Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Nou, mijn Arcus is -na een boel gedonder om de programmering van de zender goed te krijgen, zie elder op het forum (model electronica)- vliegklaar, nou maar hopen dat het morgen een beetje aardig weer is.

Om te beginnen het uitbalanceren... ik heb een simpel standaardje gemaakt:
p1070010tx7.th.jpg

Het toestel was wat neuslastig (zelfs met de lipo helemaal naar achteren). Ik had al voorzien ballast achter bij de staart toe te voegen... maar hoe kom je erachter hoeveel precies?
Nou, ik dacht zo: Bakje gemaakt van aluminium folie (alle bakjes die ik vond in huis waren te zwaar!);
Op het stabilo gezet ter hoogte van waar ik de ballast dacht te gaan aanbrengen, en beetje voor beetje rijst in gegooid tot het toestel perfect balanceerde:
p1070009ml4.jpg

Dit bakje kon ik wegen op de keukenweegschaal (20 gr.) en toen op zoek naar een stukje lood van hetzelfde gewicht dat ik om de staartslof kon buigen. Misschien dat ik dit later nog wat mooier doe, maar voor een maiden is het best.
Nou, en zo ziet-ie er nu dus uit:
p1070011th3.jpg

p1070013mu8.jpg

Bart

Mijn ervaring met de arcus was dat het zwp een half zentimetertje naar voren kon..
smijt m eerst maar eens in op een veldje.

Mooi die onderkant rood.. ga ik nadoen. (met andr kleurtje)

Bij 2bros hadden ze de goede lipo niet liggen en hebben me in plaats van een 11.1 V 1000 mAh 15C, een 7,4V 950 mAh 26C

Huh? Wie heeft je dat aangesmeerd? 1 van de stagiares? Mario en Peter zouden beter weten.

Zwaartepunt naar voren is makkelijk genoeg terplaatse, de lipo kan wel naar voren maar niet verder naar achteren.
Ja, even handstarten op het clubveld, dat wel.
O ja, ik vind de uitsparingen in de vleugel voor de servo's behoorlijk groot, en er zijn geen dekseltjes bij. Maar ik vond gisteravond op mijn werk een rol rode ducktape, en zoals je ziet klopt de kleur prachtig! (op de foto zie je eigenlijk nauwelijks waar de tape zit)

Nog iets anders - dat rood heb ik gespoten met een spuitbus van Robbe, speciaal geschikt voor Arcel. Misschien was er nog wel een andere oppervlaktebehandeling nodig, maar die verf hecht dus heel matig aan de Arcel; toen ik een van die tapes over de servo's nog even lostrok kwam de verf mee. Je bent gewaarschuwd...

Bart

Niek zei:
Bij 2bros hadden ze de goede lipo niet liggen en hebben me in plaats van een 11.1 V 1000 mAh 15C, een 7,4V 950 mAh 26C
Huh? Wie heeft je dat aangesmeerd? 1 van de stagiares? Mario en Peter zouden beter weten.
Ik kan ze nog steeds niet uit elkaar houden, maar het was wel degelijk één van de bros. Maar inmiddels zit er al een andere in hoor, volgens specs.
Bart

bdoets zei:
...... ik ben een beetje bang dat er óf te weinig power in zit óf te weinig vliegtijd......
Bart

Sterker nog; je zult met zo'n accu zeker vermogen tekort komen én korter vliegen. Immers: de spanning is lager dus je prop draait niet snel genoeg, ergo: te weinig vermogen. Ga je voor een grotere prop om dat te compenseren ga je meer stroom trekken. Dus kortere vliegtijd.
Maar goed, je hebt al de juiste. Wel zo verstandig.

Dat bakje rijst...ik doe het iets anders; ik leg verschillende plakjes lood op de juiste plek. Het kleinste loodje dat net te zwaar is knip ik bij tot het goed is, en dan plak ik het op z'n plek. Zoals jij het doet kan ook natuurlijk maar het lijkt me wat omslachtig; je moet denk ik op precies dezelfde manier een stripje lood gaan maken tot je het gewicht van het bakje rijst evenaart. Als je snapt wat ik bedoel......

Ben erg benieuwd naar de maiden, succes!

Ik had eigenlijk gehoopt een flinke schroef van het goede gewicht simpelweg in het schuim te kunnen draaien; vandaar deze methode. Maar een schroef van 20 gram was wel wat veel gevraagd...

PH_AJH zei:
Sterker nog; je zult met zo'n accu zeker vermogen tekort komen én korter vliegen. Immers: de spanning is lager dus je prop draait niet snel genoeg, ergo: te weinig vermogen. Ga je voor een grotere prop om dat te compenseren ga je meer stroom trekken. Dus kortere vliegtijd.

Echt onzin dit verhaal: ik vlieg met een multiplex 2S 950maH, 25C. 45 graden omhoog bij volgas, motorloop dik 5 minuten. Setup is verder volledig robbe (ARF), dus hoezo te weinig vermogen, moet ie recht omhoog ofzo?

Nou, mijn Arcus heeft zijn maiden gehad, en dat viel niet tegen.

Er was op het clubveld nog iemand met een verse Arcus, en die had óók al gehoord dat het zwaartepunt wel wat verder naar voren mocht dan wat de manual zegt.
Dus heb ik het vóór de eerste vlucht nog maar wat extra naar voren gehaald (een voorlijk zwaartepunt daar is nog wel mee te vliegen, een achterlijk zwaartepunt is een ramp; die andere Arcuspiloot was blij dat-ie 'm nog redelijk aan de grond had gekregen).

Paar handstarts gemaakt, dat maakte een heel stabiele indruk. Toen met de motor... eerst nog een beetje voorzichtig, maar met de motor voluit is de klimhoek wel een graad of 70 schat ik... indrukwekkend, eerst durfde ik daar niet aan en drukte de neus omlaag uit angst voor een stall, maar hij trekt het wel degelijk.
Lekker toestel (nou ja dat wist ik al want ik had al een Arcus gevlogen). Lekker dagje ook (dat mocht ook wel weer eens). De Arcus heeft zelfs al aan thermiek geroken.

Ik denk wel dat ik er een 2e lipo bij wil kopen; ik had nu wel de SportWing bij me om mee te vliegen terwijl de lipo lag te laden, maar toch...

Bart

updraft zei:
PH_AJH zei:

Echt onzin dit verhaal: ik vlieg met een multiplex 2S 950maH, 25C. 45 graden omhoog bij volgas, motorloop dik 5 minuten. Setup is verder volledig robbe (ARF), dus hoezo te weinig vermogen, moet ie recht omhoog ofzo?

Niet goed gelezen updraft...Als je de prop die bij de 3 cellen Lipo hoort gebruikt (die is kleiner), heb je bij gebruik van een 2 cel accu echt te weinig vermogen. Als je een grotere prop gebruikt (wat dan moet) dan wordt je vliegtijd korter omdat er meer stroom loopt. Dat is logisch want een accu van 7,4v/950 mAh bevat veel minder energie dan een accu van 11,1v/950 mAh. Met 3 cellen kun je langer vliegen óf meer vermogen trekken dan met 2 cellen, als de accu's dezelfde capaciteit hebben.
Geen onzin dus :D

PH_AJH zei:
Niet goed gelezen updraft...Als je de prop die bij de 3 cellen Lipo hoort gebruikt (die is kleiner), heb je bij gebruik van een 2 cel accu echt te weinig vermogen

Ik lees dat Bart de ARF versie gekocht heeft; die is qua specs ingericht voor een 2 cellen lipo met dito prop. Waar lees ik dat 'ie een kleinere prop gebruikt?

Ik wil me niet in jullie gezellige gekibbel mengen, maar dit is de powerset zoals Robbe die aanbiedt:

Kit contents:
Fuselage shells, wings, stabiliser parts and canopy foamed from Arcel
Wing plug-in mount made of high-quality carbon fiber
Canopy lock through magnets
RC fitting like rudder horn, bowden cable, link rod etc.
Decal sheet SS
Detailed illustrated instructions
ROXXY BL-Outrunner 2827-26
ROXXY BL-Control 818
LIPO battery 3S1P 11,1V 1000mAh 15C
Carbon fiber strengthened folding propeller 9,8x5 with spinner

Bart

bdoets zei:
Ik wil me niet in jullie gezellige gekibbel mengen......
Bart

Je hebt gelijk. Sorry......
En Updraft, het was niet mijn bedoeling iets te zeggen over de prestaties van jouw vliegmachine. Maar ik heb zelf de "fout" wel eens gemaakt met een 2 cel te willen vliegen in combinatie met een motor/prop combinatie die voor 3 cellen bedoeld was. Vandaar.
Ik vlieg zelf ook wat vliegtuigen op 2 cellen en die gaan ook prima, dat klopt.

Bart, al plaatjes van je vliegende Arcus? Ben benieuwd hoe hij er in de lucht uit ziet. Twee of drie accu's is wel handig ja. Zul je wel zien dat je vanaf dat moment zulke succesvolle thermiekvluchten maakt dat je met een halve accu de middag vol kunt krijgen (zoals gistermiddag!)

PH_AJH zei:
Bart, al plaatjes van je vliegende Arcus?
Neu... nou moet ik zeggen dat ik dat meestal wat vind tegenvallen, de uitzonderingen daargelaten. Mijn rode vleugelonderkant ziet er trouwens uit als zwart als-ie een beetje hoog is.
Ik heb nog wel even aan mijn camera gedacht maar ik was teveel gespitst op vliegen met het ding...

Bart

Hmmm, terug :ontopic: maar weer... discussies over vliegtijden, accu's, motorprestatie etc. etc. zijn er genoeg te vinden ;)

Gefeliciteerd met succesvolle maiden Bart !!! :thumbsup:
Hier is het nog steeds hectisch privé (leuke dingen hoor), waardoor het bouwen niet snel gaat :oops:

M'n broer heeft 'm inmiddels nagenoeg startklaar, alleen nog CG in orde maken. De Lipo, 3 cellen, past niet zondermeer in ruimte onder vleugel, moet nog een oplossing voor komen (ruimte iets groter maken?!). Pack moet in ieder geval nog stukkie verder naar achteren. Verzwaren staart alleen als het niet anders kan ;)
Motortje heeft ie aan de praat gehad met prop, trekkracht belooft veel goeds 8O Eens kijken of ie net zo hard omhoog wil als die van Bart :twisted:

Zal ondanks de beperkte vorderingen toch weer eens wat plaatjes posten 8)

Plaatje tijdens verlengen van de servokabels. Na het verlengen bleek bij controle van de werking, 1 servo (RCsport) niet goed te werken :|
Al snel bleek er en los contact te zijn op plaats waar servokabel de servo in ging (probeem zat dus niet in mijn soldeerwerk ;)). Gelukkig direct een nieuwe toegestuurd gekregen, inmiddels doen de servo's wat ze moeten doen :D
arcus_update_13_juli_2007_01.jpg

De prop moest nageleverd worden en is inmiddels ook binnen. Was aan het spelen met de camera, vond dat het tijd was voor een nieuwe avatar :P
arcus_update_13_juli_2007_02.jpg

Motortje zit inmiddels in de motorsteun. De vier gaten in de steun zitten symmetrisch, de schroefdraadgaten in de motor niet :?
Boren van de gaten op juiste plaats heb ik met behulp van een dopje van een fles Fanta gedaan, deze is na een paar laagjes huis-tuin-en-keuken plakband, klem in de behuizing te stoppen. Op dit dopje had ik het juiste gatenpatroon getekend en geboord. Het opboren van de gaten in de motorsteun (leek meer op frezen ;)) was daarna erg snel en nauwkeurig gedaan, meteen voor m'n broer geboord natuurlijk...
arcus_update_13_juli_2007_03.jpg

arcus_update_13_juli_2007_04.jpg

Servo in de vleugel geplaatst. Deze keer met ouderwetse siliconen kit op advies van de modelbouwzaak (goed vast, maar nog wel los te krijgen zonder de boel kapot te maken). Ook de kabels (ruimte zat in de uitsparing die in het schuim zit wat er nog in geplakt moet worden) vastgezet met paar dotjes kit.
De kit tast het Arcel overigens geheel niet aan!
arcus_update_13_juli_2007_05.jpg

Al bezig geweest met afstandsbediening. Dit gaat m'n eerste kist met rolroeren worden.
Wil ze ook als flaperons gaan gebruiken (omlaag dus, niet als spoilerons). Dit werkt inmiddels (zit standaard in de afstandsbediening ingebakken).
arcus_update_13_juli_2007_06.jpg

Mijnheer Rob zei:
alleen nog CG in orde maken. De Lipo, 3 cellen, past niet zondermeer in ruimte onder vleugel, moet nog een oplossing voor komen (ruimte iets groter maken?!).
Mijn 3 cells pack past wél onder de vleugel. Je moet even goed kijken:
In die ruimte onder de vleugel zit een soort van kuip, waar de lipo past... MAAR hij kan ook verder naar achteren. Je moet 'm dan een beetje optillen, dan kan hij nog een stuk verder. Probeer het een keer zonder dat je de vleugels hebt gemonteerd, dan kan je goed zien waar de ruimte is!

Bij mij zat er nogal wat speling tussen die plastic motormount en het arcel, ondanks dat het bij Robbe aan elkaar was geplakt (ARF!) met smeltlijm. Heb er nog wat 2comp lijm bij gedaan, nou zit het goed. (Niet dat de motormount eruit kon hoor, maar er zat wel flink speling in).

Iedere keer dat ik de vleugels en aileronaansluitingen monteer ben ik wel een beetje jaloers op zo'n Cularis, dat gaat gewoon van Klik, klaar...

Ik heb trouwens die flap functie voor de ailerons zondag nog geprobeerd op veilige hoogte, niet te zien of hij wat sneller omlaag kwam... maar nog niet gedurfd bij een landing. Beter een eindje lopen om 'm op te halen dan dat je de brokken bij mekaar moet zoeken... :D

Ik ben dus wel van plan om het klitband tussen de vleugels te vervangen door betere klit, maar het zal even moeten wachten tot ik meer bij Conrad te bestellen heb (anders betaal je een idioot bedrag verzendkosten etc.). Na iedere vlucht (en ondanks mooie landingen) zijn de vleugels een paar mm uitgeschoven.

Bart

Vreemd dat het bij jou wel past Bart, wellicht is de ARF toch afwijkend van de normale versie... :? Toevallig plaatje van de Lipo zoals ie in het toestel ligt?

Eigenlijk is het geen weer om achter een PC te zitten :oops: Maar toch een update....

Gisteren was m'n broer even hier, met z'n Arcus. We zijn er nog mee aan het experimenteren geweest, maar de accu past gewoon echt niet. Moet er wel bij zeggen dat we iets sterkere (grotere) servo's gebruiken dan standaard bij de Arcus geleverd (ARF) wordt. :P

Hier moet de accu ongeveer komen, om het CG juist te krijgen, maar dan IN de romp natuurlijk ;)
2007_0715_cg_arcus01.jpg

Om CG ver genoeg naar achteren te krijgen, is ontvanger zoals hier te zien, achter de servo's in een uitsparing onder in de buik van het toestel te plaatsen.
2007_0715_cg_arcus02.jpg

Datailfoto van Lipo pack, is niet voorbij de servo's te krijgen. De kamer waar Bart het eerder over had, daar steekt ie nu in.
Al zou ie voorbij de servo's komen, is de hoogte van de ruimte onder de vleugel toch onvoldoende om Lipo ver genoeg naar achteren te steken.
2007_0715_cg_arcus03.jpg

Hier kijk je enigszins in de romp, de ruimte loopt taps toe, wordt steeds minder hoog naarmate je verder naar achteren gaat.
De ruimte is perfect voor een NiMH pack (celletje of 8 past er probleemloos in, zonder de servostangen te kunnen verstoren.
2007_0715_cg_arcus04.jpg

Als je goed kijkt, zie je net achter de servo de uitsparing in de buik van het toestel (rechthoekig gat).
2007_0715_cg_arcus05.jpg

Dit heeft niks met de Arcus te maken, maar een snel gemaakt standaardje om CG te bepalen :idea:
Loodgieterswerk en modelbouw gaan soms prima samen ;)
2007_0715_cg_arcus06.jpg

Met toestel erop:
2007_0715_cg_arcus07.jpg

Neus afgesneden met behulp van malletje wat Robbe erbij heeft zitten. Blijkt in de praktijk dat er iets minder af had gemogen.
Beter afwerken of juist zo laten zitten in verband met koeling???
2007_0715_cg_arcus08.jpg

2007_0715_cg_arcus09.jpg

Kom maar op met de suggesties/oplossingen. Wellicht dat andere vliegers dit soort probleempjes al eerder getackeld hebben... :mrgreen:

We hebben overigens nog een testje gedaan, met Lipo los in ruimte gestoken, het toestel kan (full throttle) net aan z'n prop hangen 8O
Had niet gedacht dat ie zo sterk zou zijn, vermogen lijkt het minste probleem te worden....

Is dat geen heel dikke lipo, Rob? 3 cellen? Lijken er wel 4.
Het lijkt er inderdaad op dat de grotere maat servo's een probleem is.
Ik kan er wel foto's van maken, maar als het er niet in gaat dan gaat het niet lijkt me...

Overigens heb ik een kein probleempje... gisteren in vlagerige wind hard op de neus gegaan (1e slechte landing met de Arcus). Prop stuk, en rompneug gekneusd & gescheurd. De winkel was nog net open, dus bruislijm en een nieuwe prop gekocht, en 's avonds aan het plakken. Romp kan er weer best mee door... alleen ontstonden er electronische problemen... eerst bleek er lijm bij de motor gekomen; motor gedemonteerd, lijm verwijderd, dat ging goed; toen was het heeeel moeilijk om de motor er weer in te krijgen (je hebt gelijk, die gaten zitten niet symm.)
Uiteindelijk zat alles goed, even proef aansluiten... maar er was iets fout, de ESC gaf niet zijn normale signaal (Beethoven: Alle Menschen werden Brüder!) maar losse piepjes, en er werkte niks. Alles weer los, opnieuw... en nog een aantal keren. Opeens lag de lipo te roken & knetteren op tafel... heeft misschien ergens contact mee gemaakt, heb ik niet op gelet, meteen opzij gegooid... maar te laat, mijn lader herkent 'm niet meer als een accu... meteen vannacht dus maar een nieuwe besteld. Maar daar moet ik nu dus wel even op wachten!
Voorlopig even terug naar de SportWing, en de depron Moth (die nog geen fatsoenlijke maiden heeft gehad).

Bart

Rob, heb je dat stukje afgesneden neus nog?
Daar zou je zo een ringetje van kunnen snijden dat je er weer bij plakt.

Nog es wat (ik blijf lekker bezig):
Als je geen andere oplossing kan bedenken (terug naar de standaard servo's?) kan je overwegen om een stukje schuim weg te snijden aan de bovenkant van het accuvak, hier:
arcusmodjx4.jpg

Ik denk dat-ie daar niet echt slechter van wordt; theoretisch iets zwakker, maar op die plek zit vrij veel materiaal. Je kan beginnen met een heel klein laagje wegsnijden, en dan wat meer als 't nog niet past...

Bart

Back