RNLI Solent class lifeboat bouwverslag

Hallo allemaal,

Ongeveer een 1,5 maand geleden had ik het geluk om een tweedehands model van een RNLI Solent class lifeboat te mogen kopen via eBay. De schaal bedraagt 1:12. Ik ben er erg blij mee !

Ik wil de voortgang graag met jullie delen. Wellicht zijn er modelbouwers onder ons die een dergelijk model overwegen te bouwen.

In deze staat werd hij aangeboden via eBay. Foto is genomen thuis bij de verkoper.

full

Het gevaar was natuurlijk dat bij verzending nogal wat onderdelen zouden afbreken, maar dat viel mee gelukkig.
De railing zou toch vervangen moeten worden en ik zou ook graag een draaiende radar erin willen bouwen. Samen om ook werkende verlichting erin te bouwen zou een mooi project zijn. Al met al viel het mee in de staat zoals deze bezorgd werd.

Allereerst heb ik het dek wat meer donkergrijs geverfd. Tijdens de komende weken ben ik van plan om de romp nog een keer over te spuiten met een donkere marine blauwe verf.

full

full

Ik zit alleen nog te twijfelen over de kleur van de onderkant van de romp. Bij RNLI reddingboten is het zo dat bij een witte onderkant, deze via een helling a.h.w. gelanceerd wordt. Bij een roodbruine onderkant, ligt de boot in de haven. Zie ook de voorbeelden van de "echte" reddingboot.

full

full

Zo zou het model eruit kunnen zien wanneer deze helemaal klaar is, voor het idee zeg maar.

full

Nu ben ik even wat met andere zaken bezig, je weet wel de dingen rond het huis en zo !
Maar ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Niels,

Ja, maar er zijn meerdere versies van de Solent class lifeboat van de RNLI. Sommigen hebben van die waterdichte ronde deuren en velen zijn uitgerust met de zgn. schuifdeuren zoals je die hier ziet bij de Highlander. Als ik me niet vergis is de thuishaven Ameland.

full

Johan

ja ze ligt in de museumhaven 'Zeemanshoop'(naar de reddingboot Zeemanshoop) in de Ballumerbocht.

Niels

Even een kleine update ! Ik ben momenteel druk bezig met het opnieuw verven van deze boot zodat deze weer goed in de lak zit. Tevens heb ik besloten om het onderwaterschip bruinrood te verven, hetgeen betekend dat deze in de haven afgemeerd ligt in plaats van via een helling gelanceerd te worden bij een melding.

Echter ik loop nu tegen wat zaken aan bij het verven van het dekhuis waarvan ik niet helemaal weet hoe deze te voorkomen dan wel op te lossen. Ik hoop dat iemand wat goede tips zou kunnen geven.
De verf loopt, zoals je wellicht kunt zien op de afbeelding wat uit en als ik deze probeer met een mesje weg te schrapen, dan beschadig ik de onderliggende verflaag. Heeft iemand wat goede idieën hoe dit te verhelpen ?

full

Ondertussen heb ik een bestelling lopen voor wat RNLI Lifeboat fittings op 1:12 schaal.
Die bestel ik bij Waverley Models in Engeland. De persoon die je daarvoor moet hebben is Mike Mayhew, een heel aardige man die zelf ook erg enthousiast is. Ik had hem een paar keer telefonisch gesproken.
Er zijn speciale fittings voor deze Solent class lifeboat modelboten zoals, radar, mast, maar ook speciaal voor de handrailings etc.

Ik houd jullie verder op de hoogte van de voortgang en de volgende keer zal ik wat afbeeldingen posten van de fittings als ik die ontvangen heb.

Update 21:00 uur:
Het is mij toch nog gelukt om gewapend met een (duur) flesje parfum o.i.d. en een wattenstaafje die vlekken weg te poetsen (en nu maar hopen dat mijn vrouw niets gemerkt heeft). Jullie moeten wel weten dat ik geen Picasso of Rembrand ben redelijk nieuw in de scheepsmodelbouw wereld.

Johan

@ Zeepiraat: je hebt of niet juist afgeplakt of niet de juiste afplaktape gebruikt.
Ik gebruik meestal Pactra afplaktape of Tamiya. Schilderstape heb ik 1x gebruikt maar toen niet meer.

Even een korte update:

Het afgelopen weekend heb ik het gedeelte onder de waterlijn onder handen genomen maar nu heb ik gebruik gemaakt van de afplaktape van Tamiya welke door Frans Heinsbroek mij geadviseerd was. Waarvoor dank ! Het resultaat is meteen goed zichtbaar. Een strakke lijn :)

full

Ik moet met name het gedeelte boven de waterlijn nog een keer goed spuiten maar ik heb er nu alle vertrouwen in dat dit uiteindelijk een heel mooi model wordt.

Daarna kan ik mij gaan richten op de opbouw, opnieuw oranje overspuiten of verven of niet ? Het ziet er redelijk uit. Verder nog een nieuwe radar mast monteren, de mast op het stuurhuis voor het toplicht en blauwe knipperlicht ed. monteren en tot slotte de beide navigatieverlichting aan stuur- en bakboord. Genoeg te doen dus !

Johan

Hoi,

Ik ben Joost en ook bezig met een reddingboot, maar dan van de KNRM (type arie visser) ben erg benieuwd naar verder resultaat!
(word hij ook radiografisch of wordt het een statisch model?)

Ik zal je zeker volgen!

groet,
Joost

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik mijn laatste bericht over de bouw van dit type reddingbootmodel geplaatst heb. Maar nu een update.

Eerst had ik nog problemen omtrent het verven van gedeeltes van de opbouw, maar dit heb ik inmiddels op kunnen lossen. Sommige fitting parts heb ik extra besteld en b.v. de "railing stanchions", railing paaltjes, daar heb ik toch bijna een jaar op moeten wachten. Ondertussen heb ik dan ook aan mijn andere modelboot, de Smit Curacao, gewerkt. Maar ineens kreg ik er weer zin in en ondertussen waren die railing stanchions ook binnen gekomen samen met nog wat andere fitting parts. En toen ging het vrij snel.

Wat rest zijn nog wat kleine details en dan kan een belangrijke fase beginnen, namelijk de inbouw van de motoren, vaarregelaars, accu's ed. En natuurlijk niet te vergeten deze zo waterdicht mogelijk te maken. Zeewaardig en stormvast. Maar nu eerst wat afbeeldingen zoals die er momenteel nu uit ziet !

full

full

full

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/zeepiraat5-albums-rnli-solent-class-
lifeboat-model-picture169182-wp-20131024-002.jpg

full

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en ideeën, advies ed. is natuurlijk altijd welkom.

Back