Robbe katja waterkoeling nodig?

Hee allemaal,

Ik heb vandaag een Robbe Katja gekocht. Standaard hoort hier
een 380 of 400 motor in, maar ik dacht ik gooi er een 540 in. Nu
is mijn vraag of ik hier ook waterkoeling bij moet doen. Weet iemand
daar iets over en kan je me daarbij helpen? Alvast bedankt!

Groetjes!
<rednax<>xander>

Ik zou zeggen,vaar er eens mee & kijk dan eens naar de temperatuur van de motor.
Maar kwaad kan het nooit als je hem koelt.

Eerst varen met je setup, kijken hoe warm hij word, ga maar de heletijd vol snelheid varen en dan af en toe terug halen om te meten hoe warm hij is.

Kun je de motor niet meer vast pakken omdat deze te warm is, dan mag je hem gaan koelen.

Hallo Rednax,

Een 540 is teveel voor een Katja, ik heb het zelf ook eens geprobeerd.
Veel verder dan half gas kom je niet, omdat het schroefmoment de boot op z'n zijde draait als je vol gas geeft. met name rechterbochten worden een angstige aangelegenheid, omdat de boot niet op de V van de romp, maar op de zijkant en één helft van de romp gaat varen.
De boot is nagenoeg onvaarbaar.

Ik ben teruggegaan naar een 400, da's méér dan zat.

Waterkoeling is altijd goed, zeker met de lange vaartijden van de moderne hoog vermogen accu's.

Groeten, Jan.

Katja

Gaat wel je kunt zelf borstelloos er mee varen, je weet niet wat je mee maakt.
Of je legt de accu aan een kant dan ligt hij wel scheef maar als je gaat varen vaart hij recht.
Of je legt de as scheef.
Dit zijn twee manieren om het moment op te heffen.
Dat doen wij ook bij nederlands kampioenschappen elektrospeed.

Grt R Pietersen

Snel, Sneller, Weg:sniper:

Ik heb de Katja met een speed 500 gevaren, dat ging nog net binnen de limiet van vaarbaar :) 540 word wel erg overpowerd denk ik inderdaad..
Heb nooit waterkoeling gebruikt in dat rompje, de motor kon het prima aan.

Hee jongens bedankt en sorry khad geen internet meer :S. Ik heb er inmiddels toch maar een 540 motor ingezet. werd wel een beetje heet dus toch maar gekoeld. Dat ging trouwens makkelijker dan ik had gedacht. Ik heb de accu aan de zijkant geplaatst (Racingpack) en de rest van de electronica aan de andere kant en hij is nu perfekt gebalanceerd. En pompebled: ik vind het rollen van de boot wel meevallen want ik heb alles laag in de boot zitten waardoor deze niet zo erg kantelt.
Ik heb een filmpje op youtube gezet: type Rednax16 in of check deze link: bUlb1bgUPv0[/media] - Robbe Katja first run! . Trouwens allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen van de boot.
Groetjes!
Rednax<>Xander

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Xander,

Dat vaart vlot!
Welke prop heb je er onder?

Heb je een paar foto's van de binnenboel?

Groeten, Jan.

Een Katja, leuk die weer eens te zien. Dit was mijn eerste bootje. Ik was toen een jaar of 14 denk ik. Dat is inmiddels weer zo'n 23 jaar geleden. Maken ze dat ding nog steeds ??

Hee pompebled, ja vaart wel lekker he :P! Ja ik maak morgen wel wat foto's voor je met mn telefoon maar nu is het licht daar niet bepaald goed voor. Je krijgt ze morgen middag/avond. Ik heb gewoon de standaard 35 mm. propellor eronder zitten en die doet het best wel lekker.
Groetjes!
Xander

Hee Mr. Blobby :P ja die maken ze nog steeds. Ik heb deze gewoon nieuw gekocht bij Hobma modelbouw voor € 45 als bouwpakket zonder electronica. heb gewoon de spullen erin gedaan die ik nog had liggen en hij doet het wel lekker. Maar vaart jouw boot nog dan na al die jaren?
Groetjes!
Xander

Oh ja sorry even wat bouwinfo:
ik heb gewoon alleen de standaard-onderdelen gebruikt en gespoten. ook de motorsteun is standaard en de andere onderdelen uit triplex gezaagd (standaard etc.) Als lijm heb ik Pattex twee componenten lijm gebruikt die heel snel droogt (Gamma). Dat was wel erg handig voor de binnenonderdelen en details want dan drogen ze snel en hoef je ze niet de hele tijd vast te houden :P. Eerst gewoon alles ingebouwd en getest en daarna pas de romp erop gelijmt (Bison plastic twee componenten lijm), leek me wel verstandig :P. Verder alleen een standymesje en schaar gebruikt om de onderdelen uit de mallen te halen en een figuurzaagje voor de triplex onderdelen. Ik kom morgen met een paar foto's van binnen en buitenkant.
Groete!

Rednax<>Xander

Hee Mr. Blobby :P ja die maken ze nog steeds. Ik heb deze gewoon nieuw gekocht bij Hobma modelbouw voor € 45 als bouwpakket zonder electronica. heb gewoon de spullen erin gedaan die ik nog had liggen en hij doet het wel lekker. Maar vaart jouw boot nog dan na al die jaren?
Groetjes!
Xander

Hoi Xander,

Nee, mijn katja is al heel lang niet meer. Ik heb er veel problemen mee gehad ivm de koppeling tussen de motor en de as. Dat was een stukje rubber slang. Er hoefde maar een stukje waterplant is de prop te komen om de boel te laten slippen. Daardoor werd het slangetje zo heet dat het begon te smelten. Ik heb dus vaak langs de kant van het water gestaan tot hij teruggebalzen werd door de wind. Ik weet eigenlijk niet meer waar het ding gebleven is. De besturing heb ik er destijds uitgehaald om deze in een wat sneller bootje te plaatsen.

Hoi Xander,

Nee, mijn katja is al heel lang niet meer. Ik heb er veel problemen mee gehad ivm de koppeling tussen de motor en de as. Dat was een stukje rubber slang. Er hoefde maar een stukje waterplant is de prop te komen om de boel te laten slippen. Daardoor werd het slangetje zo heet dat het begon te smelten. Ik heb dus vaak langs de kant van het water gestaan tot hij teruggebalzen werd door de wind. Ik weet eigenlijk niet meer waar het ding gebleven is. De besturing heb ik er destijds uitgehaald om deze in een wat sneller bootje te plaatsen.

Ah jammer maar dat is wel super toevallig: ik ging vanmiddag varen en ik kwam in een (oke iets anders) drijvende tak. Ik wou wegvaren maar omdat de schroef vastzat is dat rubberen stukje helemaal doormidden gebroken. Maar dat kan wel gemaakt worden, zal ook niet zoveel kosten hoop ik. Ben wel heeel erg blijk dat ik de electronicaplank niet heb vastgelijmt! dat was een drama geworden:worship:. Maar wel jammer van je bootje, in rook opgegaan:p.

Nou allemaal het is niet te geloven maar eindelijk zijn de foto's van mn boot (na meer dan een dag te hebben gezweefd) geupload. Kijk bij mijn fotoalbums ;)

Hallo Xander,

Mooi bootje!

De water in- en uitlaat had iets eleganter opgelost kunnen worden, maar hé, het werkt!

Groeten, Jan.

Ah jammer maar dat is wel super toevallig: ik ging vanmiddag varen en ik kwam in een (oke iets anders) drijvende tak. Ik wou wegvaren maar omdat de schroef vastzat is dat rubberen stukje helemaal doormidden gebroken. Maar dat kan wel gemaakt worden, zal ook niet zoveel kosten hoop ik. Ben wel heeel erg blijk dat ik de electronicaplank niet heb vastgelijmt! dat was een drama geworden:worship:. Maar wel jammer van je bootje, in rook opgegaan:p.

Nou hij is niet in rook opgegaan hoor, alleen het rubbertje was gesmolten.

Tegenwoordig zijn er goede koppelingen te koop die je ipv dat slangetje kan gebruiken, je bent dan van veel problemen af.

Ik heb net je foto's even bekeken, maar het lijkt alsof de romp niet gelijmt is zoals dat eigenlijk moet. Als ik me niet vergis moet de flens van het bovendek over de rompboden heen vallen, niet andersom. Ik denk dat de onderschaal een stuk verder weggeknipt had moeten worden. Nu heb je een gootje gemaakt waar water in blijft staan. Er hoeft maar een klein gaatje in je lijmnaad te zitten en er komt water naar binnen.

Laatst bewerkt:
Nou hij is niet in rook opgegaan hoor, alleen het rubbertje was gesmolten.

Tegenwoordig zijn er goede koppelingen te koop die je ipv dat slangetje kan gebruiken, je bent dan van veel problemen af.

Ik heb net je foto's even bekeken, maar het lijkt alsof de romp niet gelijmt is zoals dat eigenlijk moet. Als ik me niet vergis moet de flens van het bovendek over de rompboden heen vallen, niet andersom. Ik denk dat de onderschaal een stuk verder weggeknipt had moeten worden. Nu heb je een gootje gemaakt waar water in blijft staan. Er hoeft maar een klein gaatje in je lijmnaad te zitten en er komt water naar binnen.

Ja ik bedoelde het meer als grapje;) Maar ja dat klopt daar heb ik zelf ook wel over nagedacht hoor;). Maar het ABS materiaal van de romp was niet supersterk, en aangezien ik geen idee had hoe ik die rand van de romp er netjes af zou moeten halen heb ik het maar zo gedaan. Maar ik heb hem vanaf de bovenkant helemaal dichtgelijmd en alles gecheckt, hij lekt niet. Voordat ik het dek op de romp zette heb ik ook nog lijm in de naad gedaan waar de romp zou komen, en daarna ook nog eens van bovenaf helemaal rondom gelijmd. Dus als het ware is hij van binnen én buitenkant helemaal dichtgekit. Dus van dat gootje waar water in blijft staan is geen sprake, daar zat ik namelijk in het begin ook al mee. Maar dus alles gelijmd met epoxy heldere twee componenten lijm en vervolgens de restlijm verwijderd, dus de overgang is geheel glad en waterdicht.

Back