Robbe/Futaba FX-18 programmeervraag

jan brilman

Forum veteraan
Ik probeer de Solius in de zender te krijgen.

Eerst het 'model nr 09' gereset (PARA REST): geen hinder van rotzooi uit het verleden.

Modeltype = ZWEVER.

De Solius heeft geen remkleppen oid. en ik heb een 6-kanaals ontvanger, dus even zorgen dat de tweede rolroerservo op kanaal 5 terechtkomt.

Menu VLEU optie KANN. 7 naar 5.

Eitje.

De eerste vleugel op kanaal 1 ging helemaal goed.

Servo neutraal, STRM, wegen ingesteld met ATV.

De tweede vleugel: totale frustratie. :frustie:

De uitslag omhoog: erg groot, prima, uitslag naar beneden: een paar mm. :hammer:

En geen mogelijkheid om dat in te stelen met ATV.

Wat is hier aan de hand???

Wie het weet mag het zeggen (graag zelfs).

jan.

Laatst bewerkt:
Vergeten: en als ik bij kanaal 5, ATV, aan de 'hot key' draai om de weg in te stellen, draait de servo!

jan.

Is er iets met Corrien? :(

Die reageert meestal erg snel op dit soort vragen.

Had hem laatst iets in een 'Conversatie' gevraagd; ook al twee weken niks op gehoord.

Er zal toch niks ernstigs gebeurd zijn? :eek:

jan.

Vermoedelijk zit er op kanaal 5 een schuifpotmeter?

In de Nederlandstalige handleiding lees ik op blz. 35, dat bij het omzetten van de 2e rolroerservo naar kanaal 5 automatisch de remklepfunctie wordt bijgeschakeld. Als er op kanaal 5 een schuif (of een schakelaar) is aangesloten moet deze in de middenstand staan als je de uitslagen van de rolroeren instelt.
Verder moet er rekening mee worden gehouden, dat bij het aanmaken van een nieuw model al standaard een aileron differentiëring staat ingesteld op 50 %.

Van het niet beantwoorden van een conversatie weet ik (nog) niks, maar daarmee is het de laatste tijd nogal van de drukke, dus dan kan er wel eens eentje over het hoofd worden gezien.

Iedereen wil weer vliegen, dus wordt het druk. :)

upload_2016-4-12_12-27-40.png

Weer typisch een gevalletje van onderschatting, niet verder kijken dan je (mijn) neus lang is . . . :hammer:

Bedankt, ik ga kijken of dit het euvel verhelpt. :)

jan.

Bijlagen

• upload_2016-4-12_12-27-4.png
    upload_2016-4-12_12-27-4.png
    748,6 KB · Weergaven: 87
Ik geef me gewonnen . . .

De FX-18 is slimmer dan ik.

Hier in het noorden (en desnoods elders) nog ergens een ervaren (oud-) FX-18 gebruiker die een man met weinig gevoel voor programmeren de weg uit dit schimmige bos kan wijzen?

Dank.

jan.

Laatst bewerkt:
Nou . . .

Vannacht kreeg ik ineens een brainwave waarin mogelijk de oorzaak van het falen verstopt zit.

Eerdaags toch maar weer proberen.

De aanhouder etc.etc.

jan.

't Is nog steeds niet voor mekaar . . .

Ligt hier de sleutel?

Ik lees in de handleiding par. 9.5.6:

upload_2016-4-22_17-58-35.png

Heb ik 'm misschien 'uit' staan, wil het daarom niet?

Maar hoe kom ik daar, hoe check ik dat?

Wil maar niet lukken . . .

(Begin nu zo langzamerhand toch het idee te krijgen dat de handleiding geen 10 waard is . . . )

jan.

Zo, ook al weer klaar. :)

Gewoon zelf de mixerfunctie programmeren, buiten ingewikkelde mixermenu's om. :thumbsup:
We gaan vliegen! :banana:

(Alleen jammer dat het weer ons nu in de steek laat . . . )

jan.

Overigens: kan ik nu ook nog (zelf) die flapperonfunctie erin programmeren, en zo ja met welke functie/truc?

Kom daar (FLPN) in de basisfuncties niks over tegen (of lees ik er overheen?), alleen in de mixmenu's.

jan.

Back