Robbe / Futaba DSC

• Topicstarter Topicstarter mwatts
  • Startdatum Startdatum
M

mwatts

Guest
Ik heb een Robbe Mars zender, en een Futaba FP-R118F ontvanger. Beide hebben een DSC aansluiting.

Kun je een DSC kabel gewoon zelf even in elkaar solderen? Het leek mij vrij recht-toe-recht-aan, alleen waar ik over twijfel is of er niet ergens nog wat elektronica in die kabel zit. Anders zet je namelijk toch de accuspanning van de zender (10 - 11 volt) op je ontvanger? Of is dat er op gemaakt?

voor zover ik weet gebruik je bij dsc de accu's van de ontvanger en zender. Dus alleen het signaal gaat door de dsc kabel.

Ja, dat leek mij ook logisch.

Alleen in een vorig draadje van mij, over mijn Robbe Mars FMM, dat om de een of andere reden spoorloos van het forum verdwenen lijkt te zijn :?::?::?:, werd gezegd dat er ook een V+ (DSC) is, maar daar staat dus gewoon ontvangeraccuspanning op... :?

Als ik het mij goed herinner was het:

1. DSC signaal
2. V- (massa)
3. DSC fase
4. V+ (DSC)
5. V+ (opladen)

4 en 5 kunnen ook andersom zitten officieel, maar dat maakt dus geen bal uit want ze zijn aan de achterkant toch aanelkaar gesoldeerd op de plug.

ja, die moet je dus ook maar niet met de v+ op de zender verbinden ;) Je zou wel een kabel kunnen maken met een bec erin.....

ja met een 7805 en een klein weerstandje :P

maar ik vraag me sterk af of dat de bedoeling is...

CORRIEN!!??? :D:D

Draadje is niet foetsie, hoor! Uit het draadje:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32972&postdays=0&postorder=asc&&start=25

Dsc:
- pin1 is signaal. Deze komt aan de witte draad van het servosnoer.
- pin2 is min. Zwarte draad servosnoer.
- pin3 en pin5 in de Din-plug met elkaar verbinden.
Werking:
- zodra de Din-plug in de zender wordt gestoken krijgt het impulsdeel spanning. Het hoogfrequent en (helaas) ook de Voltmeter blijven uit!
- het servosnoer wordt in de dsc-ingang van de ontvanger gestoken en de ontvanger wordt aan gezet.
- er is nu een direkte verbinding tussen impulsdeel van de zender en de ontvanger. De ontvanger wordt hierbij uit zijn eigen accu gevoed en het impulsdeel van de zender dus uit de zenderaccu.

Draadje is niet foetsie, hoor!
Klopt! Hij staat er nog wel tussen als je doorzoekt. Via de zoekfunctie is ie echter niet te vinden. Schijnt een bekend probleem te zijn met het forum...

De werking van de kabel is duidelijk. Je zet de zender bij het gebruik van de DSC functie dus niet aan. Dank je Corrien!

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met het koppelen van een oude zender als de Mars aan je PC?

Ik wilde eens proberen een simpel kabeltje te maken van de zender naar de parallelle poort van de PC en dan met behulp van PPJoy in FMS proberen te vliegen..

De schema's zijn er, dat weet ik (nou ja, schema...), maar werkt het ook? ;)

Heb zelf ooit eens een ROBBE TERRA TOP aan de PC gehad.
Dit was overigens een WIN98 systeem, op mijn nieuwe XP draait het niet. Schema had ik van internet gehaald. Was een simpel iets iets met een transistor en een 2-tal weerstanden.
Via de ronde DIN-plug voor op de zender een DSC-kabel erop, daar weer met een contra-stekker een schakeling aan met een 25-polige stekker.

Werkte allemaal goed (op WIN98. . . ).

http://www.angelfire.com/space/rvos/flyrc/flyrc.html <-kijk eens op deze link!!!!

Volgens de schemaatjes hoeft er alleen tussen je zender en de parallelle poort een zener diode en een 680 ohms weerstandje. Da's wel te doen.

Voor zover ik heb kunnen vinden is via de parallelle poort de enige manier om het werkend te krijgen op Windows XP. Je installeert dan PPJoy als driver, die voor zover het de software aangaat gewoon een joystick driver is, maar de signalen van de parallelle poort haalt.

Ik heb trouwens gisteren een ontvanger ontvangen. :P Een FP-R118F.

Ik vroeg me af: de ontvanger heeft bij de aansluitpunten van de stekkers uitsparingen, ik denk zodat je de stekker maar op 1 manier erin kan stoppen.

De stekkers aan mijn servos en mijn regelaar hebben echter geen uitstulping ofzo aan de zijkant en kun je dus op 2 manieren in de ontvanger stoppen.

Ik heb de handleiding er niet bij gekregen. Aan welke kant zit de plus, en waar de min? [edit]De plus zit in het midden. Maar het signaal en de min zitten dus aan de binnenkant of buitenkant?[/edit]

hallo

waar kan bij deze terratop het dsc signaal afgetakt worden???
0tmq.jpg

9m0.JPG

gr raf

Eigenlijk heb je hier een trainermodule voor nodig, maar zonder zal het ook wel gaan.

5-polige witte steker bovenop de print:

- blauwe lusdraad is signaal
- pinnetje tussen beide aansluitingen van de lusdraad is massa

Op kanaal 7 zit een 3-polige steker aangesloten. Gaat dat wel goed? Ik verwacht, dat op z'n minst de oranje draad verplaatst moet worden naar het buitenste pootje.
De aansluitingen op de 5-polige stekers zijn van links naar rechts: plus-trimpotmeter-knuppelpotmeter-trimpotmeter-min. Aangezien externe kanalen geen trim hebben worden hierbij maar drie draden gebruikt (zie kanaal 5 en 6). Of de middelste draad nu echt in het midden zit of op één van de trim-aansluitingen zal geen verschil maken.

hallo jan

hahaha deze zender is van brecht en die heeft die zo van ebay
hij gaat je richting uit komen want hij werkt niet meer
hij wilt hem gebruiken voor een rov en misschien is alleen het zend gedeelte defect
daarom als ik de dsc functie kan aansluiten dan kan de rov met kabel bediening werken en hoeft het zend gedeelte niet te werken

bedankt en de groeten
ps de mc 10 komt je richting uit de schakelaartjes voor de programmatie werken niet meer

stekker op de futaba gemaakt met de theter kabel voor de rov
nu straks meten of ik signaal er uit krijg
en dan die ontvanger onder handen nemen maar eerst een kristal vinden want ik moet zoeken waar het dsc signaal juist zit
de massa is gemakkelijk te vinden maar zonder zender geen dsc signaal

Back