Robbe B-25

• Topicstarter Topicstarter Michiel VH
  • Startdatum Startdatum
M

Michiel VH

Guest
Hallo iedereen !

Ik ben pas nieuw op dit forum. Ik ben Michiel, 17 jaar, en woon in Drongen. Dat ligt in België. Ik ben nog een beginner qua botenbouw, en wil daarom met een bouwpakket starten.

Voor een zacht prijsje heb de B-25 van het merk robbe op de kop kunnen tikken. Ik vind het alvast een hele mooie boot. Echter ben ik van plan de boot ietwat aan te passen, zodat hij wat meer van de Hydrograaf weg heeft. De hydrograaf vind ik werkelijk een prachtig schip, en hoop hem dan ook binnen een aantal jaren volledig te kunnen nabouwen. Maar eerst dus dit bouwpakket als begin. Ik heb het geluk dat mijn broer ook aan modelbouw doet, maar dan op een ander gebied nl. kermismodelbouw. Dat scheelt alvast een hele hoop in de aanschaf van materiaal en dergelijke benodigheden.

Bij deze een paar foto's:

A. het normale bouwpakket
d11bhp71.jpg

B. Hoe die naar mijn inspiratie zou moeten worden
d11bhp7.jpg

De echte Hydrograaf:
http://static.panoramio.com/photos/original/4685895.jpg

Alleen zit ik nog met enkele vragen:

1. Hoe maak ik het best een reling; dmv solderen of ... ?
2. Hoe kan ik het schip varend maken ?
3. Is dit alles realistisch ?

Is er dan echt niemand die een antwoord kan geven op mijn vragen e.d. ? :(

Is er dan echt niemand die een antwoord kan geven op mijn vragen e.d. ? :(

Jawel dat kan ik wel
De hydrograaf kan je met dit model van wat je nu heb op geen stukken na evenaren:mrgreen: :mrgreen:
Relingen solderen het mooist mits je dat goed kan:sleepy:
En iets laten varen ja wat dacht je van een motor er in
Schroefas en een schroef
En ook nog een roer natuurlijk
dat is het dan voorlopig he
mvg
Frederik:D :D

Michiel,

Welkom bij de club.
Het allerbelangrijkste dat je nodig gaat hebben voor om het even welk schip is geduld. Rainling solderen gaat mooi als je op een plankje de gaatjes boort zoals deze in de diverse dekken zitten. Als je hierin de scepters plaatst kun je naar hartelust solderen zonder dat je kunststof scheepje er raar gaat uit zien. Als het klaar is til je het van je bouwplankje en zet hem op je boot. Een kikadiwado.

Om het spul te laten varen moet je er eerstens voor zorgen dat de boel blijft drijven. Alles goed dicht maken dus. Zoals Frederik schrijft heb je voor beweging een motor as en schroef nodig. Een beetje op dit forum rond kjiken levert vast wel inspiratie op hoe dit te verwezenlijken.
Wil je sturen, ook een roer aan de kont dus. Ook hiervoor moet je op dit forum slagen.
Al deze zaken met hun batterijen en evt besturing maken dat je bootje gaat zakken, kortom ze wegen het nodige. Het is denk ik slim om daar even bij stil te staan omdat de Hydrograaf er niet uitziet als een onderzeeboot en het waarschijnlijk ook niet jouw bedoeling is dat zij dat gaat worden.
Allemaal belangrijke zaken dus om rekening mee te houden, zodat het spul blijft drijven en kan varen.

Realistisch is alles waarvan jij kunt zeggen dat het je gaat lukken.
Zoals je schrijft een opstapje naar moeilijker schepen. Da's in ieder geval een slimme zet.

Veel succes en rustig aan dan moet het gaan lukken

Back