Robart elektrische retracts

Inderdaad Ron. Separate accu voor het landingsgestel waarvan enkel de massa doorverbonden wordt met de rc accu .nu hoef je enkel de plus en de min van de retracts op de separate accu te verbinden en de pulse en massa naar de ontvanger .
eind schakelaars werken zeer betrouwbaar in die Chinese landingsgestellen . Dit voorbeeld hebben ze uit de hefbrugwereld . Tevens zit er een overload bescherming op welke de actie onderbreekt bij een 2A .ja er zit wat meer speling op als een duurdere versie.
Een echte wo2 kost heeft ook speling op zijn mechanismen .
pulse telling is ook een techniek welke uit de hefbrugwereld komt . Echter daar werken ze nog steeds met eind schakelaars voor nul stelling .
je kunt dan wel mbv simpele plc sturing je retracts in en uit laten gaan .hiervoor heb je dus wel een zogenoemde controlbox nodig waarin de plc zit. Hiermee is als luxe te bepalen de traagheid en onevenheid van de slag . Dit is dus weer niet mogelijk op de Chinese variant .
wat wel erg mooi en schaal werkt zonder teveel elektrische poespas zijn hydraulische retracts.

dus is er geen voordeel aan electrisch intrekbaar onderstel als het op lucht wel werkt zonder problemen

het is alleen wel een heel stuk duurder wil je een betrouwbaar systeem

maar lucht is ook betrouwbaar
eenvoudig te monteren
en zelfs op tempo af te stellen

ook geen gewicht besparing want er moet een extra accu mee

alleen ruimte want je hoeft geen tank in te bouwen
maar die plaats je vaak op een plek waar je daarna niks meer van ziet
en omdat i bijna niks weegt is dat vaak in de staart
of 2 kleine tankjes in de vleugel
bij mij komen er 3 tankjes in de vleugel
1 apart geschakeld op alleen uit klappen voor als er een lek in het normale systeem

het is alleen wel een heel stuk duurder wil je een betrouwbaar systeem
Maar met een betrouwbaar systeem zal je geen schade oplopen wat bij een minder betrouwbaar systeem wel het geval is. Dus wat is duurder?

maar lucht is ook betrouwbaar
Zeker wel, zelf diverse modellen gebouwd en gevlogen met lucht. Echter daar ook wel eens problemen mee ondervonden. Met electrisch tot op heden nog geen 1 keer (en daar heb ik in verhouding al veel meer vluchten mee gemaakt dan met lucht).

eenvoudig te monteren
Niet mee eens, hangt misschien ook een beetje af van het systeem (wel of geen deuren op lucht, wel of geen gedeelde vleugel bijvoorbeeld) maar met elektrisch ben ik met een avondje klaar. Met lucht lukt mij dat lang niet, dat vergt vaak avonden van plannen, netjes monteren, koppelingen, sequencers, testen etc. etc. etc.

en zelfs op tempo af te stellen
Met bepaalde elektrische versies is dat ook mogelijk.

ook geen gewicht besparing want er moet een extra accu mee
Bij lucht een tank(je), servo(`s), koppelingen, lucht schakelaar, slang, vul koppeling, manometer, etc. (en pomp om hem te vullen ;-) ).

Als je beide systemen eens naast elkaar legt dan is lucht vaak wel iets lichter maar het verschil is minder als je denkt.
Grote van de LiPo, Electron Retracts geeft aan dat een 2S LiPo van 500mAh tot 900mAh al genoeg is om de hele dag mee te vliegen en die wegen amper wat.

En dat klopt ook wel, in mijn 2100mAh gear akku gaat amper wat in na een dag vliegen, en dan zitten daar ook nog mijn verlichting en rookpomp op. En dan cycle ik het gear ook vaak nog enkele keren tijdens een vlucht.

Begrijp me niet verkeerd, heb zelf naar alle tevredenheid lucht toegepast en mee gevlogen echter ook af en toe wel de kleine dingetjes mee gehad als gear niet uit of half uit of inklappen op de baan.

Mijn voorkeur gaat uit naar elektrisch, eenvoudig in inbouw, makkelijk en werkt altijd!

Just my 2 cents.

Grt,
Berto.

Ik heb een driepoot set RS333 van lado liggen, die zijn bij de opbouw van een kist maar liefst 4 keer terug gegaan naar Lado vooraleer ze alle drie functioneerden. Dit was dus enkel bij de opbouw, dus om enkele tests te doen om mijn geardoorsequence juist te krijgen. Vrienden van mij hebben ook zeer negatieve ervaringen hiermee.
Ik overweeg dit merk zelfs niet meer bij het nodig hebben van retracts.

Grtz A

Back