Robbe Jumbo Sleepkist

Aangezien ik al op diverse plaatsen vragen heb gesteld mbt. mijn nieuwe Robbe Jumbo sleepkist, lijkt het me handig hier even een nieuw draadje te posten waar ik al mijn vragen en antwoorden en voortgangen ik kwijt kan. Ik heb dus een Robbe Jumbo overgenomen van een forum genoot die al heel lang stil heeft gestaan:
Specs:
Robbe Jumbo taildragger
Spanwijdte: 210 cm
6 servo's: 1xgas, 1xhoogteroer, 2xrolroer, 1xrichtingroer, 1xsleep ontkoppel
Motor: 20cc super tigre motor met reso pijp tevens heb ik er nog een reserve motor 20cc super tigre motor bij.

En een foto:
full

Ik ben nog op zoek naar tekeningen van deze kist, mocht iemand me hier aan kunnen helpen dan zou dat super zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toestand van de kist:

Toen ik de kist ophaalde had deze al een aantal jaren stilgestaan. Er zaten 2 motoren bij van super tigre 20cc. Deze motoren waren zo weggezet zonder ze in de olie te zetten, deze zaten dan ook muurvast. Inmiddels heb ik beide motoren gedemonteerd gehad. En 1 motor zit weer in elkaar en zal gebruikt worden totdat de andere motor gereviseerd is.
De volgende revisiewerkzaamheden zal ik uitvoeren voor beide motoren.
Krukaslagers vervangen
Nieuw glijlager drijfstang draaien, helaas zijn er geen nieuwe drijfstangen meer te koop voor deze motor, dus we draaien ze maar zelf en dan dus oude eruit persen nieuwe er in. Ben benieuwd of dit gaat lukken.

Verder is de kist eigenlijk in hele goede staat. Alle servo's werken en het toestel zit nog goed in de folie.

Ok 1e probleem, van een van de zuigers zit de zuigerveer vast. Hoe krijg ik deze los van de zuiger. Ik heb de zuiger al 2 uur gekookt in koelvloeistof en inmiddels ligt de zuiger ook al 24 uur in de Cola. Maar hij wil nog steeds niet los. Wie heeft een goede tip voor me?

Ok 1e probleem, van een van de zuigers zit de zuigerveer vast. Hoe krijg ik deze los van de zuiger. Ik heb de zuiger al 2 uur gekookt in koelvloeistof en inmiddels ligt de zuiger ook al 24 uur in de Cola. Maar hij wil nog steeds niet los. Wie heeft een goede tip voor me?

WD40?

wd40.jpg

En inmiddels is de zuigerveer los. Dus Deze motor krijgt ook een 2e leven. Zaterdag krijgt de jumbo zijn eerste vlucht bij mij.

Hmm even wat advies nodig. Ik krijg van verschillende kanten te horen dat dit toch wel een beetje een te heftige kist als 2e kist is. En dat ik waarschijnlijk een stuk meer plezier zou gaan beleven aan een kleiner kistje met minder vermogen. Ik zou deze sleper maar eens over een jaar of 2 moet gaan proberen (vlieg pas een paar maanden). Zijn jullie het daar mee eens? Zo ja, dan moet ik maar eens gaan kijken of niemand wil ruilen. Deze kist is bij mij namelijk als backup kist bedoeld voor als ik mijn calmato om zeep help. En hij is erg lastig te vervoeren met zijn vleugel van 210cm.

Ik heb overigens wel al heel veel geleerd door het renovern van deze kist. Inmiddels draait de motor als een zonnetje, zit er een 8 kanaals ontvanger gemonteerd, zijn alle servo's gesmeerd, en zitten overal de nieuwe futaba stekkers aangesoldeerd :).

Laatst bewerkt:
Zie hem zelf zeker niet als een moeilijk toestel om te vliegen, eerder het tegenovergestelde. Voordelen als trainer is het goedmoedige vlieggedrag en de goede zichtbaarheid, ook bij meer wind vliegt hij nog goedmoedig. Nadelen zijn naast het lastige vervoer de kwetsbaarheid bij een slordige landing en het nodig hebben van wat meer landingsruimte.

het schijnt juist een heel makelijke vliegend kistje moeten zijn
heeft een dik vleugelprofiel en kan zweevend landen

wel je landing vroeg inzetten zodat je hem rustig zweevend neer kan zetten zonder motor

gr.john

Nou de test is geslaagd, de kist vliegt echt super. Het waaide vandaag flink, en mijn calmato vloog heel zenuwachtig en bokte flink. De jumbo vloog dus super stabiel absoluut niet zenuwachtig. Dit is nog een betere trainer als de calmato. Verder is 20cc ook meer als voldoende. De jumbo gaat gewoon recht omhoog als je er gas op zet. En voor loopings en dergelijke draait hij zijn hand ook niet om. Hij zuipt wel een stuk meer als mijn calmato :). En ik moet nog even mijn uitlaatbocht dicht lassen, want hij gaat nu ver voor de 89db. Ik heb ook een filmpje gemaakt dus zal even uitzoeken hoe ik deze hier plaats.

gewoon plaatsen via photobucket ofzo. photobucket geeft een betere eindkwaliteit als youtube. gefeliciteerd met de maiden! hoe groot is de tank dan die erin zit??

En hier het filmpje. Dit was dus bijna met gas dicht. Vol gas gaf het pas echt een klere herrie :)

Laatst bewerkt:
Back