Robbe Charter Berkel en Rodenrijs

• Topicstarter Topicstarter vire
  • Startdatum Startdatum
V

vire

Guest
Beste lezers,

Toen ik naar de Havo ging heb ik een (oud?) vliegtuig gekregen van mij vader. Nu heb ik 3 jaar later een vriend gevonden waarmee ik het vliegtuig wil gaan opknappen. Helaas worden we niet veel wijzer van het internet dus vragen wij uw aandacht. We willen graag weten wat voor een soort vliegtuig het is, wat voor een motor is het, zijn de beschadigingen te verhelpen en hoe?

Over de volgende informatie beschikken wij:
-Motor: enya 35 model 5224
-prop: Master airscrew (3maten)
-servo: ms 11 (2x)
-servo: navo mpx (1x)

Alles is aanwezig in de doos maar we zijn beginnelingen en zouden graag wat ervaring van lezers willen opdoen. Daarnaast is doordat het vliegtuig al zo oud is de vleugel tijdens het verhuizen beschadigd. Hoe moeten wij dit reparen? We hebben de volgende foto's ter illustratie:

imag0233.jpg

imag0234k.jpg

imag0235x.jpg

imag0237n.jpg

graag horen we van u.

vriendelijke groeten van,
Remco en Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dit is een Charter en ja dit is goed te repareren :yes:
Vermeld even je woonplaats dan is er vast iemand in de buurt die je verder kan helpen, of een club natuurlijk :)

Beste Ron,

Mijn vriend en ik hebben gister het vliegtuig in elkaar gezet. De motor heeft het een telletje gedaan maar er loopt nu allemaal benzine uit de uitlaat. (we vermoeden dat de motor is verzopen). Voor de rest is het vliegtuig van zijn stof ontdaan. We houden u en natuurlijk de rest op de hoogte van de status van het vliegtuig!

Ik zou er 's even mee naar vliegclub gaan om motor goed te bekijken/starten. Idem het hout, kan bros/hard worden na zoveel tijd.

Of die motor nog in orde is kan natuurlijk niemand van een afstand beoordelen dus ik ook niet, maar ik ben toevallig mijn vliegloopbaan begonnen met een charter met precies zo'n zelfde motor, had ruim voldoende vermogen voor die kist.
Trekt zonder problemen een 10x6 prop, met niet al te hoog toerental, vliegt lekker rustig, en blijft op een kwart liter tank probleemloos 20 minuten boven als je rustig aan vliegt.

Die servo's zijn niet veel meer en zou ik er uit gooien, een paar simpele S3001 servo's kosten bijna niks en zijn 10 keer zo betrouwbaar.

Voor de rest, wat Ron ook al zegt, de boel goed na laten kijken, maar als dat toestelletje in orde is kun je er best veel plezier mee hebben. Was in zijn tijd een van de beste trainers, en naar mijn mening nog steeds heel geschikt.
En als je de tekeningen nog hebt, kun je voor een paar tientjes aan hout een nieuwe vleugel met rolroeren bouwen, kun je er jaren mee vooruit. :yes:

Groet, Bert

Update 1

Best lezers,

Wij hebben niet stilgezeten en hebben (voor het eerst) aan het vliegtuig gewerkt, dit ging redelijk goed. Wij hebben de achter vleugel gelijmd en het vliegtuig stofvrij gemaakt (dat was na 6 jaar aardig wat:yes:). Ook hebben we de motor gemonteerd, alleen is het ophangpunt een beetje gammel. Wij hadden het idee om een (dun) aluminium over het hout te doen om de ophanging te versterken, enigszins ervaring?(of betere ideeën?) De motor hebben we ook nog geprobeerd te starten, dit ging allen een beetje moeilijk met een half lege accu:(. Na een nachtje opladen nog eens proberen en ja hoor daar ging die:D

FILMPJE
mrzmBNxA-gg[/media] - ‪Robbe Charter‬‏

Hebben jullie nog tips voor de motor? We willen ook nog naar Quartel om ons te helpen met de elektronica. Dat was het voor nu. als er weer wat is gebeurt horen jullie het

Mvg Vincent en Remco

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik het zo kan zien is de motorophanging zelf nog in goede staat. Om de motor goed vast te zetten kun je dan een plaatje alu of ijzer tussen het hout en de moertjes doen, denk dat je dit zelf ook zo bedoelde. Je krijgt dan dus, boutje-motor-houten steun-plaatje-ringetje-moertje. Voor de rest zou ik zeggen zoek contact met een vliegclub, hier kunnen ze je de benodigde info geven en tips om het model vliegwaardig te maken. Tevens kunnen zij je helpen om te leren vliegen.

Vincent/Remco, zet even woonplaats in jullie profiel, dan kan iedereen dat altijd zien. Misschien woont er wel een forumlid bij jullie om de hoek. Idem locatie in titel van discussie. Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties.

Vincent/Remco, zet even woonplaats in jullie profiel, dan kan iedereen dat altijd zien. Misschien woont er wel een forumlid bij jullie om de hoek. Idem locatie in titel van discussie. Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties.

heb ik het zo goed verandert??

Mvg Remco

Vincent en remco,

Zelf woon ik in overschie, vlak bij jullie. Wanneer je de n209 afrijd langs bergschenhoek, bleiswijk en dan de a12 over kan je doorrijden richting boskoop. Langs deze weg vind je de gmvc. Goudse Modelvliegclub Index. is voor jullie hooguit 20 min. In de auto net als quartel. Op onze club ben je welkom om te vliegen en voor uitleg en verdere hulp. Kom eens langs op woensdagavond of in het weekend. Zonder ook iemand hier te willen afdoen kan ik je zeggen dsat hulp reallife op een vereniging makkelijker en duidelijker voor jullie zelf is. :-)

Ik blijf jullie draadke volgend

goed bezig jongens! die motor moet nog een beetje afgesteld worden maar hij klonk wel oke. wel moet die ophanging van de motor goed zijn dus een plaatje aluminium is wel goed. wees niet te bang voor wat gewicht van dat plaatje. En niet stiekem zelf proberen te vliegen want dan gaat hij in stukjes dus pm niels even voor een afspraak dan heb je het meeste plezier van dat vliegtuig.

Beste lezers,

Vandaag weer een update over het vliegtuig. Voor de motor ophanging zijn er nu nieuwe schroefjes opgezet. Morgen zal uit aluminium het versteviging plaatje voor de ophanging worden gesneden. Het aluminium is 1mm dik (moet er daar nog iets vanaf?) Verder is er een goede gloeiplug verwarmer aangeschaft. Nu nog wat foto's van de huidige staat.
De motor ophanging met de nieuwe schroefjes
20110612184304.jpg

De vorm van wat het aluminium plaatje moet worden
20110612184317.jpg

Verder had ik ook nog wat vragen over voorwerpen die in de doos zaten. Waarvoor gebruikt men het volgende voorwerp en wat is het?
20110612184517.jpg

En wat heeft het voor gevolgen als je een groter propeller op het vliegtuig doet?
20110612184408.jpg

En dan nog een laatste vraag voor vandaag. Kun je ook andere benzine gebruiken voor de motor. We hebben nu benzine met 75% methaan en 5% nitro maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 70% methaan te gebruiken en 10% nitro? Graag horen wij weer van jullie. Alvast hartelijk bedankt.

mvg,
Remco en Vincent

Dat model voor het plaatje is prima zo, doe je hem aan beide kanten of alleen onder (is ook al genoeg). Dat paneeltje met meter is een glowpanel, dit is bedoeld om vanaf 12volt te kunnen gloeien, ook zit er vaak een schakelaar op om een brandstofpomp te kunnen schakelen. Als het een .20 motor is kan er een 9x5 prop op bij een .30 zal het max. een 10x5 zijn. Wanneer je een te grote propellor kiest wordt de motor slecht afstelbaar en komt hij niet meer aan zijn vermogen.

Zie dus (dank Luppie) dat dat paneel iets anders is :oops:

Laatst bewerkt:
5% nitro is goed. En die swr meter is volgens mij om 27mc (bakkie) antennes mee af te stellen ik denk dat het niks met modelbouw te maken heeft. Dat plaatje aluminium is niet snel te dik hoor. 1mm is wel oke maar 2mm mag ook want hij moet wel een tik kunnen hebben wanneer je bij de landing op de motor stuitert (ik zie net een neuswiel dus dat zal wel mee vallen). een enya 35 model 5224 motor kan zeker wel een 10x5 hebben maar voor de goeie maat moet je even googlen denk ik

Laatst bewerkt:
SWR = standing wave ratio. Voor afregelen hoogfrequent deel van zender op antennelengte. Rechts steekt een stukje van een hoogfrequent-connector uit (kartelrandje). Ik dacht in eerste instantie ook dat het een glowpanel was Huibert.
Jullie motor loopt op methanol, niet op benzine. Bij die methanol 20% olie en wellic ht nog wat nitro-methaan.
Te grote propellor, te veel spoed en/of te grote diameter, wurgt de motor, motor zal erg heet worden en er mee kappen. Slecht voor de motor.
Stekker verwarmt de gloeiplug, niet stekker zorgt ervoor dat plug stroom krijgt zodat hij warm wordt.
Gloeipluggen hebben 1.5Volt nodig (batterij-spanning). 1.2Volt kan ook nog (NiCd/NiMH cel), wel draad zo kort mogelijk houden dan. 2.0Volt kan ook, dan een metertje draad ertussen om stroom in toom te houden. Voor 12Volt heb je een gloei-plugdriver nodig die de spanning verlaagt tot gloeiplug niveau.

UHF chassisdeel, Ultra High Frequency

740934_BB_00_FB.EPS.jpg

Laatst bewerkt:
Die Enya 35, daar kun je gerust een 10 x 6 op schroeven.
Dat zijn al oude motoren die helemaal niet zo veel toeren hoefden te maken om toch al goed te lopen.
Ik had zelf nl een 29 (4.9 cc) en die trok al een 10 x 6 met ongeveer 11000 toeren en daar heb ik jaren en jaren mee gevlogen.

Verder zijn die oude Enya's met hun kamzuigerspoeling niet geschikt voor hoge toerentallen. Nitro doet ze qua vermogen weinig, maar ze worden er wat makkelijker van in het afstellen. 5% is echter ruimschoots meer dan voldoende.

Leuke motortjes (vooral makkelijk in de omgang) voor weinig geld, dat waren het destijds. Weet eigenlijk niet eens of het merk nog wel bestaat.

Groet, Bert

Back