robbe 7,3 v0lt nr:4465

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door albert300, 4 jan 2016.

  1. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    goede avond, wie kan mijn hierbij helpen ik heb 2 van deze motoren die wil ik alle twee op een snelheids regelaar laten draaien (kan niets vinden hoe zwaar mijn snelheids regelaar moet zijn en kan ook niets vinden wat de motoren betreft de site van robbe ook niet wie geeft mijn raad alvast bedankt ze gaan op een accu van 6 4,2 amp
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Albert,

    Via deze site, zijn de meeste (oude) motor series nog te zien qua gegevens:
    http://www.hmbc.nl/emotoren.html
    Zie rechter kolom:
    Robbe_Motoren.jpg

    Afhankelijk van de mechanische setup/belasting, heb je een regelaar van rond del 50A nodig.
    Ga je de motoren langdurig tot het uiterste belasten, dan zal er ook een zwaardere regelaar nodig zijn, zodat er genoeg buffer overblijft.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zijn dit borstel of borstelloze motoren? Kun je een plaatje laten zien? 2 borstelloze motoren op één regelaar gaat niet. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    De brushless motoren met dit nummer 4465, hebben er nog iets achter staan: 4465/0X (de X is met meerdere cijfers in te vullen)

    De motor waar de TS het over heeft, is een oude serie.
    j6r2x2.jpg
    Foto komt uit dit topic: http://www.modelbouwforum.nl/threads/opknapper-graupner-sea-commander.167493/

    Zal mij ook niks verbazen, dat ik hem ook nog ergens in de rommelbakken heb liggen :hammer:

    Of we het nog te horen krijgen... voorlopig horen we niks meer van de TS.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... dulleme ik heb helemaal niet goed gekeken in de oude Robbe cat...
    gewoon in de lijst. Aanvullend op de HMBC-waarden:

    3,6 - 8,4v
    6-7 cellen NiCad
    trekt 1,9A bij 21200 rpm vrijloop
    14A, 18400 rpm, bij optimale belasting
    korstondig 47A, 10800 rpm
    Maximum rendement 76% (alleen haalbaar bij een reductiekast)
    Blokkeerstroom 96A (don't try this at home)

    Rappe motortjes... kleine speedpropjes, met een niet al te hoge spoed.
    Bij 6v? Kv is 2759
    Dus bij 6V omendenabij 16.554 rpm.

    Welke toepassing?


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2016
  7. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    beste beste mensen alvast hartelijk bedankt voor de uitleg , dat ik zolaat reageer ik kon het niet meer vinden op het form misschien wel dom van mijn, maar ik wilde de motoren in een duwboot zetten de lengte van de boot is 48 cm breedte is +- 20 cm de duwbak wordt 70x 24 cm de moters die U laat zien zijn het ik heb ze via de rommel markt gekocht voor 5 euro stuk kan ik die op een zware regelaar zetten met een zekering er tussen als ze blokkeren door water planten nog maals bedankt
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor de rechtstreekse aandrijving van een scheepsschroef zijn deze motoren niet bepaald geschikt. Het toerental bij de nominale spanning bedraagt volgens de tabel in het tweede bericht 18400 omwentelingen per minuut. Je duwboot heeft een grote, langzaam lopende schroef nodig om voor de nodige kracht te kunnen zorgen..
    Je zou de motoren kunnen voorzien van een vertraging. Maar dat levert altijd extra lawaai en verliezen op. Het is beter om op zoek te gaan naar veel langzamer draaiende motoren.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2016
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stel dat je dat wil, moet je al richting reductie 6:1 gaan, zal je zo belast rond de 3300 tot 2500 rpm uit kunnen komen. Even zo gegokt. Een goede reductie heeft een verlies van 0,05% (eta). Daar staat tegen over dat je de motor op een uitmuntend rendement kunt zetten, van zo een rond de 68 tot 72% wellicht iets hoger? Met een hogere spanning 12V lukt dat nog beter. Dat is vooral voor slanke rompjes waar je niet veel accumassa in kwijt kunt. Heb je toch nog een behoorlijke vaartijd.
    Maar een duwboot... daar kan je zoveel accu in kwijt dat je tot slaapverwekkens toe door kunt varen :)

    Wat je wel hebt....is een lawaaierige reductiekast (kan een pokke herrie zijn). Met een dure planetair van Hacker, Maxxon of Kontronik heb je dat gegier neit niet, en krijg je een fraai accuboormachine geluid. Nadeel... dat soort boxjes komen voor een prijsje boven de 70 euro. Voor zo een model paarlen voor de zwijnen... of vlaggen op modderschuiten... Dus dat doe je niet zo heel snel, tenzij je een handigheid hebt die dingen voor een scheet en 3x knikkers aan te schaffen.
    Heb een reductie kast + binnenloper op een modelvliegert gezet. Klinkt als een Makita, maar dan mooier.. en vliegt lang... gelukkig niet slaapverwekkend. En dat doe je eigenlijk alleen omdat de aandrijvingsunit heel slank moet zijn. Omdat er eenvoudig weg niet een grote 'klont' motor op de bok past, je wel veel vermogen nodig hebt.

    Andere bron van aandrijving kan een accuboor zijn. Daar zitten planetaire gearboxen in. En kan je lellen van schroeven aandrijven. Een accuboor met een defect accupakket heb je niks aan, daar de accupakketen meestal onbetaalbaar worden aangebodent. Er zitten puike motoren in. Dat op de kop zien te tikken... mag niks kosten zoiets.

    Exact wat NPS schrijft... In een duwboot zet je dan maar laagtoerige stiller e-motoren met een hoog koppel en niet zo een hoog rendement, maar dat maakt toch niet uit. Motoren overbelasten is uit den boze. Motor heter dan 85 graad en het is over en uit.
    Je bent dan niet aan het aandrijven, maar het heelal aan het verwarmen. De je energie gaat niet naar de schroef, maar is druk bezig de boel te slopen. Je schroef gebruik je eigenlijk dan als rempedaal.
    Dit soort aandrijfconceptjes zijn uitvoerig besproken in de vele draadjes. 'Robbe Happy Hunter' even als zoekleidraad.

    Nu is het zo dat Robbe weer een doorstart heeft gemaakt, zei het in veel kleinere omvang dan ooit... maar die fijne motoren weer leverbaar zijn. Die komen niet voor 5 euronauten, wel iets meer. Maar dan heb je wel een geschikt aandrijvinkje voor het toekomstige bootje. En dat is even veel waard als een van buiten mooi gebouwd model. Geld kost het toch... Blikkie verf alleen al... kost een godsvermogen... maak je romp maar nat!

    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina