Robbe D-36-Circe wie kent deze zwever???

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 9 mrt 2009.

  1. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoi vrienden
    Afgelopen weekeind ben ik de gelukkige eigenaar van twee oude zwevers geworden. De zeer bekende Cirrus van Graupner, 3 meter met ABS romp waarvoor ik een aantal vrienden op dit forum zal moeten benaderen voor de Tekening, cannopy, hoogteroer, stickers en bouw adviezen.
    De tweede zwever is een hele vreemde snuiter...de D-36-Circe van Robbe. Het is een 2,8 meter zwever met T-staart, kunststof romp en beweegbare ribben-vleugel die geheel beplankt is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wie o wie kent deze zwever en weet er iets meer over te vertellen?
    Ik begrijp dat er ook een origineel 1:1 van bestaat
    Leeftijd? via het catalogus-jaar?(zelf heb ik geen oude catalogus(en)

    Als hij ook oud is kan ik hem misschien nog voor het Vintage treffen klaar hebben.

    ik ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Sorry, beetje off-topic,

    Maar wat een leuke tegels !! :)

    Grtz T-D
     
  3. knoest

    knoest

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    199
    Locatie:
    thuis
    Hey Willem,

    Dat ziet er goed uit. Je heb altijd mensen die geluk hebben met dit soort aankopen.ha ha.

    Wat de leeftijd betreft kan ik je niet direct zeggen, maar ik zal als ik tijd heb, even bij een vriend me langs gaan en even in de boeken neuzen. Die heeft zowat alle boeken (beetje bibliotheek voor modelbouw)

    Succes alvast met de weder opbouw van dit moois

    Gr Fred
     
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoi buurman Fred
    fijn dat je de moeite wilt nemen, binnenkort toch maar eens een afspraak maken om langs te komen/vliegen.
    Hieronder heb ik nog iets gevonden over de D-36 Circe.
    Ik denk dat het een heel snel wendbare Acro zwever is.

    Akaflieg Darmstadt D-36 Circe : single-seat Sailplane, monoplane with median wing and empennage in T built out of resin and balsa. The project was launched in 1962 and 2 prototypes put simultaneously in building site. D-36 V1 accomplished its first flight on March 28th, 1964 with Gelnhausen. The same year it made it possible Gerhard Waibel to become champion of Germany in Free Class, and to take the second place with the Championships of the World in 1965. This apparatus was lost in 1967 but gave place to a version of series, the Alexander Schleicher ASW 12.

    ps, helaas zijn onze vloertegels NIET te koop[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Toch nog wat gevonden


    [​IMG]

    Darmstadt D-36 "Circe", V 2
    1964, eine Sensation. Der völlig unbekannte Darmstädter Student Gerhard Waibel wurde auf D-36 Deutscher Meister der Offenen Klasse. Die vier Konstrukteure (siehe Mitte oben) revolutionierten den Segelflugzeugbau, befruchteten später im Beruf die gesamte Segelfliegerwelt. Die Version 1 der Circe zerbrach durch Überbeanspruchung. Hier die Version 2, die Walter Schneider zeitgleich mit dem Prototypen baute. Konstrukteure Weibel u. Lemke

    (Akaflieg Darmstadt)
    Kennzeichen D-4686
    Konstruktions- bzw. Baujahr 1962/64
    Original / Nachbau Original
    Spannweite 17,8 m
    Flügelfläche 12,8 m2
    Flügelstreckung 24,75
    Rumpflänge 7,35 m
    Leermasse 285 kg
    Flugmasse 401 kg
    Flächenbelastung 31,3 kg/m2
    Geringstes Sinken 0,53 m/sec 82 km/h
    Beste Gleitzahl 44 bei 87 km/h
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het origineel zeker niet, da's een thermiekzwever uit de open klasse (waarin de Cirrus in 1969 wereldkampioen werd :) ). Het model zou wel eens rap kunnen zijn - de vleugels zijn wel érg rank. Hoe groot zijn de wortel- en tipkoorde? Heel mooi maar bij deze afmetingen vraagt dat om flink veel snelheid. Als het even kan zo licht mogelijk houden lijkt me.
    Mooie kist trouwens.
     
    Terence vindt dit leuk.
  7. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Cirrus

    Hoi Willem!

    Mooie modellen!
    Ik zoek ook een Cirrus.
    Heb je suggesties, zonder dat het een paar honderd euro kost?

    mvg
    Kees
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoi Arjan.
    De tipkoorde is 7cm en de wortelkoorde is 15 cm.
    Waar maak jij uitop dat het een thermiekzwever betreft/ Je verwacht van een thermiekzwever breede vleugels met veel draagvermogen.
    Deze zwever heeft geen ailerons maar de vleugels zijn in z'n geheel draaibaar. Zijn er andere toestellen die volgens het zelfde principe werken??
    Op tekening staat één servo die beide vleugels tegengesteld laat draaien. Het effect hiervan lijkt mij nog al heftig waardoor ik verwacht dat hij heel wendbaar zal zijn.
    Mijn plan is om de vleugels met TWEE servo's te besturen waardoor, wanneer je de servo's gaat mixen, de instelhoek kunt beïnvloeden. Mogelijk werkt het bij het landen ook als remklep?

    Ik hoor graag jullie ideeën hierover.

    Helaas Kees hou ik hem(Cirrus) voorlopig zelf nog.,
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Net andersom....Het gaat niet alleen om het oppervlak maar ook om de Aspect Ratio (dat is de verhouding lengte/breedte). Je kunt hetzelfde oppervlak bereiken met een hele hoge aspect ratio, dus hele lange slanke vleugels óf met korte brede vleugels zoals een jachtvliegtuig heeft. Bij de afmetingen van echte vliegtuigen werkt men met heeeeele hoge AR zoals zwevers dat hebben. Op schaal werkt dat niet goed; dat heeft met stromingsleer te maken. Vandaar dat modelzwevers een veel minder hoge AR gebruiken. Hebben ze wel een schaalverhouding dan vliegt het beroerd/inefficiënt.

    jouw vleugels hebben een relatief hoge AR; een Cirrus van 3m span heeft een wortelkoorde van 200mm. Dus een iets langere maar veel bredere vleugel. Jij komt dus én oppervlak tekort en je hebt veel slankere vleugels. Vandaar mijn conclusie....

    Het origineel is een thermiekzwever; de "Open Klasse" is een thermiek-duurvluchtklasse.

    Dat met die draaiende vleugels ken ik niet uit ervaring. Ben zeer benieuwd.

    -edit- ik weet wel dat er recent iemand met zo'n Multiplex Fox met het principe geëxperimenteerd heeft. Even zoeken....
     
  10. enterprise

    enterprise

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Groesbeek
    Arjan,

    Uhhh dit mag je me een keer uitleggen in Boxmeer.

    Gr Ton

     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je engels goed genoeg is kun je het hier lezen: Sailplane Performance Analysis
    Voor deze spanwijdte is een AR van ongeveer 14 ideaal, 16 als je sneller wilt vliegen. Het origineel heeft een Flügelstreckung (=AR) van 24,75 . Nou weet ik dat een Cirrus een AR van 14,5 heeft (=ongeveer ideaal bij 3m span en lage snelheid), die van jou is duidelijk véél slanker en vliegt dus met meer snelheid veel beter

    Je moet het zo zien; hoe hoger het getal, hoe langer en dunner de vleugels zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Op de RCgroups is veel ervaring met deze zogenaamde TWF (Twisty Wings Fetish) toestellen te vinden. Wanneer de vleugelverdraaiing als aileron gebruikt wordt, en er dus een werkend hoogteroer in de staart aanwezig is, noemt men dit een wingeron. Als alle stuurfuncties door de vleugelverdraaiing wordt aangestuurd, heeft men het over een pitcheron.









    Zie ook mijn draadje over de nog te bouwen Orca:
    profielkeuze-van-een-orca-2m

    Prachtige kist, die D-36 Circe!

    Vincent
    (Die opkomende gevoelens van "hebben, hebben, hebben" sterk moet onderdrukken...)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Het is weer cursus avond...erg leerzaam allemaal en bedankt dat jullie zoveel moeite willen nemen om e.e.a. duidelijk te maken.

    Ik begrijp ook dat het een interesante zwever is, met als ik het op de filmpjes zo zie , zeer wendbare eigenschappen. waarschijnlijk zijn een aantal mensen op dit forum op een idee gebracht om hun hellingzwever van een dergelijk systeem te voorzien. bv de Talon waar een aantal mensen mee bezig zijn.

    Ik denk ook nog wat meer vliegervaring op te moeten doen om zonder brokken met deze circe te kunnen vliegen.
    ook hoop ik nog een "geboortejaar" van deze modelzwever te krijgen.
    Eventueel kan ik dit nogmaals ,net als bij de Tonga en de Edelweiss, gewoon bij Robbe opvragen.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  14. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Geboortejaar Robbe-kit kan ik niet exact zeggen. Maar als m'n grijze massa me niet in de steek laat, dan is het begin jaren tachtig.
     
  15. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Volgens mij heb ik hem in de Robbe catalogus van 1981 staan. Als dat zo is zal ik hem even scannen...
     
  16. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Fijn mannen zo blijft een stukje historie nog bestaan.
    Toen ik de foto van de Cice zag kreeg ik inderdaad weer beelden uit die tijd binnen omdat ik toen die catalogussen(catalogie?) zo'n beedje uit m'n hooft heb geleerd.
     
  17. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Zo ziet de Circe er momenteel uit,

    Ik ga proberen het origineel qwa kleur en registratie over te nemen.
    De romp is nog maar één maal gespoten en dan zie je de plekjes pas die nog aandacht nodighebben. Dus nog maals plamuren en schuren en spuiten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het ziet er echt prachtig uit!!!
    Lijkt me wel een hele snelle kist, leuk voor de helling. Veel succes met de verdere bouw!
     
  19. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    Mooi project. lijkt me een kist uit de late seventies. zal eens wat oude robe boeken checken
     
  20. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Graag, als iemand oude Robbe boeken heeft moet het vast wel te vinden zijn.
    Ik hoop hem nl klaar te hebben voor het Vintage treffen maar dan moet ik wel de leeftijd hebben (die balotage commissie schijnt heeeeel streng te zijn[​IMG])
     

Deel Deze Pagina