Robbe FC28 of Futuba FF9

• Topicstarter Topicstarter Ton 911
  • Startdatum Startdatum
T

Ton 911

Guest
Helaas is door het terugzetten van de backup, mijn draadje over deze zenderkeuze verdwenen.
Opnieuw proberen dan maar.
Wie kan mij goede informatie geven welk van deze 2 zenders te kiezen.

Bvd, Ton

L A U R E N S zei:
waarvoor wil je de zender gaan gebruiken :?:

Hoi Laurens,

Ik ben een orienterend beginner.
Ik wil gaan vliegen.
Als 1e toestel heb ik een Calmato in gedachten met een OS Max 46 AX.
Later wil ik doorgaan met oa een heli Raptor 50.

beide zenders zullen prima voldoen voor datgene wat je wil gaan doen.

er is een wezenlijk verschil, wil je een handzender of een pultzender ?

Gerard_nl zei:
er is een wezenlijk verschil, wil je een handzender of een pultzender ?

Tja....... :?:
De Futuba is een handzender en de FC28 ook maar deze kun je eventueel in een pult doen :?:
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een pult (aan zo'n harnasje, niet een band om je nek).
Het gaat mij meer om het gebruiksgemak van beide modellen en de instellingen/programmeringen die mogelijk zijn.
Daarom wil ik graag reacties hebben van mensen die duidelijk kunnen maken waarom voor de een of de ander te kiezen.

Mvgr, Ton

Het zijn bijde goede zenders waar je perfect heli mee kan vliegen. Voor het vliegen van alleen vliegtuigen is het een beetje overdone. Als je bij een club wil/gaat vliegen is het mischien verstandig om te kijken waar die mee vliegen dan kunnen ze beter helpen met het instellen enz. Bij ons op de club gebruiken de helipiloten vaak de FC28V3 omdat die in een pult (bakje voor je zender) kan zodat je de zender om je nek/rug kan hangen. Voor het vliegen met een heli is dat makkelijker dan de zender los in de hand.

Met de zendr in een pult kun je met lange stiks vliegen en kun je nauwkeuriger over het hele berijk van de stiks vliegen.

Bij een handzender werk je met korte stiks omdat je anders niet helemaal naar de "binnenkant" kan komen.

ik vlieg zowel mijn micro heli (E-Sky zender) als mijn vlietuigen (FC-18V3) met de zender in de hand (ben ik nu eenmaal gewend)

Laurens

Ik ben afgelopen zondag bij de Dokkumer Modelvlieg Club geweest.
Met een aantal mensen gesproken. Heb begrepen dat er niet gebruikt wordt gemaakt van leraar-leerling zenders. De leraar brengt het model in de lucht en geeft vervolgens de zender over aan de leerling.
Er zijn zowieso geen heli leraren.
Heel toevallig kwam Spoeky langs die normaal heli in L'warden vliegt. Daar zou ik tzt dan misschien wel terecht kunnen.
Maar ik wil mijzelf eerst concentreren op een vliegtuig.

Mvgr, Ton

Het is niet helemaal juist om deze 2 zenders met elkaar te vergelijken, de FF9 is een duurdere middenklasser en de FC28 een topklasser.

Zoals al door Gerard gezegd is de FC28 een pultzender, die voor de Europese markt is ontwikkeld en is de FF9 een handzender uit het internationale Futaba programma.

Wat softwaremogelijkheden betreft is de FC28 tamelijk gelijkwaardig aan de T9ZAP, de grotere broer van de FF9. De FC28 kan dus beduidend meer dan de FF9.

Wat programmeergemak betreft is de FF9 weer veel moderner van opzet, de FC28 stamt tenslotte al uit 1989 (versie 1, tegenwoordig zitten we aan versie 3.2). Het rotary select systeem van de FF9 werkt een stuk sneller dan het knopjes-drukken systeem van de FC28 (behalve dan bij mij, want ik ben er nog steeds niet aan gewend :cry: ).

Dank je wel Jan voor deze duidelijke en heldere uiteenzetting.
De balans is dus opgeschoven richting de FC28 (alhoewel de FF9 maar 470,00 Euro kost bij onze zuiderburen).
Inclusief ontvanger, kristallen, servo's, accu's en charger.
Dat maakt het toch weer lastig.

als beginner heb je daarintegen never alle functies nodig van de FC28, en het ding is een drama om een model in te programmeren, al helemaal voor een beginner.

de FF9 heeft daar 100000 punten voor op de fc28 :D

Back