RJX X600EP 6S ervaringen

Goede avond allen,

Na weken van research op internet, besloot ik vandaag een Align T-rex 550 DFC Combo te kopen bij de plaatselijke modelbouwshop. In de winkel zelf werd Align me afgeraden omdat zij om de x-aantal maanden hun modellen veranderen. Hierdoor zou het moeilijk zijn om wisselstukken vast te krijgen na bv. een jaartje. Ook zouden Aligns steeds minder verkocht worden t.o.v. RJX, Mikado of E-flite

Na een hele discussie heeft de winkelier me een totaal ander toestel aanbevolen, nl. de RJX X600EP 6S (want ik vindt 12 echt te duur), samen met 4 savox servo's, een Scorpion HKIII-4025-1100 motor, een 90A esc voor zo goed als dezelfde prijs.
Zelf vliegt de winkelier ook met toestellen van RJX en hij heeft alle onderdelen altijd op stock. RJX zou ook amper onderdelen aanpassen t.o.v. Align.

De servo's ken ik, de esc en motor ook... en het toestel ziet er mooi uit. Ik heb het dus gekocht. Eenmaal thuisgekomen, ben ik even gaan Googlen. Ik vind bitter weinig over dit toestel, wel over zijn broertje, de RJX X-treme 50

Iemand enig idee of ik hier goed aan gedaan heb?

Greets,

Mario
 
wat een lariekoek van die verkoper.

Align word overal verkocht, onderdelen zat te verkrijgen.
En dat voorlopig ook nog wel zo blijven.

In mijn ogen had je echt qua onderdelen e.d. beter de align kunnen nemen.
Qua vliegeigenschappen durf ik het je niet te zeggen.
 
Na weken van research op internet, besloot ik vandaag een Align T-rex 550 DFC Combo te kopen bij de plaatselijke modelbouwshop. In de winkel zelf werd Align me afgeraden omdat zij om de x-aantal maanden hun modellen veranderen. Hierdoor zou het moeilijk zijn om wisselstukken vast te krijgen na bv. een jaartje. Ook zouden Aligns steeds minder verkocht worden t.o.v. RJX, Mikado of E-flite

In mijn ogen grote onzin, Align is wereldwijd ontzettend veel verkochte heli, welliswaar vaak modelwisselingen en aanpassingen, maar onderdelen zullen (een beetje overdreven) op elke straathoek te verkrijgen zijn.

Na een hele discussie heeft de winkelier me een totaal ander toestel aanbevolen, nl. de RJX X600EP 6S (want ik vindt 12 echt te duur), samen met 4 savox servo's, een Scorpion HKIII-4025-1100 motor, een 90A esc voor zo goed als dezelfde prijs.
Zelf vliegt de winkelier ook met toestellen van RJX en hij heeft alle onderdelen altijd op stock. RJX zou ook amper onderdelen aanpassen t.o.v. Align.

Aanbevolen vanuit zijn persoonlijke voorkeur en assortiment, dus misschien een niet geheel objectief advies. of je een goede deal hebt? is altijd uit te pluizen op internet RJX is verkrijgbaar bij hobbyking... En waarom 12 s te duur? maakt mekaar niet zo gek veel.....

De servo's ken ik, de esc en motor ook... en het toestel ziet er mooi uit. Ik heb het dus gekocht. Eenmaal thuisgekomen, ben ik even gaan Googlen. Ik vind bitter weinig over dit toestel, wel over zijn broertje, de RJX X-treme 50

google geeft bij mij talloze hits oa ook de site van RJX zelf, helifreak Youtube enz...

Iemand enig idee of ik hier goed aan gedaan heb?

Dat ligt aan de prijs die je voor de combo hebt betaald. Ik zat heel toevallig vanmorgen te kijken naar de RJX X tron 500 en was ik had er toch oren naar. Zeker voor de prijs voor een kit.....

Ik ben igg benieuwd naar je ervaringen met deze helicopter en zie een evt bouwverslag wel graag verschijnen hier..


edit.....prijs bij Rc market 399 euro voor de kit en bij onze vrienden van HK 218 euro........:confused:
 
Dat align zijn modellen regelmatig aanpast klopt...

Maar ff voor het idee: mijn 450 se v2 van een jaar of 6 kan ik nog steeds onderdelen voor vinden.
Niet meer op iedere hoek, maar ze zijn er nog.
En is het niet meer te vinden? Vaak zijn de verschillen relatief klein. 2 extra onderdelen en je kan hem ombouwen naar het nieuwe type.

Align is in mijn ogen juist HET merk als het gaat om verkrijgbaarheid van onderdelen etc
Kwaliteit is goed, en de mindere punten zijn erg bekend.

Dus daarin praat die verkoper echt uit zijn nek.

Of rjx goed is?
Daar ga je vanzelf achter komen denk ik;-)
beetje laat om nu nog adviezen hier over te vragen :mrgreen:

1 nadeeltje: het is tov align een minder verkrijgbaar merk.
Dus als jouw leverancier hem uit zijn assortiment gooit, kun je ff zoeken om een nieuwe leverancier te vinden.
Iedere leverancier zegt nl dat hij iets in zijn assortiment houd.
Zelfs de marktkooplui met 30 eur heli's zeggen dat...
En kom je voor reservedelen? Dan is de leverantie vrij moeilijk, of zijn leverancier is net failiet..
 
Ik heb zelf de RJX 50 extreme in nitro uitvoering.
Een jaartje geleden als kit gekocht en is verder van zeer goede kwaliteit. Alleen de verkrijgbaarheid van onderdelen is schaars. ERCmarket is zo'n beetje de enige in de buurt wat nog veel parts kan leveren. Blijkt ook dat deze veel delen deelt met de JR vibe.

Maar anderzijds was ik voor de 550 gegaan. Zowat elke webshop kan er parts voor leveren..
 
Mja,

Dit geeft me dus absoluut geen goed gevoel...

Mijn advies ga op zoek naar een andere winkel die wel verstand van zaken heeft, want deze wil je iets aansmeren waar hij dealer van is.
Align is denk ik het meest verkochte merk wat er is. En met de verkrijgbaarheid van onderdelen heb ik nooit geen problemen gehad.

mvg. Freddie
 
Mijn advies ga op zoek naar een andere winkel die wel verstand van zaken heeft, want deze wil je iets aansmeren waar hij dealer van is.
Align is denk ik het meest verkochte merk wat er is. En met de verkrijgbaarheid van onderdelen heb ik nooit geen problemen gehad.

mvg. Freddie

+1......

Ik denk dat ik ook al weet wie deze winkelier is,om eindelijk zijn voorraad te verkopen die al jaren op de plank liggen te wachten TOTDAT er iemand in Tuint......:confused:

Tis de grootste kolder die deze winkelier zegt van Align.... en daarom RJX wil slijten aan iemand die nieuw is in deze wereld...

S6 met je aankoop en jammer dat zoiets nog gebeurt......
 
Yeah FINE, go Compass and be and feel GREAT :p;).

Maar ff zonder gekheid.,.... Ga je deze RJX vliegen of vliegt terug naar de winkel???

Ben toch benieuwd naar deze heli....

Hey gevaho,

Zelf ben ik nog maar een goed jaar met heli's aan het vliegen hoor, waarvan enkel het laatste halve jaar wat intensiever.

Ik ben een (hopelijk nog goede :p) vriend van Mario en was hem gewoon wat aan het pesten met mijn vorige post. Meer niet. :rolleyes:

Zelf heb ik bijna het ganse Blade-gamma in mijn bezit, tot en met de Blade 450 X. Stuk voor stuk zeer tevreden van, rekening houdend met de factor prijs/kwaliteit en mijn beperkte vliegervaring met heli's.

Deze zomer wou ik een grotere heli omdat er een club begon in onze buurt en ik dus niet meer moest gaan wildvliegen en dus ook verder van me af kon gaan vliegen. Een grotere kan ik dus beter zien van op wat afstand op de club. Mijn ervaring reikt nog niet zo ver dat ik alles op lage hoogtes durf doen. Dus daarom voor mij liever een wat grotere die ik beter zie op wat hoogte en die bijkomstig ook nog eens gemoedelijker en stabieler vliegt.

Ik dacht eerst, omdat ik zo tevreden was over de Blades, om voor de Blade 550 X Pro te gaan. Maar alle gekheid op een stokje... Raad eens WIE me heeft overtuigd om voor Align te gaan...? YEP, DE MARIO himself... :D:D:D
Zelf vliegt hij al drie jaar met een en dezelfde (occasie aangekochte) Align T-rex 600 ZONDER problemen!

Dus ik kocht me een Align T-rex 550E DFC Super Combo (wel de 3GX vervangen door een Compass Tracx FBL Unit). En tot op vandaag, na 35 vluchten ben ik er super tevreden over!

Ik vind hem superieur tegen al mijn andere (kleinere) heli's. Maar hem vergelijken met de Blade 550 X Pro kan ik niet want ik heb die nooit van dichtbij gezien, laat staan ermee gevlogen. Plus ik heb een te beperkte vliegervaring om echt verfijnd oordeel te vellen.

Mario zelf ging ook vol overtuiging vorige week naar de winkel met het idee om dezelfde Align T-rex 550 te kopen (weliswaar het pas uitgekomen nieuwe model met wat zwaardere motor, iets grotere rotordiameter en nog wat kleine vernieuwingen, maar toch...).

Hij liet zich overhalen om de RJX te kopen. Enerzijds is Mario op dat vlak relatief makkelijk te beïnvloeden (verkoper heeft dat misschien erg snel aangevoeld?). Anderzijds vind ik het zeer vreemd dat toen ik mijn Align ging kopen, diezelfde verkoper (want ik kocht hem in dezelfde winkel) tegen mij totaal niets over andere merken heeft aangehaald.

Hoe dan ook, ik had mijn zinnen op de Align 550 gezet en hij zou mijn gedachten toch niet kunnen veranderd hebben.
Maar waarom deed hij dat bij Mario dan wel? Dat vind ik vreemd en daardoor krijg ik automatisch het gedacht: het is een commerçant en mogelijk wil hij inspelen op zijn voorraad of verkoopmarges.

Zelf heb ik een computerwinkel en als ik klanten over de vloer krijg zou ik er ook het overgrote deel kunnen van overtuigen om iets te kopen wat ik zelf meer aanbeveel dan wat zij willen, maar ik doe dat niet. Het is een kwestie van hoe je met je klanten omgaat. Een klant die iets bepaald wil, laat ik dat ook kopen maar informeer hem wel eerst over de andere potentiële mogelijkheden. Ik verdien liever wat minder op een aankoop waarbij ik er een terugkerende klant aan over hou dan dat ik een keer een grote marge heb en de klant waarschijnlijk niet meer terug zie.

Langs de andere kant lijkt deze RC verkoper wel wat "monopolie" te bezitten als distributeur van RJX in België. Daar kan hij natuurlijk wel wat van profiteren.

Als deze winkel de enige is in België waar je RJX kan krijgen, dan zou ik mezelf daar al zeker niet toe binden.
Ook vind ik het verhaal dat Align stukken moeilijk te verkrijgen zijn nogal met de haren getrokken. Op de meeste webshops vind je enorm veel van Align en bij nazicht eigenlijk bitter weinig van RJX. Laat staan dat de benodigde stukken dan ook nog voorradig zijn.

Het is economie: de wet van vraag en aanbod. Align is populair dus voor resellers minder risico om voorraad op te bouwen. RJX is mijn inziens bij het doorsnee publiek wat minder gekend, dus meer risico in voorraad voor winkeliers.

Ook valt me op dat er voor Align veel meer after-market spullen te verkrijgen zijn.

Een andere winkel niet zo ver van mij is ook al wel een tijdje zijn voorraad aan het afbouwen van Align en verkoopt enkel nog modellen op bestelling omdat ze inderdaad wel te snel hun modellen vernieuwen en anders blijft hij met teveel in waarde verliezende stock zitten.

Vergelijk Align en RJX volgens mij dan best met BMW en Volvo. BMW brengt gemiddeld alle 2 jaar een facelift uit op zijn modellen. Volvo alle 4 jaar. Is de ene daarom echt veel beter dan de andere? Ik denk het niet. (Het is maar een vergelijking.)

Dat de ene zijn stukken langer verkrijgbaar zijn dan de andere kan je in mijn ogen langs twee kanten bekijken:
- Je kan zeggen: bij RJX is het goed dat ze al 5 jaar met dezelfde stukken werken, zo ben je zeker dat je ze nog steeds kan verkrijgen na verloop van tijd.
- Je kan ook zeggen: het feit dat Align geregeld vernieuwd, doet denken dat ze continu perfectioneren.
Welke van deze twee gedachtegangen is dan het meest interessant?
Ik weet het ook niet. :)

Wat ik wel weet: er is altijd "ander en beter" maar die zijn ook zowat altijd "duurder". Dus waar moet men de lijn trekken? Meer dan 9 op de 10 mensen beschikken volgens mij niet zomaar over het budget om echt te kopen wat ze het allerliefst hebben. (Volgens mij ziet Mario ook wel een SAB zitten...) :p

Tot slot, mijn eigen globale mening over dit verhaal:
Er zijn nog vele andere merken op de markt terwijl er hier vooral over twee merken gesproken wordt. Gelukkig maar, want smaken verschillen (ook gelukkig!).
Zelf denk ik dat eens je in deze prijsklasse van heli's gaat zoeken, je weinig echt slechte toestellen zult hebben én uiteindelijk hebben alle merken en modellen wel hun eigen kleine gebreken.
Eerlijk gezegd beschik ik zelf nog niet (en ik denk Mario uiteindelijk ook nog niet) over het expert vliegniveau waardoor we op de allerkleinste details en mogelijke gebreken moeten gaan letten.

Over de andere merken gesproken: als ik vroeg of laat een nieuwe heli zou aanschaffen, overweeg ik persoonlijk ook eens naar Gaui te kijken. Ik weet er nog niet veel over, maar het lijken me ook wel lekkere heli's te zijn. :D

Of ik vind dat Mario nu verkeerd gekozen heeft?
Neen, totaal niet. Maar hij twijfelt zodanig hard, dat met eender van de twee toestellen hij gaat gaan vliegen, hij toch bij de minste tegenslag spijt gaat hebben dat hij niet "de andere" had gekozen.
Maar tegen dan zal hij hopelijk alles al wat gerelativeerd hebben.

Wat ik ook wel spijtig vind, is dat Mario er van uit lijkt te gaan dat hij zeer regelmatig "stukken gaat nodig hebben". Terwijl hij al erg goed kan heli vliegen én hij voor zo ver ik weet aan zijn Align T-rex 600 in de afgelopen 3 jaar géén stukken gehad heeft.

Mijn eigen keuze: voorlopig blijf ik bij Align.
Moest ik voor Mario kiezen: ik zou het echt niet weten maar ook geen spijt hebben van welke ik ook zou kiezen.

Ik ben ook net als gevaho nieuwsgierig naar Mario zijn RJX.

Goed zo, Mario? ;)

Toch nog effe vlug een klein pestje voor Mario (kan het niet laten :p;)): ik vind mijn Align wel mooier dan zijn RJX.... :hammer: :rolling:
 
Kristof,

Een lange en doordachte uitleg.
Ik ga die RJX bouwen denk ik... al bij al is zijn setup wel heel mooi.
Omruilen zal geen mogelijkheid zijn, vrees ik.

Ik kan nog altijd mijn Trex 600 ESP ombouwen naar FBL.
 
PS: nog iets waarbij mijn eurocent nu pas valt...: in mijn lange uitleg vergelijk ik min of meer BMW met Align en RJX met Volvo.
Het grappige is (achteraf pas aan gedacht dus...): Mario rijdt met een BMW. :p
 
Wat een gezever hier man,

Niemand hier heeft blijkbaar OOIT RJX gevlogen.

Het spul is goed, heli's zitten goed in elkaar en het vliegt prima..

De X600 is een net nieuw model, dus daar zal idd niet veel over te vinden zijn.

Dat align de onderdelen wisselt klopt, maar voor haast alle modellen zijn de parts gewoon te vinden, MITS je de goede nummers hebt.

Ik wens de bouwer veel plezier met bouwen, en weet wel zeker dat deze heli net zo goed, zo niet beter gaat vliegen dan de Trex.;)
 
RJX bestaat nog gewoon als fabrikant, ze maken zelf erg goede HV servo's.
Er komen zelfs nog nieuwe modellen aan, alleen parts voor de huidige heli's zijn niet op elke hoek te verkrijgen.
 
Back
Top