Robbe Futura EPC (Electric Power Conversion)

Klopt inderdaad, ik hoop hier ondertussen een oplossing voor te hebben gevonden maar dat moet de praktijk nog uitwijzen.

Als motor komt er een Scorpion HK 4035-560KV (6mm as) in combinatie met een Scorpion commander V 130A esc in. Hier is voor gekozen omdat ik deze nog heb liggen. De heli zal gaan vliegen op 12s (2x 6s 5000mah packs). Na wat rekenwerk van Steven (hier kan ik nog heel wat bij leren) kwamen we op een 22T motortandwiel/pinion uit.

Nu is het vinden van een riemschijf met het juiste aantal tanden en module niet zo'n probleem. Het vinden van de juiste (riem) breedte daarentegen is een heel ander verhaal. De riemen van de Futura zijn 12mm en deze maat lijkt onvindbaar, In ieder geval bij de winkels en websites waar ik gekeken heb. Nu zou ik er bijvoorbeeld eentje kunnen nemen van 16mm en tot de goede maat draaien op de draaibank maar in eerste instantie had ik graag een "af fabriek" passende riemschijf gehad.

Nu kwam ik er gisteren achter dat het originele motortandwiel van de brandstof Futura ook 22T is. De oplossing lag dus al die tijd gewoon op de plank:rolleyes:

Foto550-8GSOJG4J.jpg


Het plan is nu om de koppelingsklok van de riemschijf af te draaien en een nieuwe kern te fabriceren om montage op de 6mm motoras van de Scorpion mogelijk te maken. Door de originele koppeling te gebruiken behoud ik ook de twee flenzen aan beide kanten van de riemschijf.
 
Hi Roy,

ik heb nog riemen voor de futura liggen.

De gewone riemen hebben en breedte van 12 mm maar er waren ook tuningriemen van 10 mm.

Welke lengte moet de riem hebben ??

groeten

Helmut
 
Na een periode met (helaas) weinig tijd voor de hobby is de rust weder gekeerd en gaan we weer lekker aan de slag met de Futura.

Waar waren we ook weer gebleven?... Oohja, Het toeval wilde dat het aantal tanden op de koppeling van de Supertiger motor gelijk was aan het aantal tanden dat ik nodig heb als pinion voor de electro motor. Omdat mijn zoektoch naar een passend pinion nog niets had opgeleverd heb ik besloten de koppelingsklok aan de passen voor de electromotor. Voordat ik de koppelingsklok kan aanpassen moet deze natuurlijk eerst van de brandstofmotor af. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. De moer die het geheel vast houd op de krukas was in de loop der jaren behoorlijk vast gaan zitten en liet zich niet zomaar los draaien. Na een eeuwigheid knoeien, vele scheldwoorden wat olie en het verhitten van de bout en as heb ik uiteindelijk toch het gevecht gewonnen en lag de koppeling los van de motor.

Foto550-KELKUMOV.jpg

Koppeling gedemonteerd.

Foto550-KAH778JR.jpg

Lagers uit de koppelingsklok.

Foto550-ISQXCKNB.jpg

Klaar voor de transformatie tot motor pinion.

Over de montage van de riemschijf op de as van de electromotor moet ik mijn hoofd nog even breken. Wel is al zeker dat de gehele klok zal worden afgedraaid zodat alleen de riemschijf over blijft. Dit niet alleen omdat de klok niet meer gebruikt wordt maar ook omdat er simpelweg geen plaats voor is bij de montage in het frame.

Naast het demonteren van de koppeling heb ik ook nog even tijd gevonden om het staarthuis schoon te maken en te controleren. Deze ligt nu glimmend te wachten tot hij gemonteerd kan worden.

Foto550-FLPVHRUO.jpg



Het bedenken en fabriceren van het lock mechanisme voor de accusledes en het maken van een motorsteun staan als volgende op het lijstje. Ook moeten er nog vier nieuwe spacers worden gedraaid voor de onderkant van het frame. Deze bleken bij montage toch een stukje tekort te komen. Nog genoeg te doen dus!

Binnenkort meer..
 
Hallo Roy,

eindelijk gaat het verder met de super futura.Zou niet een pinion van Firma Mädler veel eenvoudiger zijn voor de elektro motor ?

Zoals verwacht ligt de heckrotor naar het schoon maken weer piekfijn erbij en wacht voor de heckbuis.


Ik mocht de futura laatst in Eibergen bekijken : chapeau.. chapeau.. voor deze ombouw



Groeten

Helmut
 
Hoi Helmut,

Bedankt!:thumbsup: Ik had hier al even naar gekeken maar de frames van de Futura zijn gebaseerd op gebruik zonder koppeling. Hierdoor heb ik maar beperkte ruimte (tussen de motor en accu's een mm of 10 zo uit mijn hoofd). Wanner ik de koppeling zou willen gebruiken heb ik naast het probleem met de ruimte of eigenlijk het tekort hier aan ook nog het probleem dat de plaats van de motormount niet meer klopt. Vind dit trouwens wel een mooie oplossing die ik denk ik in de Junior ga toepassen.

Afgelopen dinsdag heb ik de koppeling meegenomen naar de club en als het goed is komt er in ruil voor een kratje bier een cnc gedraaide kern die na het afdraaien van de koppelingsklok in de overgebleven riemschijf wordt geperst. montage van het geheel op de motor zal geschieden door een inbus worm schroefje aan weerskanten. Dit betekend dat ik ook de originele Futura riemen kan blijven gebruiken omdat de riembreedte gelijk blijft.

Ik zal ook nog even de site van de Firma Mädler doorspitten. Wellicht hebben ze daar een standaard oplossing op de plank liggen waar ik op terug kan vallen als de bovenstaande oplossing niet werkt.
 
Weer tijd voor een kleine update.

In eerste instantie wilde ik de slede vergrendelen door een plaatje te bevestigen aan het landingsgestel met daar aan een pen. Door dit plaatje naar beneden te buigen en vervolgens de slede in te schuiven veert het plaatje na het inschuiven weer omhoog en schiet het pennetje in een gat in de slede en kan deze geen kant meer op (hoop dat het een beetje te volgen is).

Na een kopje koffie bij Steven heb ik wat 1mm dik carbon mee gekregen waar ik testjes mee kon doen. Hoewel het carbon dun is heb ik me toch verbaast over de buigzaamheid of liever gezegd het gebrek hier aan. Om mijn idee te laten werken was er een behoorlijke afstand nodig tussen het bevestigingspunt en het punt waar de pen door de accu slede zou moeten gaan. Nam ik een korter, smaller stukje dan nam de breekbaarheid erg toe. Uiteindelijk ben ik mede omdat ik het lock systeem compact en solide wilde houden van dit idee afgestapt en op zoek gegaan naar iets anders.

De tekening hier van is vanavond richting Steven gegaan dus binnenkort kunnen we weer verder bouwen!

Foto550-LQ3NNUJS.jpg
 
Vanavond was het weer tijd voor een bezoekje aan Steven. Niet alleen omdat de koffie zo lekker is maar ook omdat er wat voor me klaar lag...

Foto550-O3ISBKBY.jpg


De onderdelen moeten nog geschuurd worden maar ik kon natuurlijk niet wachten om de accu's alvast even te passen op de accu sledes. Het hoopje onderdelen naast de twee sledes zijn bedoeld om het lock mechanisme te vervaardigen. Het lijkt wat veel maar niet alles zal gebruikt worden. Ik had twee variaties op hetzelfde idee bedacht maar na het versturen van de tekeningen schoot me te binnen dat één hier van niet ging passen in de heli. Dat krijg je er van als je onderdelen van de heli schroeft voordat je gaat inmeten... Gelukkig maakt dat het kiezen wel makkelijker.

Foto550-SAH6QMSD.jpg


Foto550-EEF7AEYL.jpg

De accusledes. Opzich niet zo spannend maar toch altijd leuk om iets in je handen te hebben dat vanaf je computerscherm is ontstaan.

Later meer!
 
zag dit topic, en moet gewoon melden dat ik het tot nu toe vol bewondering heb gelezen en dat ik erg benieuwd ben wat voor slimme oplossingen en ideën nog zullen volgen,

m.v.g Lars Verra
 
Bedankt Lars! Erg leuk om te horen. Ik heb het volgens mij al eens eerder gemeld maar kan iedereen aanraden een dergelijk project te starten. Zelf heb ik ook niet alle benodigde gereedschappen zoals bijvoorbeeld een cnc frees en draaibank maar met wat hulp van mede hobbyisten kom je al een heel eind.

Wat betreft de slimme oplossingen, dit is vaak het resultaat van meerdere malen hard nadenken en proberen. Ik heb zelf geen werktuigbouwkundige achtergrond dus of het ook altijd slimme/goede/handige oplossingen zijn weet ik niet. De keuze hierin is vaak de voor mij meest logische/mooist passende.

@ Marcel, Bedankt! Ik zag dat jij het vliegen ook weer hebt opgepakt? Als je de Futura een keertje in het echt wilt aanschouwen dan staat de koffie klaar natuurlijk.


Dan is er ook nog een kleine update. Een tijdje terug heeft een clublid aangeboden de originele koppeling van de Futura aan te passen voor montage op de electro motor. Deze heb ik vandaag in ontvangst mogen nemen en moet zeggen dat ik erg onder de indruk was/ben. Echt vakwerk:worship:

Foto550-ISQXCKNB.jpg

De originele koppeling van de Futura (niet aangepast).

Foto550-LBINVOGB.jpg

En de aangepaste koppeling

Tot zo ver...
 
Back
Top