Robbe FL-8 Flugsicherungsboot restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2013.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo. Ik ga toch maar eens met de groots mogelijke tegenzin een 'bouwverslag' starten. Tegenzin? Het schept zekere verplichtingen ;)

    Het model heb ik sinds 2003 in mijn bezit, gekocht op eBay afgehaald in de omgeving van Bremen, Duitsland. Het verkeerde in behoorlijke staat, zei het dat werkelijk alle lijm losliet. Doel van het model was destijds om het als testbank voor aandrijfconceptjes te laten dienen. Het werd een restauratie. Foto's van destijds heb ik niet meer, die staan nog op een ter ziele gedraaide PC-harddisk.

    In de loop de tijd heb ik het model voorzichtig gedemonteerd. Originele tekeningen nog bij Robbe kunnen bestellen (deze heb ik nu gedigitaliseerd). Op zoek gegaan naar informatie over het echte schip.
    Robbe heeft een random impressie gemaakt op basis van een bestaand scheepstype. Een 'mooi' bootje. Veel klopt er eigenlijk niet van.

    Ik heb toen veel fotomateriaal mogen ontvangen, maar ook dat is alles verloren geraakt bij het crashen van de HD-schijf. Helaas ook de contacten tot de archieven zijn verloren geraakt, door de hamer van de tijd, niets en niemand is eeuwig. Altijd weer jammer.

    Het schip staat in deze functie/hoedanigheid genoemd als Figsicherungsboot of Flugsicherheitsboot. Een snelle reddingboot voor luchtmachtpersoneel dat te water kon raken, Search And Rescue (SAR), kustwacht functies en heimelijke patrouilletaken, varend in het Oostzee gebied, in de tijd van de Koude Oorlog. Langs de grens van Oost-Duitsland patrouillerend.

    Romp van het schip is een verlengde/gemodificeerde Weser Patrolboat. De Weser is een rivier in Duitsland. Patrouilleboten geïnitieerd door de US-Navy, voor de wederopbouw van de naoorlogse Bundes Marine, begin jaren '50 vorige eeuw.

    Snelheid schip zo rond de 26 knoop op 2x 1.000 PS, 77 ton waterverplaatsing.

    In de afgelopen jaren heb ik het model voorzien van nieuwe kogelgelagerde zelfbouw schroefassen en kokers, een nieuw kunststof dek. Ben ik bezig de opbouw iets aan te passen, waarbij ik de gegeven van een stokoude SMB tekening gebruik, en wat schrale fotootjes van het internet.

    Ik heb inmiddels een aantal motorsetupjes getest. Alle aandrijvingen met reductiekastjes, 1-euro motoren, maar ook nette Graupner 600 BB motoren, t/m overdreven vermogens. Maar dat laatste is slechts eventjes leuk.
    Reductiekasten van Robbe en Graupner, diverse soorten en uiteindelijk zelfbouw. Doel, schaalvaart + 'iets' extra en mooie vaartijd.


    Een van de uitgedokterde set up's Graupner Speed 600 BB Turbo 14,4 op vertraging 3:1
    Gearbox is zelfbouw met tandwielen van Graupner. De wanden gemaakt uit styreenplaatjes. De ommanteling om het vet binnen te houden gewoon uit ductape...
    De ontstoring is een compleet setje van Conrad.


    DSCN6436-LR.jpg


    Beetje ranzig... het ziet het er natuurlijk niet uit. Vet en plaksels. Wel heel effectief met de grote schroeven er aan, een vaartijd van ruim een uur op 7A NiMH buffer. En dat is 1 uur vol gas varen!
    Overstap naar brushless omdat ik het nog beter wilde hebben. Ook overstap naar andere accu, LiFePo4 Headway cellen. Iets zwaarder dan lipo, maar stukken lichter dan 20 3500 Panasonic NiMH cellen


    DSCN6438-LR.jpg


    Ombouw naar brushless. Met brushless stukken lichtere motoren. Maar wel een andere passing in de nauwe slanke romp, andere acuu's. Wel alle lichter, maar toch weer kienen of het allemaal goed komt met de balans op de waterlijn. Wederom gekozen voor kleine relatief hoogtoerige motoren, op planetaire reducties van 3.33:1. Je had ze van Robbe (ist kaput), MP-Jet maakt vergelijkbare, en die worden nog keurig uitgeleverd.
    Nieuwe accupack. Besteld in Duitsland, scherpste prijs. Totaal 10A buffer. Je kan ze leeg trekken zonder schade. Beter van niet denk ik. Maar tot 10% zou moeten kunnen. Je schroeft ze in elkaar. Balanceer stekker erbij, maar heb geleerd dat het geen absolute noodzaak is de stekkers aan te solderen.

    Accu is een safe. Hebben niet het risico van opbollen of affikken. Niet dat het mij ooit is overkomen.
    Cellen zijn populair bij de fietsenindustie...e-bikes. De cellen zijn thans netjes verpakt in een casette 'hard-case' dat mooi in het model past, en geborgd kan worden.


    DSCN7408-LR.jpg


    Natuurlijk eerste even passen... met de oude motoren nog in situ. Eerst de mogelijkheden verkennen van de installatie. Het model werd bovendien slingerig. De beide Speeds boven de schroefassen, boven de waterlijn. Moest er een nieuwe accubodemplaat worden uitgewerkt uit styreenplaat. Krap an, de voorbode voor de ombouw naar brushless. Geen ruimte winst, wel wat te winnen op gewicht, lager in het model.

    DSCN7412-LR.jpg

    Onderdeel van de reeds aanwezige Jeti Model telemetrie.. Toerentalmeting op de schroefassen. Twee magneetjes voor de balans. Fix met secondelijm en krimpkous. De assen zijn zelfbouw, RVS kogelgelagerd, seals en afgevuld met siliconen/teflonolie. Vederlichte omwenteling... althans... dat was het.

    DSCN7429-LR.jpg


    Verder afgewerkt zag het er dan zo uit... Meten is weten...

    DSCN7434-LR.jpg


    Voor de motoren liggen de accu's. Geen ruimte om te schuiven. Toch pakte de omzetting prachtig uit. Wel met kunst en vliegwerk. Wel eerst kienen natuurlijk... want hoe maken we dat fix! Klink kleiner van afmeting, en stukken lichter. Eerste motortje van Planet-Hobby (Lindinger Modellbau), 3S, 970 kv. Later weer voor 1000 kv omgewisseld voor een hogere snelheid.

    DSCN7456-LR.jpg

    De oude ophanging... Semi-modulair en uitwisselbaar...

    DSCN7457-LR.jpg

    Naar de nieuwe... met nifty superkoeling... Maar anders paste het gewoonweg niet!
    Zouden de cardans gaan klemmen. Nieuwe bodemplaat voor accu net zichtbaar met de begrenzing.
    Zodat de accu's nimmer de motoren raken...


    DSCN7466-LR.jpg


    Beetje creatief met kurk is het wel... Bouwen 'on-the-fly'.


    DSCN7462-LR.jpg

    Nu ligt in het model een brushless setup. Die bevalt momenteel het best. Zuinig en stil, met een planetaire vertraging. Van top tot teen doorgemeten dankzij moderne telemetrietiechniek op de 2.4Ghz op de zender (Jeti en SM-Modelbau "Unilog-2".
    Varend met een prima werkend en safe 10A 4S LifePO4 accupakket, zo rond de 13v. (Zie ook het brushless ervaringsdraadje van MBF-lid "Indoor")
    Tijd dus om de draad van de verdere afbouw weer eens op te pikken.

    Verwacht geen hoog tempo. Ik heb door een immer volle agenda slechts incidenteel tijd (en zin) om aan het project door te werken.

    Afgelopen dagen heb ik echter even een pauze ingelast, aan de slag gegaan met met de romp. Stootranden langs de romp nieuw aangebracht (ik was niet tevreden met het vorig resultaat). Een kielbalk aangebracht omdat dit optisch beter oogt, de achterzijde van de kiel verlengd, omdat de Robbe-vorm nog al lomp was diepgetrokken, het nu meer lijkt op het origineel. Zo ook met de boeg in de weer geweest, deze heeft nu een gecontroleerde vorm, ipv de 'toevallige' diepgetrokken.


    De romp in de primer. Merk Avis, Multi-Primer Professional. (goed schuurbaar op terpentinebasis).
    Opvolgend Flexa verf, RAL, zijdemat. Materialen betrokken bij Bossina in Groningen.
    Zichtbaar de opgelijmde kielbalk. Geplamuurd is met 30 minuten epoxy, aangelengd met
    micro-balloons tot een goed verwerkbare pasta.


    [​IMG]


    De gemodificeerde hek. Was rond afgevormd. Opzetstuk uit styreenplaat pardoes verkleefd, iets meer op het origineel gelijkend, verlijmd met CA en afgeplamuurd met polyesterplamuur.
    Heeft zeer lang kunnen uitharden... later nog bijgeplamuurd met autoplamuur.


    [​IMG]


    Het achterschip, de kiel aan het uiteinde aangepast. Aangezet stuk uit styreenplaat-laminaat.
    (model/sjabloon eerst uit karton gesneden en geschuurd voor juiste passing). In de foto boven nog rond...


    [​IMG]

    Op de foto's inmiddels de tweede laag primer... eeuwig schuren en plamuren... De Robbe romp is niet superstrak.
    Ik heb besloten die 'originele' hobbeligheid te laten zitten, niet weg te werken. Om er nu vele lagen epoxy op te zetten, kan je beter een nieuwe romp bouwen... het betreft een restauratie van een 'kitje' en laat ik het maar zo ;-)
    Hek is ook al niet meer als kit-origineel. Daar heb ik een plaat opgezet voor een scherpe rand, zo een goede, niet klevende waterafvoer te hebben, Kam-tail waardig.

    Gr Bas

    PS: Hondebaan om al die foto's terug te zetten vanuit de Mediagallerij... Ook die is nog lang niet logisch georganiseerd... Moet echt beter.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuk dat je toch een verslag gaat maken van je "test-boot". En een niet superstrakke romp is ook geen ramp, het is geen modeljacht, bij intensief werk als reddingsdienst op zee zal na verloop van tijd ook in het origineel hier en daar wel een deukje hebben gezeten. ;)
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even een constructiedetail. Kan het niet meer bij bet veld hier boven plaatsen. Een limiet van 10 stuks prenten...

    Rondsel van Conrad. Vastgezet met imbusstift. Verder een messing busje. Conrad had niet een passende afmeting. Gelukkig een passend buisstukje in de voorraadbak. Wel gaatje door busje, zodat de imbusstift goed klemt op de stalen as van de motor. Heel wat motorengesnuffel voordat ik de juiste had... en zowaar alles keurig matchte. Voor de hand lag dat namelijk niet.


    DSCN7464-LR.jpg


    Na al het gepuzzel ging het model zo voor testvaart. Volledige telemetrie. Snelheid, stroom, spanning, toerental (en temperatuur). 3x servo's op de roeren. Voor het Lürsen effekt. Echter... bij 12 kmh werkt het nog niet. Dan moet ik de lellen van Mabuchi RS550-PF terug bouwen. Dat vaart veel te hard met 7A per motor en 47 mm speedschroeven. Dat is geweest, getest en beleefd!

    Schermafbeelding 2015-05-27 om 23.15.49kopie.jpg

    Zekers Indoor. Geen jacht, ze kwamen er in de loop der jaren steeds afgetrapter uit te zien... Zilte wateren in de seizoenen eisten hun tol.

    Houd het wel tot een eenvoudig model. Niet extreem in de details zoals enkele coryfeeën op het MBF realiseren, wel een appetijtelijk geheel. :p We zullen zien.

    Eerst nog maar eens even genieten van het weer... een beetje schuren...
    Het weer een stukkie vaarklaar voor Jandootjes Drachtense Vaarmiddag te hebben. Een eerste laklaag voor de romp... duotoon... zou mooi wezen...


    Aanpassingen van de brug en het nieuw opgebouwde achterdeel van de opbouw,
    met een open ruimte onder de brug (gelijk origineel)

    [​IMG]


    Een deur/luik dat rechts van de mastvoet komt te zitten.
    Lastig werken op die maat... Veel plusglas op de neus helpt...


    [​IMG]


    DSC_0379-LR.jpg

    [​IMG]

    Het moest er maar een beetje op lijken. Scharnieren niet taps... Is immers de Hohwacht II, al weer zo verbouwd... En geen schip is gelijk. Hoe schaal moet je gaan voor een aardige impressie.
    De overige rommeligheid, suggestie van 'techniek' komt in een later stadium.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als ik kijk naar het deurtje dan gaat het met de details toch best wel goed komen.

    Succes,

    Henk
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent in elk geval netjes bezig. Met wat ik tot nu toe zie zou het me verwonderen mocht dit geen pareltje worden.
    Wat de lange bouwtijd betreft, niet iedereen heeft enkel dagen per week tijd om te bouwen. Slechts enkelen zijn hiermee gezegend, de meesten moeten met enkel uren tevreden zijn.
    alvast nog succes met de verdere afbouw.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Marc, rustig verder knutselen dit weekend.

    Na twee lagen primer en schuren tussendoor, een eerste grijze (RAL) laklaag opgezet. Vandaag met penseel (geen kwast) 10% verdund de eerste laag aangebracht. Een mooi licht grijze tint. Zeker niet te donker. Zal het model sieren.
    Die eerste verdunde laag verraad mooi alle fijne schuurkrasjes.
    Na goede droging zal ik de romp met een fijnere korrel -aluminium oxide- schuurpapier nalopen en wederom lakken. Net zolang tot er een voldoende egale coating ontstaat. Het grijs dient ook als ondergrond voor de oxide rode kleur van het onderwaterschip. Ter afsluiting een gespoten glasheldere matte coating.
    Gr Bas
     
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ziet er tot nu toe strak uit! mooi dat deurtje.

    succ6!
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Kalm aan Bas. Lekker in je eigen tempo, werkt het best!
    Ziet er keurig uit tot nu toe. Maar dat zal wel zo blijven...;)
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    :)

    Nu... een tweede laklaagje grijs er over heen. Het valt mij op dat de '®Flexa Strak in de lak', lak een lange droogtijd heeft. Eigenlijk ook niet zo mooi uitvloeit als ik had gehoopt.
    Ik heb nu verdund met wasbenzine. Wasbenzine dampt sneller uit. Doe ik nog een testje met terpentine.

    Ervaringen?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat kleine vorderingen. Waterlijn aftekenen. Eerst boot te water met geschatte/verwachte diepgang.
    Bij gebrek aan bad, Hoornsemeer gelukkig voldoende vlak.

    Daarna de lijn aftekenen met 'Eding ohp marker permanent' met 0,3 mm tip.
    Ingeklemd in een werkstukhoudertje. Alle moertjes van de grijpertjes en houdertjes
    goed aangedraaid en over de super vlakke glasplaat van de tekentafel geschoven,
    met de stift voorzichtig de lijn aangevinkt.

    Achterschip gesteund op de roerkoningen, met moeren op draadeind in de houder, het model
    uitgesteld op juiste aftekenhoogte. Een zelfbouw hulpstukje dat ik oorspronkelijk gemaakt had
    om de schroefassen mee te richten.


    FL8 in het Hoornsemeer om de hoek (thans niet meer)... De grijze baan is de indicatie voor het dek. Geeft straks reliëf in de aflak. De baan wordt nog aangezet in het zelfde RAL grijs. Je zou met dunne stroken ook lasnaden kunnen faken.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daarna het model op de tekentafel... en waterpas gesteld. Rondom gemeten met de schuifmaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een metaal passer, die je op een vaste breedte kan fixeren, snel alles nog even controleren.
    Hierna wordt het afplakken met automotive afplaktape (via firma Bossina Groningen verkregen), wat je ook ziet op de Discovery programma's...


    Op hoop van zegen. Aan de slag!

    DSC_0280-LR.jpg


    Hieronder wat plaatjes van het scheepstype zoals ik deze op het internet aantrof...
    Als min of meer richtlijn voor de waterlijn positie...


    [​IMG]


    [​IMG]


    Op weg om Hohwacht II te worden... (zie civiele bemanning aan dek)
    (het schip staat thans in Nederland op het droge om gerestaureerd te worden, naar wat ik begreep een aanzienlijke onderneming, gezien de slechte staat)

    [​IMG]


    De SMB FL-5/FL-8 tekening. (alleen in lage resolutie hier te plaatsen). De details van deze tekening verwerk ik in het model.


    FL5-8-Plan-LR.jpg

    Al met al best een mooi schip met een mooie scherpe romp.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vandaag forse tekenslag met het lakwerk van de boot. Wel?

    Histor verf/aflak hecht niet aan "Flexa strak in de lak ®" verf.
    Had van de week het onderwaterschip van het model in oxiderood gezet met Histor op kleur gemaakte RAL tint.

    Bij het waterproof schuren om het oppervlak op te schuren voor de tweede ronde aflak, liet de lak met velletjes en vlokken los van de onderlaag. Het goedje was zelfs met de nagel af te schrappen. Totaal waardeloos.

    Morgen bellen met de verfwinkel. Zoiets pik ik niet bij de huidige gepeperde poeha lakprijzen. Al het zorgvuldig prepareren voor niets!

    Alzo... de romp weer helemaal schoongeschuurd. Alles er af. 6 uur zoet geweest, nieuw in de grond.

    Wijze les! Werk uitsluitend met 1 laksysteem. Zeker bij de moderne oplosmiddelen-arme, nieuwe laksoorten.

    Gr Bas
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bas, de Flexa is op terpentine basis, en de Histor op acryl basis. Dat is dus vragen om problemen, hoewel acryl over terpentinebasis meestal nog wel kan maar andersom absuluut niet.

    Groet,

    Ad
     
  13. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Dat is slecht nieuws, succes nog verder
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Ad,
    Ja, de praktijk wees het luid en duidelijk uit.
    Histor heeft een merkbaar andere elasticiteit na droging. Het lijkt zich los te drogen van deze Flexa ondergrond, ondanks een goed geprepareerd, mooi geschuurd, vetvrij oppervlak.
    Ben je eenmaal nat aan het schuren, lijkt het water onder de verf te trekken, en kan je het zelfs met een natte vinger los wrijven. Verrubbert als het ware.

    Flexahard harder uit dan Histor, daarnaast natuurlijk het oplosmiddel. Ook dat heeft gevolgen voor de hechting van de ene op de ander.
    Model staat onder de waterlijn thans weer nieuw in de Flexa grijs, weer gladder dan tevoren.
    Morgen meer :) Op jacht naar echte Flexa oxiderood.

    En ik mag de Historretjes keurig omruilen voor Flexaatjes... da's weer mooi. Kan van de week worden opgehaald.
    Inmiddels de waterlijn nieuw afgetaped met vinyl-tape. (daar slaat geen lak onder, en kleeft niet té hard)
    Een donkergrijze Flexa RAL 7012 als ondergrond voor het donkere rood dienend.

    Noot! Ad, deze Histor is geen acyl, bevat alkyd-PU bestanddelen... Het loslaten is een combinatie van korte droogtijden, te fijn voorgeschuurd (1200, waterproof)... verschillende hardheden van de lak. Hmmm... is wat.
    Andere reden. Verf was aangemaakt met dubbele hoeveelheid pigment. Dat kan ook tot verminderde hechting hebben geleid...


    De vellen vlogen er af tijdens het schuren, dat was niet de bedoeling van nat schuren...
    Schechte hechting, Alles weer eraf dus... Terug naar de verfhandel!


    [​IMG]

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Na wat nachtjes noeste arbeid... dit resultaat.
    Verf 10% verdund, ondanks een Da Vinci penselenset blijf je toch verfstrepen houden. En zo ervaart men...
    Iets uitboenen en dan na spuiten met synthetische matlak. Volgende model wordt airbush/spuitpistool.
    Is iets voor later als ik m'n nieuwe werkplaats op orde heb.
    Eerst maar weer eens wat varen in Drachten...

    [​IMG]

    [​IMG]


    Onze goeie ouwe teckel houdt de wacht... of is het die bal...

    [​IMG]

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Dat ziet er prima uit!
    Op de foto kan ik geen penseelstrepen ontdekken, het lijkt allemaal mooi strak.

    Nu val ik in Drachten natuurlijk wel uit de toon met mijn ongeverfde M.A.S....

    Groeten, Jan.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jan... ach... softfocus...
    Haha... toon vallen? Met je Hi-Tech modelletje? Dacht het niet...
    Die van mij is immers nog steeds ruwbouw... dekhuis bij lange na noch niet fertig abgemacht!
    Mwaaah.... als je er maar bent met MASsaas boten :D

    Gr Bas
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer wat ontwikkeling.
    Na de romp in de eerste laklagen gezet te hebben, had ik nog een droogtijdprobleem met de oxiderode tint.
    Na vier dagen nog pikkerig!

    Bij het proefvaren in Drachten (Jandootjes' informele & gezellige vaarzondag) leek het of onder de kiel de lak had losgelaten?? Gelukkig had de fraaie kotter van Paul ook enige keurige lakschade, zonk ook niet... was het legitiem te gaan varen.

    Bij nader 3 brillen onderzoek bleek er geheel geen lak verdwenen te zijn, maar 'lak-transfers' te zijn. Verfresten aan een stuk polyethyleen-schuim waarop ik de romp had afgelegd.
    Opgepikt door de pikkerige lak. Met wasbenzine weten te verwijderen.
    Thans begint de lak in te drogen zoals het hoort. Hoi!

    Dan heb ik weer eens het mes gezet in het dekhuis. (Dit had achteraf beter volledig nieuw opgetrokken kunnen worden. Het achterste deel heb inmiddels vervangen. Nu het voorste deel.) Doordat de proporties van het Robbemodel algeheel voor geen meter kloppen, besloten de aanpassingen semi-schaal aan te brengen, een impressie.


    Zo zag het er eerst uit. Te rond als je de foto's van de originele schepen bekijkt. Eigenlijk is het Robbemodel ook te breed. Zijkanten reeds beplakt met 1 mm polystyreen, om het scherper te laten aftekenen.... Maar toch niet tevree...

    [​IMG]


    Het mes er in... aanpassen die hap! Wel eerst even uitgedacht op de Mac.
    Schaal is het niet... maar zou moeten gaan ogen...


    [​IMG]


    De bijl erin. Reconstructie aan de hand van een oude SMB FL-5-8 tekening uit de jaren '60
    en de weinige foto's...


    [​IMG]


    Nieuwe wanden uitgewerk en te plaatsen...

    [​IMG]

    Tot zover maar weer... verder met timmergeluiden...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En vanavond weer verder...

    Plakken en knippen met karton om te kijken of alles ook goed past.
    (printpapier kan nogal werken)... timmer je door tot er weer verband in het geheel
    komt...


    [​IMG]

    Vanavond de boel weer ingedekt?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  20. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Mooi strak werk!
     

Deel Deze Pagina