil bouwen, raad ik je aan met de Ariston te beginnen. Misschien minder spectaculair dan de Aquarama maar eenvoudiger en goedkoper. Een mooie Ariston zal je meer voldoening geven dan een matige Aquarama.
Een tip: bouw eerst 'ns een eenvoudigere runabout die je mag verven.
bvb. de Rocket van William D. Jackson (tekening te vinden op de site van Svensson)
Sneller, goedkoper en makkelijker te bouwen en zeker evenveel vaarplezier!
Voor je Riva heb je nog tijd.
Ik plan ook een Riva te bouwen maar ben er nog niet klaar voor. Ik bouw dus eerst wat anders en ondertussen verzamel ik documentatie over de Riva en zoek info over constructiemethoden.
Je hebt een prachtig project maar doe het niet overhaast.
Frédéric