robbe comtesse

• Topicstarter Topicstarter dvc
  • Startdatum Startdatum
D

dvc

Guest
heejj iedreen,
ben onlangs begonnen aan de robbe comtesse,maar ben in het begin vergeten het bouwverslag bij te houden.dus de eerste stappen gaan vrij snel overlopen worden.
dit is de eerste boot die ik bouw dus ale ideen zijn welkom.en dan nu het bouwverslag:
1. als de comtesse van robbe uit de doos komt geeft hij direct een goeie indruk maar mispak je niet,hetgeen je in de doos ziet ligge gaat je uren schuurwerk kosten.
2. in de doos zit nergens een poot om de boot op te zetten dus dat moet je nog zelf maken.
als dit gebeurd is kan je gaan beginnen schuren.
3. het schuren aler eerst heb je door de boot een lasnaad lopen die moet je helemaal weg schuren,dan zit je met een groeg door je boot dit heb ik opgelsot met 'tamiya putty' overal in de groef doen laten hard worden en gelijk schuren.
4. de twee openingen maken de twee openingen hebben mij een hele avond tijd gekost dus het was en hele overwining toen ik de dekseltjes vast had:P, dan moet je nog de randjes schuren zodat je je dek erin zou kunnen leggen en dat het erin zakt
5. nu heb ik de boot helemaal mat gezet en begonnen met spuiten (donkerblauw)hiervan heb ik redelijk veel op de boot gelegd dan 10 a 20 minuutjes erna de eerste laag vernis erop leggen en dan helemaal laten droge dan heb de boot terug mat gezet en bestickerd maar de origineele naamletters zijn zwart en dat zie je niet goed op men donkerbleuwa romp hiervoor heb ik witte letters laten maken en een wit randje door de boot en nu daarnet heb ik er de tweede laag vernis op gelegd.
(krijg helaas geen foto's op het forum)
mvg.
dylan

Hallo dylan,

Comtesse is inderdaad even goed schuren. Wat voor kiel pas je toe?
Vul je de kiel met lood of plaats je een vleugel kiel.
Heb zelf ook een Comtesse liggen ben er zo nu en dan eens mee bezig. Deze heeft een vleugel kiel.
Ik heb de ramen uitgefreest die stickers vond ik maar niets. Zelf heb ik er nog 2 dekramen bij gemaakt.

DSCF5727.jpg

Het materiaal voor de zeilen vind ik een beetje stug.

Foto's moet je eerst uploaden bij bv. Photobucket (eerst aanmelden), foto's uploaden en dan de link kopieëren en hier plakken met behulp van dat gelige vakje met die bergen.

Mvg.

Laatst bewerkt:
comtesse

ik heb de kiel gevuld met loodbolletjes 1.8kg als ik het me nog herinder,
daar een laag epoxy lijm op en klaar is dylan.
jou comtesse ziet er ook wel fraai uit ik denk dat ik ook de ruitjes ga uitfrezen voor ik de bovekant wit spuit.
aan de foto 's geraak ik nog niet echt uit ik heb er een deel upgeload maar krijg ze niet naar het bericht.(hier een poging).
IMG 2526
mvg.
dylan

hier nog maar eens een poging,ik heb een account aangemaakt op photobucket
en al de foto 's staan erin maar ik weet nog niet hoe ik ze naar het bericht moet zetten.
IMG_2815.jpg

IMG_2526.jpg

IMG_2360.jpg

IMG_2512.jpg

mvg.
dylan

het begint te lukken,
nog even een foto van de binnekant (tevens ook wat oefening)
IMG_2554-1.jpg

beste f va gent,
na lange ztijd zoeken is het gelukt.
toch bedankt voor de tijd en moeite.
mvg.
dylan

He Dylan,

Als je de ramen wilt uit frezen/snijden plak de raamstickers op de boot dan hoef je niet alles uit te tekenen. Doe voorzichtig snij ze niet gelijk op maat, maar maak ze wat kleiner zodat je de gaten later met een vijl op maat kunt maken.

Voor de rest ziet het er al goed uit. Bij de Comtesse zit trouwens mooi reling werk beter dan bij de Saphir van Graupner.
Ook de mast onderdelen zijn opzich mooier, overgens vind ik de mast wel wat slap. Een extra verstaging zou geen kwaad kunnen.

Nu je foto's nog wat kleiner uploaden 640 x 480 pixel is een goeie maat. Je kan ook bij photobucket resizen, zodat de foto's wat kleiner worden en beter passen in de layout.

Mvg.

beste f werkhove,
hoe kom je aan de vleugeltjes die je op je kiel hebt gemonteerd?
en de verhoogjes langs de venstertjes?
mvg.
dylan

He Dylan,

De vleugelkiel is van lood ik heb in tegen stelling tot jou boot geen lood korrels in de kiel, maar alleen die vleugel. De vleugel is een besteldeel van een andere boot van Robbe, weet zo de naam niet meer. Zal nog wel eens voor je kijken. Maar opzich is dat van jou beter want dat geeft wat minder weerstand in het water, dus meer snelheid.

De Saphir heeft een bulb kiel wat nog beter is, deze heeft een nog lagere weerstand in het water.

Oja, de dekraampjes had ik gemaakt van stoelzittingen van een Graupner Nautic.
Misschien kan je het ook doen met wat kunstof te verlijmen.
Zal wel ff een foto van dichtbij maken.

IMG_0376.jpg
IMG_0377.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
beste,
ik heb een stukje plastiek bij de comtesse zitte met voorgegraveerde plaatjes ik denk voor de verstering op de hoeken van de zeilen en voor het kleinste dekje vast te schijven(rood omringd op foto).
zou ik hier kleine venstertjes mee kunne maken?en kan het kwaad dat dit gebogen is?(stak helemaal gebogen in de doos toen hij nieuw was.
CopyofIMG_2311.jpg

mvg.
dylan

He Dylan,

Ik zou het niet daar mee doen. Die heb je straks nog nodig voor je zeilen en het is wat te dun denk ik. Misschien kan je het ook doen met een stuk dik plexiglas, waarbij je met tape het raam gedeelte afplakt en de rest dan gewoon mee wit spuit als je het op je dek hebt geplakt. In de romp maak je dan het gat, te grote van je raam. (Wat je hebt afplakt)
Het stuk plexiglas plak je dan over het gat heen.

Als je de ramen in romp nog gaat uitsnijden, heb je ook plexiglas nodig om er achter te lijmen zodat het weer een waterdichte romp word.

Je kan ook eerst de stickers plakken, kan je later altijd als je het dan nog wilt de ramen uit snijden.

Ik zou zeggen denk er eerst eens goed over na.

De mast moet je ook nog helemaal doen zeker. Allemaal gaatjes boren, kijk goed op de tekening een fout is makkelijk gemaakt. Spreek uit eigen ervaring.:lol:

Mvg.

Laatst bewerkt:
een fout is snel gemaakt, daar zeg je maar zoiets :D
vorige week hebik in men najade nieuwe baterijen gestoke en verkeerd gesoldeerd,waardoor zwart op rood kwamen rood opzwart met de gevolgen van dien.
maar geen zorge ik ken de plannen van de comtesse beter dan men huiswerk en lessen:D
en toen ik de boot aanschafte heb ik gezegt dat ik er alleen op stress vrije momenten en op mijn gemak aan zou werken al zou het 5 jaar duren (gaan lopen zal hij toch niet zonder zeilen).
heb je mischien nog tips om de plexi glas goed te verlijmen langs de binnekant van de romp om zeker geen water laten binnen te komen? en als je het plexiglas langs de binnekant lijmt heb je een kuiltjes bij de ruitjes kan je hier iets aan doen?en ander stukje oplijmen ofzoiets. of valt dit niet zo op.
mvg.
dylan

He Dylan,

Wat bedoel je met kuiltjes bij de ramen? Heb jij aan de binnenkant op de plaats waar de zijramen komen kuiltjes of bedoel je bij de dekramen.

Kuiltjes kun je anders ook wel plamuren.

Zal je anders wel een foto laten zien van mijn Saphir waar ik dit ook bij heb gedaan.

DSCF3411a.jpg

saphir03.jpg
saphir04.jpg

Als lijm gebruik ik Bison Kombi Power.

En wat betreft je zeil bevestiging met die plastic plaatjes zo als op tekening is beschreven is niet echt ideaal. Kom hier later wel op terug.

Als ik jou was zou ik ook een verstaging op de mast maken, dit om het doorbuigen te voorkomen.

IMG_0347.jpg

Ook een spandraad van de masttop naar de achterkant van boot is geen overbodige luxe. Want volgens mij staat dit niet op de tekening.

opt450.jpg

een fout is snel gemaakt, daar zeg je maar zoiets
vorige week hebik in men najade nieuwe baterijen gestoke en verkeerd gesoldeerd,waardoor zwart op rood kwamen rood opzwart met de gevolgen van dien.

:hammer: Oeps!!

Mvg.

Laatst bewerkt:
zeer mooie boot.
wat ik bedoel is als je je ruitjes uitfreesd en dan langs de binnekant plexiglas plak zit je plexi glas een 3 mm (hangt af van de dikte van de romp) dieper dan de romp naast je ruitjes.
zelf zou ik niet weten hoe ik dit beter moet uitlegeen :p maar de vraag was of je tusse
het plexiglas in je romp en het (kuiltje) nog iets van plexi glas steken zodat langs buiten alles weer gelijk loopt?als het te moeilijk is hoef je je hoofd er niet over te breken hoor?:D
kheb vandaag de comtesse gezien met een laag verf en twee lage vernis erop maar de boot blijft mat staan :o.
mvg.
dylan

He Dylan,

Ik begrijp wat je bedoeld.

Je plakt het raam boven op het dek niet onder het dek waar die bobbel zit. Als het goed is zit op het dek geen bobbel. Zo heb je een verhoogd raam op het dek.

Dit heb ik trouwens met mijn zeilen gedaan. Waar anders die plastic plaatjes komen.

IMG_0390.jpg

IMG_0392.jpg

Mvg.

prachtig! je blijft me verbazen.
hoe heb je dat gedaan mischien kan ik het doen in het wit zodat het helemaal niet opvalt,
want die pletsiek plaatjes lijkt me maar een systeempje dat niet veel voortsetld,niet dat het niet werkt maar het is niet zo netjes.
heb jij nog iets verder gedaan met de comtesse?
mvg

He Dylan,

Ik wil nog iets aan de top van de mast veranderen. Een aluminium stripje met wat gaten er in voor het tuig.

IMG_0393.jpg

Word nog wel wat anders maar heb je een idee wat ik bedoel.

Dat oranje is vliegerstof dat ik op het zeil heb genaaid. Die oogjes zijn sluitringen aan elke kant één, waar ik met een naald en draad van buiten naar binnen de draad omheen heb geregen. Is opzich best wel stevig en inderdaad ik zag het ook niet zo zitten om met die stukjes plastic op de hoeken van de zeilen te werken.

Mvg.

betse,
heb je het op dat balkje waar al je touwen aan vast hangen?
ik zal meezoeken achter een initiatief.
en als ik mijn zeilen ook ga stikken waar haal je die vliegerstof?
mvg.
dylan

Back