Na een aantal jaar gestopt te zijn met modelvliegen begon het toch weer te knagen... Een model dat ik vlak voor de stop nog aan had geschaft was de Futura SE van Robbe. De opbouw van het mechaniek heeft mij altijd erg aangesproken, hierdoor is hij dan ook op de plank blijven staan.
Sinds de doorstart van de hobby iets meer dan een jaar geleden zat ik er aan te denken de heli weer vliegklaar te maken. Alle brandstof modellen en bijbehorende spullen waren inmiddels de deur uit en de Futura zou dus een ombouw naar electro gaan krijgen.
na veel rond te hebben gekeken en een aantal omgebouwde Futura's te hebben gezien die niet helemaal naar mijn zin waren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zelf maar iets moest bedenken. De bedoeling was om de elektrische conversie zo te maken dat de Futura niet meer zou lijken op een omgebouwde brandstof heli, maar dat het een "echte" electro heli zou worden. Hieronder een verslag van de ombouw van de Futura se naar de Futura EPC.
Hoe van start te gaan?... Dat was de eerste vraag. Eerst maar eens het bestaande frame bekijken en wat dingen uittekenen.
De futura vers van de stoffige plank.
Na wat tekenen,knippen en plakken.
Het idee is om een deel van het originele frame en de kunststof electronics mount te behouden en een nieuw onder frame te ontwerpen waar de motor en accu's hun plek gaan vinden.
Opmeten van de originele aluminium frames.
Maten vertalen naar een 3D programma (SketchUP) om beter inzicht te krijgen in het ontwerp.
Originele electronics mount zonder het deel om de tank te monteren.
Electronics mount met idee voor aanpassing... De electronica was in de tijd dat de heli werd uitgebracht een stukje groter dan nu. Het doel is om de electronica van deze tijd beter/mooier onder te brengen in het frame.
Na een tijdje tekenen. De montage beugel achter de motor is bedoeld om de esc een plekje te geven. of dit ook daadwerkelijk gaat passen komen we later achter...
Het is de bedoeling dat de accu('s) gemonteerd op een slede via een schuifsysteem in het frame kan worden geschoven voor een eenvoudige accuwissel. De geleiderails moeten op hun beurt niet alleen de accuslede vasthouden maar dienen ook voor de montage van het landingsgestel.
De volgende stap is het maken van een 2D CAD tekening Hier kan ik de maten en uitwerkingen van het 3D model weer gebruiken. Het is de bedoeling dat de CAD tekening later gebruikt gaat worden om alle onderdelen uit te frezen.
Het plaatje voor in de electronics mount (ik weet nog niet of dit uiteindelijk ook gebruikt zal worden).
Boven frame (vergeten een screenshot te maken van het onderframe).
En samen...
Met een plaatje hout onder de arm ben ik naar mijn oude clubgenoot Steven gegaan (Heimhelicopters op het forum). Hij heeft voor alle frees magie gezorgd. Nu begint de magie pas echt! Erg mooi om te zien hoe je van een idee naar een tastbaar product gaat, en dat allemaal met een kop koffie in je handen
.
Natuurlijk maken we eerst een testversie van multiplex om niet gelijk het carbon waar de frames uiteindelijk van gemaakt worden te verknoeien.
We zijn er bijna!
Het kant en klare freespakketje met motormount klaar om in elkaar geschroefd te worden voor de testpassing. Een beetje lastig te zien op de foto's maar er is op verschillende plekken op de frames 2mm dikte van het hout weg gefreesd (rond de schroefgaten). Dit is gedaan omdat de carbon platen 2mm dik zijn en er anders bij de testpassing een maatverschil tussen beide framedelen zou ontstaan.
Weer thuis aangekomen snel alle bakjes met benodigde boutjes en moertjes bij elkaar gezocht en aan de werktafel gaan zitten om het eens in elkaar te schroeven.
Vol goede moed begonnen maar doe moed was al snel verdwenen. Meerdere gaatjes bleken niet geheel op de goede plek te zitten.
Ik had beter de gaatjes kunnen markeren die wel goed zaten...:???:
Hier zijn ook de uitgefreesde stukjes voor het opbouwen van het frame beter te zien.
Het opgebouwde frame zonder electronics mount.
en hier met electronicsmount. (hier nog met de bevestigingbeugel voor de tank).
Na veel vijlen en schuren staat er dan uiteindelijk toch een opgebouwd frame op de grond. Echter is er dus nog veel aan te passen in de tekeningen dus we zijn er nog niet...
De beugel voor de tank is niet het enige dat aangepast moet worden. Omdat er een nieuw onderframe komt moet het originele frame worden ingekort, hierdoor moeten ook de kunststof spacer achter in het frame worden ingekort.
Voor...
En na.
Tussendoor ook maar met de canopy begonnen. Deze zag er niet meer uit en kon wel wat aandacht gebruiken. Het liefst zou ik hier een gfk canopy voor hebben van de futura maar die bestaan (bestonden) bij mijn weten niet. Wellicht iets voor een volgend project...?
Eerst alle stickers verwijderd die zich na alle jaren bijna samen hadden gesmolten met het kunststof. Na enige moeite gingen ze er toch nog aardig af. Daarna schuren en klaar maken voor het spuiten. Ik heb hier in eerste instantie gewoon spuitbussen voor gebruikt van de Gamma. Het nadeel is dat deze verf niet brandstofbestendig is maar aangezien het om een electro conversie gaat verwacht ik hier niet echt problemen mee.
Een beetje wit, een beetje zwart en een beetje geduld (het moeilijkste deel) later..
Van heel dichtbij is het geen schoonheid maar voor voorlopig voldoet het best aardig vind ik zelf.
Binnenkort meer!
Groeten, Roy
Sinds de doorstart van de hobby iets meer dan een jaar geleden zat ik er aan te denken de heli weer vliegklaar te maken. Alle brandstof modellen en bijbehorende spullen waren inmiddels de deur uit en de Futura zou dus een ombouw naar electro gaan krijgen.
na veel rond te hebben gekeken en een aantal omgebouwde Futura's te hebben gezien die niet helemaal naar mijn zin waren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zelf maar iets moest bedenken. De bedoeling was om de elektrische conversie zo te maken dat de Futura niet meer zou lijken op een omgebouwde brandstof heli, maar dat het een "echte" electro heli zou worden. Hieronder een verslag van de ombouw van de Futura se naar de Futura EPC.
Hoe van start te gaan?... Dat was de eerste vraag. Eerst maar eens het bestaande frame bekijken en wat dingen uittekenen.

De futura vers van de stoffige plank.


Na wat tekenen,knippen en plakken.
Het idee is om een deel van het originele frame en de kunststof electronics mount te behouden en een nieuw onder frame te ontwerpen waar de motor en accu's hun plek gaan vinden.


Opmeten van de originele aluminium frames.

Maten vertalen naar een 3D programma (SketchUP) om beter inzicht te krijgen in het ontwerp.

Originele electronics mount zonder het deel om de tank te monteren.

Electronics mount met idee voor aanpassing... De electronica was in de tijd dat de heli werd uitgebracht een stukje groter dan nu. Het doel is om de electronica van deze tijd beter/mooier onder te brengen in het frame.

Na een tijdje tekenen. De montage beugel achter de motor is bedoeld om de esc een plekje te geven. of dit ook daadwerkelijk gaat passen komen we later achter...


Het is de bedoeling dat de accu('s) gemonteerd op een slede via een schuifsysteem in het frame kan worden geschoven voor een eenvoudige accuwissel. De geleiderails moeten op hun beurt niet alleen de accuslede vasthouden maar dienen ook voor de montage van het landingsgestel.
De volgende stap is het maken van een 2D CAD tekening Hier kan ik de maten en uitwerkingen van het 3D model weer gebruiken. Het is de bedoeling dat de CAD tekening later gebruikt gaat worden om alle onderdelen uit te frezen.

Het plaatje voor in de electronics mount (ik weet nog niet of dit uiteindelijk ook gebruikt zal worden).

Boven frame (vergeten een screenshot te maken van het onderframe).

En samen...
Met een plaatje hout onder de arm ben ik naar mijn oude clubgenoot Steven gegaan (Heimhelicopters op het forum). Hij heeft voor alle frees magie gezorgd. Nu begint de magie pas echt! Erg mooi om te zien hoe je van een idee naar een tastbaar product gaat, en dat allemaal met een kop koffie in je handen

Natuurlijk maken we eerst een testversie van multiplex om niet gelijk het carbon waar de frames uiteindelijk van gemaakt worden te verknoeien.





We zijn er bijna!

Het kant en klare freespakketje met motormount klaar om in elkaar geschroefd te worden voor de testpassing. Een beetje lastig te zien op de foto's maar er is op verschillende plekken op de frames 2mm dikte van het hout weg gefreesd (rond de schroefgaten). Dit is gedaan omdat de carbon platen 2mm dik zijn en er anders bij de testpassing een maatverschil tussen beide framedelen zou ontstaan.
Weer thuis aangekomen snel alle bakjes met benodigde boutjes en moertjes bij elkaar gezocht en aan de werktafel gaan zitten om het eens in elkaar te schroeven.
Vol goede moed begonnen maar doe moed was al snel verdwenen. Meerdere gaatjes bleken niet geheel op de goede plek te zitten.

Ik had beter de gaatjes kunnen markeren die wel goed zaten...:???:

Hier zijn ook de uitgefreesde stukjes voor het opbouwen van het frame beter te zien.


Het opgebouwde frame zonder electronics mount.

en hier met electronicsmount. (hier nog met de bevestigingbeugel voor de tank).

Na veel vijlen en schuren staat er dan uiteindelijk toch een opgebouwd frame op de grond. Echter is er dus nog veel aan te passen in de tekeningen dus we zijn er nog niet...
De beugel voor de tank is niet het enige dat aangepast moet worden. Omdat er een nieuw onderframe komt moet het originele frame worden ingekort, hierdoor moeten ook de kunststof spacer achter in het frame worden ingekort.

Voor...

En na.
Tussendoor ook maar met de canopy begonnen. Deze zag er niet meer uit en kon wel wat aandacht gebruiken. Het liefst zou ik hier een gfk canopy voor hebben van de futura maar die bestaan (bestonden) bij mijn weten niet. Wellicht iets voor een volgend project...?
Eerst alle stickers verwijderd die zich na alle jaren bijna samen hadden gesmolten met het kunststof. Na enige moeite gingen ze er toch nog aardig af. Daarna schuren en klaar maken voor het spuiten. Ik heb hier in eerste instantie gewoon spuitbussen voor gebruikt van de Gamma. Het nadeel is dat deze verf niet brandstofbestendig is maar aangezien het om een electro conversie gaat verwacht ik hier niet echt problemen mee.
Een beetje wit, een beetje zwart en een beetje geduld (het moeilijkste deel) later..


Van heel dichtbij is het geen schoonheid maar voor voorlopig voldoet het best aardig vind ik zelf.
Binnenkort meer!
Groeten, Roy
Laatst bewerkt: