Robbe Infinety 3 instellen voor lipo laden

• Topicstarter Topicstarter BIGX
  • Startdatum Startdatum
B

BIGX

Guest
Bij de Infinty 3 lader staat de max capatiteit voor het laden van lipo batterijen standaard op 120%. Is dit niet teveel in verband met het overladen van lipo batterijen en alle gevogen vandien. Of compenseerd dit de verliezen in de balancer ed.
Mag deze waarde hoger gezet worden of beter verlaagd.
Bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het percentage op meer dan 100% staat ingesteld dient deze functie uitsluitend als extra veiligheid.

Bij het opladen van Li-accu's duurt met name het laatste stukje erg lang. Je kunt dan opgeven, dat er maar tot 80 of 90% geladen moet worden om de laadtijd te bekorten. Zo heel erg veel extra bedrijfstijd levert dat laatste stukje laden namelijk niet op en voor de accu kan dit geen kwaad.
Als het percentage echter hoger dan 100% staat ingesteld zal de lader de cellen tot 4,2Volt per cel opladen en dan afslaan. De 120% zal (onder normale omstandigheden) dan ook niet worden bereikt.

Een LiPo accu kan je met de juiste lader NOOIT overladen! Je moet de manier waarop je gewent bent om een accu (NiCad en NiMH) te laden vergeten. LiPo's worden op een geheel andere manier geladen. Het is die andere manier waarop geladen wordt die overladen onmogelijk maakt. Die max. capaciteit instelling is dus een min of meer nutteloze instelling.
Alleen wanneer je de lader verkeerd insteld kan je een LiPo nog overladen, maar ja als je iets verkeerd doet gaat alles fout. Hier helpt zo'n max. capaciteits instelling ook niet tegen.

> Die max. capaciteit instelling is dus een min of meer nutteloze instelling.

Nutteloos, niet echt ?

Zal ik een 500mAh accu een keer op 5000mAh in stellen, dan wordt hij dus met 5 A geladen in plaats van 0.5A ( 1C )

Bart ,

> Die max. capaciteit instelling is dus een min of meer nutteloze instelling.

Nutteloos, niet echt ?

Zal ik een 500mAh accu een keer op 5000mAh in stellen, dan wordt hij dus met 5 A geladen in plaats van 0.5A ( 1C )

Bart ,

Wanneer de laadstroom wordt afgeleid van de maximum capaciteit dan heb je gelijk. Dan is deze instelling heel belangrijk. Maar volgens mij wordt de laadstroom appart ingesteld en dan heeft deze instelling bij LiPo's weinig of geen nut. Kijk maar eens na hoe LiPo's geladen worden dan zal je zelf zien waarom dat is.

Back