Robbe Balancer kabel verbinden met 3S Flightpower lipo??

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
Ik heb onlangs de Robbe Powerpeak Infinity 3 gekocht met de Robbe Top Equalizer (8448)
Nu heb ik de bijbehorende Robbe balancer kabel gekocht (4S > 4 kabels dus) en deze moet naar mijn Flightpower 3S 2500mah Lipo's (ook 4 kabels)

Wat moet nu waaraan, Robbe heeft 1x zwart (-), 2x wit en 1x rood (+). Aan de Lipo's heb ik 1x zwart(-) en 3 x rood.
Ik heb ze nu opeenvolgend aan elkaar gesoldeerd maar als ik dan de Lipo aan de Equalizer hang dan brand alleen de 1ste rode led (met nummer 1 erbij)
Heb ik het nu goedgedaan? ik durf er iig niet mee te laden zo voordat ik het zeker weet.

Bij een balancer kabel voor een 3s accu, zullen daar 4 draden aan zitten. Het is altijd: per cel 1 draad + één draad. (Altijd 1 meer dus.)

De min van het accupakket is belangrijk. De balancer stekker min moet namelijk altijd op dezelfde plek op de balancer. Dat is de onderste aansluiting op de balancer zelf. Voor elke cel moet er een pin extra gebruikt worden. Uiteraard op volgorde.
In jouw voorbeeld moet dus op de min draad van de Flightpower accu(de zwarte draad), ook de min(zwart) van de Robbe balancer stekker.

Daarna de eerste rode draad van de accu aan de eerste witte draad van de balancerkabel.
Daarna de tweede rode draad van de accu aan de tweede draad van de balancerkabel.
Daarna de derde rode draad van de accu aan de rode draad van de balancerkabel.

Klaar is Kees :D

De balancer zal bij inschakelen de ledjes laten opbranden(knipperend, 3x) van welke aangesloten zijn.
In jouw geval moeten het er dus 3 zijn. (de onderste op de balancer)

michiel b zei:
Bij een balancer kabel voor een 3s accu, zullen daar 4 draden aan zitten. Het is altijd: per cel 1 draad + één draad. (Altijd 1 meer dus.)

De min van het accupakket is belangrijk. De balancer stekker min moet namelijk altijd op dezelfde plek op de balancer. Dat is de onderste aansluiting op de balancer zelf. Voor elke cel moet er een pin extra gebruikt worden. Uiteraard op volgorde.
In jouw voorbeeld moet dus op de min draad van de Flightpower accu(de zwarte draad), ook de min(zwart) van de Robbe balancer stekker.

Daarna de eerste rode draad van de accu aan de eerste witte draad van de balancerkabel.
Daarna de tweede rode draad van de accu aan de tweede draad van de balancerkabel.
Daarna de derde rode draad van de accu aan de rode draad van de balancerkabel.

Klaar is Kees :D

De balancer zal bij inschakelen de ledjes laten opbranden(knipperend, 3x) van welke aangesloten zijn.
In jouw geval moeten het er dus 3 zijn. (de onderste op de balancer)

Zo had ik het ook gedaan, wat ik nu krijg bij 1 pakket (deze is niet vol):
LED1 is uit
LED2 brand groen
LED3 knipperd rood

Bij de andere 2 paketten (die wel vol zijn) knipperd alleen LED1 rood

Klopt dit?

Waar je nu naar kijkt is welke cellen ontladen worden voor het balanceer proces.

Als je de accu net aansluit zullen Led 1t/m3 moeten gaan branden/knipperen.

michiel b zei:
Waar je nu naar kijkt is welke cellen ontladen worden voor het balanceer proces.

Als je de accu net aansluit zullen Led 1t/m3 moeten gaan branden/knipperen.

Ik heb de balancer dus niet aan de lader zitten. Als ik de Lipo aansluit, eerst +&- en dan de balancer kabel dan gaan bij 2 paketten echt maar 1 LED branden
Nu gaat bij een pakket waar eerst alleen LED1 rood knipperde ook LED3 rood knipperen, LED2 blijft uit ???

Wat doet de balancer als je de volgorde van aansluiten omdraait. Dus eerst de balancerstekker, dan pas de hoofdaansluitingen.

michiel b zei:
Wat doet de balancer als je de volgorde van aansluiten omdraait. Dus eerst de balancerstekker, dan pas de hoofdaansluitingen.

Dan knipperen nu ook ineens LED1 en LED3 rood en 2 blijft uit (dit betreft dus een vol pakket)
Bij een halfvol pakket knipperd alleen LED2 groen

nouja, ik heb het over de inschakelfase. Bij graupner balancer heeft die wel. (wat ik hierboven schreef). Ik dacht dat de Robbe dat ook had, maar weet ik niet meer zeker. Je kan evt handleiding hiervoor nalezen:
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122/P1122_1-8488.pdf

Verder wat jij ziet is normaal! De ledjes die oplichten zijn voor de cellen die ontladen worden voor het balanceer proces. Dit kan natuurlijk voor een andere accu compleet anders zijn. Elke cel is immers nooit identiek.

michiel b zei:
nouja, ik heb het over de inschakelfase. Bij graupner balancer heeft die wel. (wat ik hierboven schreef). Ik dacht dat de Robbe dat ook had, maar weet ik niet meer zeker. Je kan evt handleiding hiervoor nalezen:
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122/P1122_1-8488.pdf

Verder wat jij ziet is normaal! De ledjes die oplichten zijn voor de cellen die ontladen worden voor het balanceer proces. Dit kan natuurlijk voor een andere accu compleet anders zijn. Elke cel is immers nooit identiek.

Ik gooi hem zo maar eens aan de lader dan :D

trouwens: Als de balancer aan de accu zit, moet na een tijdje wel de ledjes uitgaan hoor. Dan is het balanceer proces helemaal voltooid.

Maar je kan tegelijkertijd al laden. Dit kan alleen niet als het verschil tussen de cellen te groot is. Maar dat is een uitzonderlijk geval. De balancer zal dan ook in beveiliging springen.

Leuke dingen hoor, die balancers :D

Over de PowerPeak Infinity 3 is heel weing informatie te vinden. Zou je aan kunnen geven hoe de lader je bevalt? Zoek ook naar een nieuwe lader en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Het bestelnummer vanje equalizer klop niet. Heb je nummer 8488 in je bezit?

N.P.S.

N.P.S. zei:
Over de PowerPeak Infinity 3 is heel weing informatie te vinden. Zou je aan kunnen geven hoe de lader je bevalt? Zoek ook naar een nieuwe lader en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Het bestelnummer vanje equalizer klop niet. Heb je nummer 8488 in je bezit?

N.P.S.

Heb nu alles up & running en het is een absolute aanrader, er zat alleen wat vet op de datakebel naar het scherm toe waardoor deze het niet goed deed, nu het vet eraf is doet ie het 100%
Ik heb idd Equalizer 8488

ik heb net een inf 3 met balancer (8488) gekocht en nu zitten er aan de balancer twee vrouwtjes en heb aan me lipo's een man en een vrouw stekertje (dacht 3,5 mm ) moet ik die aan de balancer vervangen , wat hebben jullie gedaan.

gr marc

Back