Robbe 755/40 moter voor Graupner Carina

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door smaragd, 8 mei 2017.

  1. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hallo

    Kan iemand mij uitleggen wat ik nodig zou hebben aan accus , snelheidsregelaar voor een Robbe 755/40 moter.
    Ik lees over verschillende types accus maar het zegt me eigenlijk niet zoveel.
    Het is bedoeld voor in een Graupner Carina, die wat trekkkracht moet hebben (maar niet laag hoeft te vliegen :)

    voor dit model moet alles nog komen, dus servos ontvanger zender etc

    alvast bedankt voor alle informatie

    groet
    freek
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Deze motor is gemaakt voor 12V tot 18V.
    Het maximale rendement heeft de motor bij een stroomopname van 4,5A. De maximale stroom die de motor mag gebruiken is 8A.
    Je kan bijvoorbeeld een 3 cel LiPo accu gebruiken. De spanning daarvan is 11,7V nominaal en 12,6V maximaal (als hij net van de lader is). Wil je toch wat meer "pit" dan kan je voor een 4 cel LiPo kiezen. De spanning daarvan is 14,8V nominaal en 16,8V maximaal.
    De regelaar (ESC) moet minstens de 8A aan kunnen. Het is aan te raden dat de regelaar "wat" meer kan leveren als veiligheid. Een 10A regelaar zou kunnen maar een 20A regelaar kost nauwelijks meer en je hebt dan voldoende over dat de regelaar in het geval van een "ongeluk" niet direct wordt opgeblazen.
    Nu moet je een passende schroef gaan zoeken waarmee jouw schip vaart zoals je wilt en dat de stroom die de motor gebruikt nooit hoger wordt dan 8A. Helaas ken ik geen maniertjes om van te voren uit te rekenen welke schroef daar aan zal voldoen. De fabrikant geeft op dat een 3 blad of een 4 blad schroef met een diameter tussen van 50mm tot 65mm geschikt is. Ik ben bang dat je het gewoon zal moeten uitproberen.
    Het kan gebeuren dat je op een schroef uit komt waarmee je schip prachtig vaart en dat de stroom dan niet meer dan 3A blijkt te zijn. Prima, de motor hoeft niet perse 8A te gebruiken!
    Hopelijk kan je hier iets mee.
     
  3. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Freek, de Carina is een relatief klein scheepje. Ik vrees dat met een 755/40 motor dit scheepje heel ver over gemotoriseerd is. Daarbij weegt deze motor 286 gram. Zoveel lading verdraagt de Carina echt niet. Kijk liever voor een motor van de 400 tot maximaal de 600 reeks. Met een motor uit de 600 reeks heb je al een speedboot. Vergeet niet dat buiten de motor er nog een accu bij moet, een snelheidsregelaar en een stuurservo en niet te vergeten je ontvanger. Leg al die dingen eens op de weegschaal. Zet dan je boot eens in het bad en leg er gewichten in tot je aan dat gewicht komt. Dan weet je in elk geval of je boot nog blijft drijven. Varen met een boot die veel te diep in het water ligt is echt niet leuk.
    Groetjes, Jos
     
  4. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hallo Ernst, met mijn beperkte technische kennis kan ik jou uitleg goed volgen ! bedankt, ik denk dat ik van de 755/40 afstap, (werd door derde geadviseerd op basis van mijn informatie) :)
     
  5. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hallo Jos, zo ook dank ik jou voor de uitleg mbt moter etc ! Het klopt, is een klein bootje en ik hoef hem echt niet teveel kracht te geven.
    ( als rescue bootje moet hij zowieso een klein zeilbootje DMI Pirat kunnen slepen en wellicht ook een Robbe Smaragd )
    Als ik zo kijk denk ik dat ik voor een 400 of 500 max zal gaan. Dan alleen nog de bijbehorende delen erbij vinden zoals passende accu-ontvanger-snelheidsregelaar !
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Graupner Carina: in aanbouw [​IMG]

    Robbe Smaragd: up and running [​IMG]

    DMI Pirat: refit [​IMG]
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Voor mij nieuw hier ik kom hier nooit...ik ben vlieger, maar het is hier ook leuk.
    In een ver verleden heb ik een Graupner Lotse gehad. Een boot met ongeveer eenzelfde maat. Die deed het prima met een Mabuchi 380 op 6 volt met kleine 2 AH loodaccu. Als je die vertaald naar de modernere versie dan is dat de speed 400. Speed 400 6.0 volt ik heb daar nog een berg van liggen uit mijn elektrovliegtijd. Je kunt er zo een partijtje nieuwe inclusief regelaar van mij overnemen (tegen alleen de verzendkosten) ze liggen te liggen op dit moment.

    mvrgrt, Aad dB.
     
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    He aart. Klinkt als een plan. Doe me even een PB
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik het goed heb zijn die vliegregelaars geschikt om in een richting te draaien. Zelf heb ik goede ervaringen met CTI regelaars. Klein en licht. RC-point kan ze leveren. Neem de zelflerende van 15 Ampere. Laten langzaam varend de motor een beetje piepen,maar zelf vind ik dat niet storend. De regelaar heeft ESC, dus geen accu nodig voor je ontvanger. Kosten inclusief porto ongeveer 25 Euro. Gr. Klaas.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Vliegregelaars kunnen de motor inderdaad maar in één richting laten draaien. Die zijn dus niet zo geschikt voor een boot daar wil je meestal ook mee achteruit kunnen varen.
    Een regelaar heeft geen ESC, het is een ESC! Die Engelse afkorting staat voor Engine Speed Controler, motor snelheidsregelaar. ;)
    Je bedoeld natuurlijk een BEC. Dat is Engels voor Battery Eliminator Circuit, een stukje elektronica dat een (ontvanger) batterij overbodig maakt.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ernst, Bedankt voor de correctie. Had even een slecht moment. Maar als je net 72 bent overkomt je dat af en toe. Excuses voor het dwaalspoor. Gr. Klaas.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat geeft toch helemaal niets Klaas. Ik ben een stukje jonger maar heb ook best "een slecht moment" zo af en toe. Wie niet? ;)
     
  13. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    is niet leeftijdgebonden denk ik zo !
    Klinkt heel bekend.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2017
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een Speed 400 6V uitvoering is prima. Zorg ook dat de schroef erbij past. Niet al teveel spoed, want dan heb je alsnog een raceboot. En denk aan de vuistregel bij RC-schepen:
    de diameter van de scheepsschroef mag de diameter van de (borstel-)motor niet overschrijden.
     
  15. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Over die diameter van motor en schroef heb ik mijn bedenkingen.
    Reeds met veel schroeven van 100 mm probleemloos gevaren en die motoren waren dan zeker geen 100 mm diameter eerder tussen de 60 a 75 mm.
    Maar bij sommige motors zou het wel kunnen kloppen.
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2017
  16. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ik heb een speed 400 6V en 7,2 volt met drieblad schroef. (Kleiner dan moter)
    Max toeren van 6v is hoger dan 7,2 v. Welke kan ik beter nemen? Wat maakt het verschil
    Gr freek
     
  17. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    @Marc het is een kruisertje!
     
  18. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Ja inderdaad,was te snel,maar wat ik bedoelde was wel juist.
    Denk niet dat het veel verschil zal maken tussen die 6 en 7,2 volt.

    :thumbsup:
     
  19. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Helemaal top ! Bedankt voor de info. Volgens mij zit ik safe !
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @smaragd: ik heb een modelletje van Krick Müritz. Een Oostduits (DDR) kruisertje van Krick. Te vergelijken met jouw scheepje. Daar ligt een bejaard langzaamlopertje van een onbekend merk in. Vaart op 7,2V. Snelheid: max 2 km/uur. Da's een redelijke schaalsnelheid.
    01.jpg

    Als je de keuze hebt tussen de speed 400 6V of 7,2V: neem de 7,2-versie.
    Met een nette schroef (Raboesch bijvoorbeeld) heb je een mooie schaalsnelheid.
    De 6V versie is wat sneller, en dat betekent bij de huidige regelaars dat de minimumsnelheid al gauw wat sneller is dan je wenst.

    In mijn Müritz ligt een Robbe Robotronic als regelaar: een dingetje zeker 30 jaar geleden. Het voordeel hiervan is dat ik de schroefbladen kan tellen bij minimumsnelheid. Bij moderne regelaars is dat niet of nauwelijks mogelijk.
     

Deel Deze Pagina