Robbe Eco Star

Dirk Jan

Forum veteraan
Hallo,

ik heb pas een Robbe Eco Star gekocht. Een wat ouder model van Robbe. Ik bouw hem om te beginnen met standaardmotor erin, maar wil later denk ik wel een snellere motor gaan gebruiken.

heeft iemand anders ervaring met de Eco Star, of heb je eventuele tips? Dan zijn deze welkom!

groeten Dirk Jan (shift-on-the-fly)

Ik vaar dit model al een 15 Jaar !!!, zo oud istie al, voor een goede performance, gebruik een 18x2 Purple bull, 7 cellen 2400 Sanyo, en een graupner metalen 31 mm eco schroef....
Voor meer speedvragen www.xtremercboats.com
.........................Peet...........................8)

He Powerpete,

bedankt voor je reactie. De boot is nu afgebouwd. Iki vaar hem eerst even met standaardmotor. Ik gebruik Sanyo 2000 cellen. Deze lijken me ook wel aardig goed.

Denk je dat een Rokraft 120E een Purple Bull 18*2 aankan??

groeten Dirk Jan

Ik ben bang van niet, je moet rekenen zo rond de 30 ampere !! met een 18X2, en de rokraft 120 kan dit alleen maar kortstondig aan, de standaardmotor kan ie wel hebben en anders kun je ook een Tamiya sport tuned nemen, of een graupner speed 500 Race.... deze beide met een 31 mm carbon van graupner.... anders een 27 Turns motor met een vol anker (wassda nou weer) met een 29 mm carbon...
(vol anker betekent dat het een anker is zonder sleuven in de motor, de corally of GM motoren hebben 2 types let dus op)
..................................Peet................................8)

aahhhh ok, dan weet ik dat.
Ik had zelf namelijk ook al mijn twijfels...
de regelaar kan wel 30 Amp. aan, maar alleen voor 40 sec. Als de motor 30 A trekt wordt dat wel wat krap ja.

groeten Dirk Jan

Ik heb ondertussen een purple bull18x2 gekocht, het was ook de enige motor die ze hadden bij de winkel die in aanmerking kwam voor mijn boot :lol:

De rokraft 120e is vervangen door een waterdichte Carson regelaar, kan tot 11 turns aan. Deze moet het vast aankunnen :)

motortje is nu ingedraaid en ga zo een proefvaartje maken. Ben benieuwd :wink:

Powerpete zei:
Ik ben bang van niet, je moet rekenen zo rond de 30 ampere !! met een 18X2, en de rokraft 120 kan dit alleen maar kortstondig aan, de standaardmotor kan ie wel hebben en anders kun je ook een Tamiya sport tuned nemen, of een graupner speed 500 Race.... deze beide met een 31 mm carbon van graupner.... anders een 27 Turns motor met een vol anker (wassda nou weer) met een 29 mm carbon...
(vol anker betekent dat het een anker is zonder sleuven in de motor, de corally of GM motoren hebben 2 types let dus op)
..................................Peet................................8)

Vol anker een zonder sleuven?
Ik neem aan dat je een 27-single bedoelt? afaik is dat een anker met 27 wikkelingen bestaand uit een enkele dikke draad. Een 13-double b.v. is een motor met 13 wikkelingen op het anker met een dubbele draad, en een triple met x-wikkelingen met een drievoudige draad :)

Of bedoelde je dat niet? :)

shift-on-the-fly zei:
motortje is nu ingedraaid en ga zo een proefvaartje maken. Ben benieuwd :wink:

Electro-motor indraaien? 'k vind et een beetje zonde om dat te doen. Nodig is het niet. Het enige nadeel is als je het niet doet dat je in het begin rechte koolborstels hebt, en iets minder performance. En als je al indraaid, dan bij voorkeur stroomloos, dan blijft je collector schoon :) Mijn tip, niet indraaien, maar gewoon direct gebruiken :)

nou, dat heb ik vaak genoeg gedaan en is zeker niet aan te raden.

motortje begint enorm te vonken en model begint verschrikkelijk te storen ( ja ook met onstoring erop dat ik altijd gebruik!).

Bovendien zijn je koolborstels dus nog ruw (kleine puntjes) als ze nieuw zijn. als je meteen vol power op je motor zet, dan branden deze puntjes in je collector en dat geeft onnodige slijtage en minder performance.

Probeer het een keer uit zou ik zeggen...

Dirk Jan

heb ondertussen een proefvaartje gemaakt met de purple bull 18x2 en de carson regelaar.

boot gaat echt stukken sneller dan standaard. Alleen na het varen was de electronica nogal heet. zelfs met waterkoeling was de motor bijna niet vast te houden en de regelaar en accu waren ook errug heet.

komt waarschijnlijk omdat ik nog met de standaardschroef vaar, die toch te groot is. Deze vandaag dus even vervangen door een 30 mm.

Dirk Jan

Hm, nooit last van gehad. Gebruik ze altijd direct. Niemand op de club waar ik zat draaide in. Inbouwen en gaan met die banaan. Maar zo heeft iedereen altijd wel z'n eigen opvattingen ergens over :) Zelfde verhaal met de Sanyo SCR cellen. De een zegt dat et slecht is om ze met een 33Ohm weerstand weg te leggen en ze tot 0V te ontladen. De ander zegt dat ze d'r beter van worden :)

Dit is dan mijn Eco Star. Twee kleuren gespoten met Tamiya verf uit een spuitbusje. Wel de speciale "for plastics" versie dan :)

afb1335.JPG

shift-on-the-fly

Ziet er goed uit !!!.....
Ff over het indraaien van je electromotor..... wel eens gedaan ??, en dan de toeren gemeten ???, welnu, doordat de borstels beter aan gaan liggen op de collector heb je een veel beter rendement van je spulletje, dus meer snelheid, meer vaartijd, dit door minder verlies minder warmte en minder kans dat je je spullen kapot draait...... en geloof me na 15 jaar achter de balie in de modelbouw heb ik wat verbrande ankertjes voorbij zien komen......
Over het "volle" anker, ooit wel eens een 27 turn opengemaakt ???, Natuurlijk is een 27 turns altijd een single gewikkelde motor , meer draadjes passen er gewoon niet in !!, wat ik bedoelde met vol anker is dat er types zijn met een anker die uit drie weekijzerpakketjes bestaan, dit is gedaan om de motor minder draaiende massa en dus toeren te geven, leuk voor in een auto maar je mist wel wat koppel dat we in een boot nu juist zo nodig hebben.....

Shift, ga voor de 29 mm prop van Graupner, de gewone en niet de "S", ook kun je je regelaar koelen door er 2 pijpjes doorheen te steken in het koelblok (kijk maar) maak je de koeling.......................Peet...........8)

bedankt voor de info powerpete. Ik vaar nu nog met de standaardschroef. Bij de modelbouwzaak hadden ze geen 29 mm schroefjes liggen en bestellen hadden ze ook geen zin in :? Dus maar eens naar een andere zaak kijken. Wat die koeling betreft: inderdaad zitten er aan de achterkant van de regelaar van die groeven.

Ik heb nu het slangetje er tegenaan "geplakt". Maar metalen pijpjes koelt den ik wel beter.

shift-on-the-fly

Ik heb ook de ECO star nog thuis liggen. Is al dik 10 jaar oud. Hij is nu met pensioen (misschien eens revalideren?)

Ik voer hem altijd op 6 cellen (was toen nog een student met een beperkt budget) en een Kyosho Mega 360 motor en een 40A speed controller.

De standaard 35mm schroef gaf heel slechte performance, zowel bij een standaard Mabuchi 540 motor als met de megamotor.

Maar met een oude schroef van mijn stokoude mabuchi 540 outboard motor van Robbe ging hij als de brandweer. Dit was gewoon een plastic 40mm schroef (past er net onder)

Ik heb inmiddels ook 7 en 8 cellen pakketten. Ik zit te denken het model weer eens bedrijfsklaar te maken. Hij ging toen al hard op 6 cellen.

Die Kyosho maakt ongeveer 21.000 toeren/min bij 7,2V, wat zou een betere schroef zijn voor 7 cellen?

Dirk Jan, wat is die glinstering achter je model op de foto? Het origineel had onder het model een koper roerblad.

Zo dat is al weer een poosje geleden dit topic :) Ik heb mijn Eco Star nog steeds en ook vaarklaar. Ondertussen zit de standaard motor er weer in met een simpele Rokraft regelaar. De Purple Bull en de Carson regelaar heb ik in een auto gemonteerd en verkocht... Maar ooit gaat er wel wer een sneller setje in.

De glinstering achter de boot is gewoon het water. Ik heb de boot precies gebouwd volgens de tekening met het messing(?) roer.

Overigens heb ik de boot ook wel eens gevaren met een goed Sanyo 6 cellen 2400 pakket. De boot ging bijna even hard als met de 7 cellen Sanyo 2000. Het zal wel aan de kwaliteit van de cellen hebben gelegen, maar met 6 cellen is die dus ook goed vooruit te branden.

Messing roerblad idd :oops:
Als werktuigbouwer mag ik die fout helemaal niet maken :wink:

Hmm, ik had gehoopt dat hij harder zou gaan op 7 cellen. Maar de snelheid is idd hoog op 6 cellen. Ik ga het denk ik toch zelf ook proberen, ook op 8 cellen.

Ik zag van de week mijn ECO star weer staan en dacht, laat ik eens wat info zoeken op het forum. Ik had niet naar de datum gekeken :wink:

Back