Robbe FL-8 Flugsicherungsboot restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2013.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    netjes, geeft zeker heel wat meer waarde aan je model nu alles een beetje gaat stroken met de werkelijkheid.
    Nog veel bouw plezier,
    vgr
    Marc
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Peter dank! Het is een hoop gemeet en uitgeteken. Marc het is natuurlijk geen halszaak.
    Verder is het zeer lastig aan goede en scherpe inzichtelijke plaatjes te komen. Ik had een redelijk digitaal beeldarchief van het schip, maar dat is 'gone with the dogs'...
    Militaire schepen, vast en zeker in Duitse familiearchieven... de generatie die met deze schepen voer is vast al omver. En om nu echt in Duitsland er op uit te trekken, een bieb in... ach. Dan moet je vanaf de kiel beginnen.

    Maar die cabinetrommel zat wel kenmerkend fout. Gaat er zo nu iets meer op lijken, da's weer best aardig.

    Verder heb ik bouwplannen van dit model laten digitaliseren. De bouwbeschrijving moet ik nog inscannen.
    Er zijn nogal wat oproepen op wat Duitse fora. Kunnen er weer een aantal mensen geholpen worden hun modellen af te bouwen of te restaureren.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2013
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even wat bouwvorderingen...


    De ronding afdichten. Dak zat er al weer in. Dus eerst een malletje maken, daarna in het echt uitwerken...

    [​IMG]


    Dat malltje uit tape en papier ingescanned en scherp uitgetekend in het tekenprogramma.
    Achterkant van het vormpje beplakt met tape.
    Plaatje ingesneden langs snijlijnen en behoedzaam rondgezet.(kunst en vliegwerk)
    Passend bijgeschuurd bij de sluitingen. De ronding langs de breeknaden verzegeld met CA,
    flink in de naden gewreven. En dan blijft het vanzelf al mooi rond staan.

    [​IMG]


    Extra randjes aan de binnenzijde inlijmen, zodat het vormpje zich goed in positie laat vastzetten... en daarna is het heel snel werken met kleeftengels en CA...

    [​IMG]


    En dan komt het er na een zo uit te zien... Niet eens zo een dapper klusje.
    In de achtergrond op het beeldscherm de getekende bewerkingen.

    [​IMG]

    Het rondzetten had ook op een andere manier gekund door het stukje kunststof met de föhn
    langs een ronding te vormen. Maar dit lukte stapje voor stapje... Met verhitten kan het materiaal ook gaan krullen. Met de rillen stuurt het eigenlijk net als bij een bouwplaat.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ziet er goed uit!
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Van testbootje naar schaalmodel, goed bezig.:D
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat heb je netjes voor elkaar gekregen.
    vgr
    Marc
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En nog maar weer wat geprobeerd in de late uurtjes...

    Ventilatierooster brughuis aangebracht, gaatjes voor de patrijspoortjes geboord.
    Kijken of het past en bevalt. Poortje uit een Prym 'eyelet' of oogje...
    De 'geklonken' ring uit een oude orignele van de kit vervaardigd, gat iets bijgeslepen...
    Mwah... 't kan er mee door? Het luchtrooster... dat neusje is lastig om grip op te krijgen. Nauwelijks zichtbaar op foto's. De meeste van die zijn van erbarmelijke internet-kwaliteit.
    Heb het gemaakt uit een oud knopje van een Brother faxapparaat en een stukje dun epoxyplaat.


    [​IMG]


    En het lijkt of er een neerklapbaar luikje voor de opening zit. Er achter zit een luchtverversingskanaal of ventilator op op de brug. Gelijk de Schnellboot.
    Ook de patrijspoorten zijn behoorlijk 'slank' uitgevoerd. Veel minder grof dan waar ik nu mee bezig ben geweest. Maar het wat grovere uitvoeren zou optisch sterker kunnen werken op het model?


    1440_3637353261313136-LR.jpg


    Dan eens gekeken of ik die patrijspoort-ring zelf kon maken met klinknagel uit de lijmtube.
    Eerst de ringen gestanst met messing buis uit de grabbelbak uit styreenplaat. De buis scherp geslepen van binnen uit. Eerst met houtlijm 'Alipahatic Resin' met de injectiespuit geprobeerd. Hecht ook aan kunststof en dikt niet al te veel in?

    [​IMG]


    Na droging zakte me dat wat teveel in. Maar gut, je staart je er een ongeluk op.
    Meer iets voor jonge ogen me dunkt. Dus wegpoetsen en eens wat grappen met CA-lijm.
    Kijken hoe dat gaat...
    Omdat je de ringetjes op z'n plek wilt houden deze snel even op een teepje geplakt...
    Dan met een dun potloodje gedipt in dikke CA, aanstippen, dan de accelerator spuit,
    en nog eens aanstippen... en dan worden het bolletjes opdikkend en direct hard... :)


    [​IMG]


    Even voor wat meer contrast grijs gepenseeld... wel weer een avondje zoet...
    Speld erbij voor de schaal. Nu dat super symmetrisch te zien krijgen Pfoe!!!!

    [​IMG]

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zat ik me net te bedenken... zal ik er eens een aantal uit printerpapier ipv plastic vervaardigen... Papier 'veredelen' met CA... dan druppen, er na uit stansen...
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Patrijspoort (klinknagellijst) uit papier en CA

    Weer eens even wat verder oefenen... Patrijspoortjes uit papier en CA lijm.

    Eerst uitgetekend op de computer. Alle klinknageltjes uitgetekend voor de postite. Direct een flink aantal. Er gaat altijd wel eentje stuk, of lukt net wat minder.
    Eerst papier doordrenkt met dunne CA aan weerszijden. Afgelegd op een stukje polypropyleen plastic wegens kleefkracht CA.
    Daarna de accelerator op het vlak gespoten. Dan aanstippen met het vulpodloodje. De druppel hard uit, en die breek je dan weg.
    Door de accelerator op het 'papier' hard de 'klink' direct uit tot een bolletje.

    Uitstansen deed ik hier met messing buis, de rand scherp geslepen, en toch maar even heet gestookt om goed door de lijm heen te smelten...

    De laserprint met poortjes, doordrenkt met secondenlijm. Daarmee plastificeer je het papier door en door als het ware.
    Poortje heeft een diameter van 12 mm, de ring is 1,35 mm.
    Direct het hele vel uitgestipt, je bent toch bezig, een paar lukken altijd wat beter dan de ander. Mijn ogen staan erna scheel...

    [​IMG]


    Dan de stans. Buisjes heet gestookt -binnen en de buiten stans- deden de truck, koud moest ik wel erg hard aanleunen om er doorheen te komen. Met een boorstand gaat dat natuurlijk iets makkelijker. Zal ik in de toekomst een stalen set stansen maken uit staal. De werkstukken passen dan mooi in de boorkop.


    [​IMG]

    Met een halfuurtje klaar... met het papier mooi dun.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  10. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Prachtig!

    Wordt mooi gedetailleerd !

    Mvg, Paul
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    We zien wel waar het schip strand Paul :) Voorbeeldje van de vele oplossingen die te bedenken zijn...

    Het oude deurtje met een van de patrijspoortjes op z'n plek. De glaasjes stans ik heet uit glasheldere styreen CD-doosjes.

    [​IMG]

    Overigens hoef ik er maar 3 te maken. De overige grotere volstaan met standaard kunststof poortjes uit het schap. Iets aangepast met een watergootje er boven gelijmd (is vast een term voor zulks een ding...).

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Netjes, Bas. Niet te mooi maken, straks durf je er niet meer mee over het water te "raggen". ;)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Na proef patrijspoortje op het oude deurtje, gisterenavond een nieuw beter passend deurtje gemaakt.
    Daarboven 'hoort' een wenkbrauw-watergootje te zitten... dus dat er dat ook maar bij gevouwen...
    Her en der nog een beetje bijschuren en kan het gelakt worden...

    Aan de hand van dit internet-fotovoorbeeld van de KW-19 de wat robuuster ogende
    impressie gemaakt (Küstenwachboot, Horumersiel)...


    [​IMG]


    [​IMG]

    Een verwant schip uit dezelfde tijd, zelfde werf. Geeft iets meer body aan het geheel.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bas, je verdiend wel een pluim, je doet goed je best om er een prachtig schip van te maken. nog veel bouw fun.
    vgr
    Marc
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bas, in de nieuwste Modellwerft staat een artikeltje over de Hohwacht.
    Paar aardige foto's erbij.
    Bij belangstelling: PB me even je emailadres, dan scan ik het in.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @henk... mehhhh... ragbak... 't zal wel met wat meer beleid vervoert moeten worden :)

    @Marc... ik ben nog wel even zoet. Komende maanden krijg ik het echter zeer druk, en zal ik iets minder tijd hebben.
    Stilte voor de storm, snel nog een paar knutselslagen maken :)

    @Roel, pb beantwoord.. Klasse dat je even aan me denkt! Dank!

    Helaas nog geen CNC hier voor het maken van nieuwe bredere ruitjes. Veel brillen en een loepje helaas...

    Eerst afgietsel gemaakt van bestaand ruitenframe. Zo goed en zo kwaad als het ging ontdaan van alle oude lijmresten.

    [​IMG]


    Twee framepjes gegoten, versneden tot een met een iets grotere breedte. De originelen zijn te smal voor het aangepaste dekhuis. Daarvan weer een nieuwe latex mal afgegoten.

    [​IMG]


    En een afgietsel in Lego bekisting (top tip van Roel) met 2K siliconenrubber. Nieuw framepje dan gemaakt uit 30 minuten epoxy en glasparels. Deze epoxy wegens de eenvoudig te doseren kleine hoeveelheid. Breekbaarder dan de originele styreen, maar sterk genoeg voor het model.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Voor het afgieten met siliconenrubber het framepje vast getackt met grafische spuitlijm van 3M.

    [​IMG]

    Het nieuwe ruitje giet ik wellicht uit lamineerepoxy? Een versterkend vezeltje carbon roving erin voor net iets meer sterkte (hoewel overbodig). Tenzij dat echt te veel gepiel en geklieder wordt. De vezels kunnen stuurs zijn op dat formaat. Zijn er 3 te gieten voor de voorruiten van de stuurhut. We zullen zien. Anders gewoon uit de 30 minuten hobbypoxy.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Strak ruitje, dat past mooi bij het niveau van de deur en de patrijspoorten. :D
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ankerlier... wie herkent het type of merk?

    Inmiddels van Roel twee prachtige scans van het recente Modelwerft artikel.
    Geeft weer nieuwe inzichten op een paar details.

    Ik hoopte op wat meer detail van de ankerlier. In het artikel is de lier al verdwenen van het schip. Waardevol of kuis versleten onreparabel... etc

    Doch ik heb er een stukje zichtbaar van. Hier het plaatje gevonden bij oude internet strooptochten...

    [​IMG]

    Wie herkent zo een lier?
    Bijkans een standaard type uit de jaren 50.
    Standaardisatie, niet anders dan de scheepsmotoren die ook in diverse Duitse diesellocomotieven te vinden waren etc.

    Twee trommels, twee rembanden zo te zien. Een voor de trossen, de ander voor de kettingschijf + trommel?
    Zijn er ook ankerlierspotters op dit forum?

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Patrijspoort-glaasjes zelf maken...

    Zoektocht naar de originele ankerlier...
    Die op de Hohwacht II (zusterschip) zit er niet meer op heb ik via Roel mogen leren.

    Het type ankerlier wat ik zoek kwam ik op Google tegen als Gypsy Windlass...
    Dat is een Engels/Duitse term?
    Twee remmen (dat zie je aan de twee bediningswielen voor de rembanden).
    Duidt op twee ankertrommels? Wordt een lier voor lijnen en landvasten ook geremd? Daar je deze ook op slip op de drum kan binnen halen...
    Maatvoeringen voor modernere versies trof ik ook, daaruit kan ik wel een impressie bastelen.

    Maar elk nieuw inzicht is welkom, ik hoor graag!


    Patrijspoortjes maken...

    De ingrediënten staan deels op de foto. Glas helder styreen CD-doosje.
    Messing buis met overeenkomende diameter.
    Een 'ding' om de vers gestanste glaasjes mee uit te mieppen. En natuurlijk daarnaast een Proxon brandertje.
    Natuurlijk eerst de probeersels... van rechts naar links.

    Het messing poortje is gemaakt uit dezelfde buis waar ik mee gestanst heb.
    Met eet tik van het draadeind ging er wel eens eentje stuk.
    Afgesneden met een miniatuur pijpensnijder/remleidingensnijder.


    [​IMG]


    Zoiets dus... verrekte klein eigenlijk...


    DSC_0392-LR.jpg

    Het draadeind voert direct de warmte uit het messing weg, daarna tik je behoedzaam het glaasje los. Je moet de messing buis niet te heet stoken, beetje forceren in het kunststof, anders verbrand het te sterk, maar krijg je tevens een scherper gestoken glaasje. Ofwel iets minder versmolten.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2015
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zwikkie patrijspoortjes voor aan de zijkanten van de romp, geprint op papier.
    Omdat ik die in de romp niet door en door aanbreng. Op die plek zit net het verband in het dek.


    [​IMG]

    Een aantal van deze poortjes, 8 stuks moeten net boven de stootlijst aan weerszijden van de romp, voorschip, worden aangebracht.
    Ik wil op die plaatsen de romp niet perforeren om deze toch zo goed mogelijk waterdicht te houden.
    Om nu toch een vorm van 'doorzicht' te suggereren, heb ik in m'n tekenpakket (Illustrator) snel een simpel achtergrondje ontworpen. Kijken of zoiets iets oplevert...

    Ook dat kan ik dan weer uitstansen en in het poortje achter het glaasje plakken.
    Om het wat bestendiger te maken gaat er een druppie CA over, of anders blanke PU lak, epoxy etc. Het poortje wordt dan pardoes op de romp geplakt. Hoogte van de ring is me nog iets te groot.

    Hier een matig plaatje van de FL-6

    [​IMG]


    Nog een ander schroot-plaatje

    index.jpg

    Maar nu gaat het denk ik even rustig worden. Zeker meer dan een jaar bouwpauze. Alles staat ingepakt voor nieuw bouwhok annex scheepshelling, hangaar... een goed toeven.

    Hier nog even een vaarbeeld... beetje melig filmpje... maar goed... dat was om te oefenen
    met zo een programmaatje...



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2020

Deel Deze Pagina