Robbe Kormoran

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Hèè :)

Heeft er misschien iemand ervaring met de Robbe Kormaran :?

Dit is een Elektro model van Robbe van rond 1993, het is een canard en is uitgevoerd met een duwprop 8O

Ik kan dit model kopen maar zou hem dan graag om willen bouwen naar een brandstof model met landingsgestel 8)

De elektro versie wordt aangedreven door een Power (Speed) 600 en 7 cellen, ik dacht zelf om er een 1,5 of 2,5cc (3,5???) erachter te hangen :twisted:

Is dit haalbaar of blijft het een fantasie.

Groeten,
Berto.

Berto.
Ik heb er eentje gehad, was niet onder de indruk. Maar daarbij te vermelden dat het met de electro techniek was van 10 jaar geleden, dat hield niet over (klimvermogen). Misschien met een efficiëntere aandrijving van nu dat het beter gaat.

Met de brandstof motor achterin en geen dikke accu voorin denk ik dat je met het zpt te ver naar achteren komt.
De vleugel is te dun om er fatsoenlijk wielen in op te bergen, het geringe weerstandsvoordeel (het is toch al geen snelle kist) weegt niet op tegen de kosten, de moeite en last but not least het flinkt toegenomen gewicht.

Mijn advies, hooguit een sterkere e-motor er op met navenante accu's, de rest is weggegooide moeite.

Er zit een fout in de tekening/bouwdoos van de aansturing van de rolroeren, dat klopt niet, uiteindelijk kwamen de rolroerstangen er bij mij half óp de vleugel te liggen.

Ik had ook zoals zij de antenne in de vleugel verwerkt, vergeet dus niet deze goed aan te sluiten voordat je gaat vliegen, was bij mij uiteindelijk de reden van het uitsterven van deze bedreigde diersoort.....
Model is geen succes geweest, hij is na een korte tijd uit het program van Robbe verdwenen.

Hoi Richard,

Het probleem met het zwp valt (denk ik) wel mee.
De brandstofmotor weegt net zo zwaar als de E-motor en met het her-positioneren van de servo`s valt er misschien ook nog wel wat te doen.

Het is mijn bedoeling om het model te voorzien van een vast landingsgestel wat aan de romp vastzit, deze hoeven dus niet op geborgen te worden in de vleugel.
Misschien is een intrekbaar neuswiel wel leuk dan lijkt het net een SpeedCanard (en valt het probleem van het zwp weg).

Het hoeft zeker geen snelle kist te zijn, de on-conventionele bouw en zijn aparte verschijning doen denk ik al genoeg.

Dat het model geen succes is geweest kan ik in komen, daarom lijkt het mij wel leuk om het als een projekt te zien en kijken of er wat van te maken is.
Eend modellen kom je weinig tegen en ik zie het alks een uitdaging.

Greetingz,
Berto.

Berto,
Met de motor achterin moet je behoorlijk lange hoofdpoten maken, om los te komen moet je hem achterover kunnen roteren, dat vereist een behoorlijke vrijheid achterin, om niet als grasmaaier te willen fungeren.
Een probleem bij al dit soort opstellingen.

OK vaste poten maakt het al aannemelijker, en ja, een beetje uitdaging en een ander pad als de uitgesleten paden bewandelen kan ik ook zeer waarderen.
Dus schrijf over je vorderingen hiero.

Nou ik heb hem op de bouwplank staan hoor die Kormoran :)

Ik heb hem nu 2 dagen en ben al aardig opgeschoten met de ombouw (weinig te doen op het werk met de grotere kisten dus dan maar aan de wat kleinere sleutelen, bedankt baas 8) ), dit is wat ik al gedaan heb:

-motorschot en motordrager voor een OSmax 10FP (1,5cc) geplaatst (de motor hangt nu ook al provesorisch), gasbediening is via een microservo welke zich net achter de hoogteroerservo bevindt,

-Ik heb een landingsgestel gemonteerd met 50mm hoofdwielen en een 40mm stuurbaar neuswiel (bestuurd door een mini servo, zit naast de gasservo),

-De rolroer servo heb ik vervangen door 2 mini servo`s en deze meteen dieper in de vleugel geplaatst zodat ik meer rompruimte overhou.

-hoogteroerservo blijft gewoon een "normale" servo.

-Onvanger akku is een 4,8/600mAh akku (AA cellen, helft korter dan de standaard penlights, dus ook de helft lichter :wink: ).

-De brandstof tank komt net voor het zwaartepunt te liggen en heeft een inhoud van +/-100ml.

-Ontvanger akku en ontvanger ligt net voor de tank.

Zoals ik nu kan beoordelen (met een digitale weegschaal) komt het vliegklaar gewicht (met lege tank) uit op 1225 gram en het zwaartepunt ligt precies goed (Elektro versie weegt 1400gram volgens Robbe).

Dus dit lijkt mij niet verkeerd.

Als het zo doorgaat kan ik meteen vliegen de eerste keer dat ik ga :P .

Ik hou jullie op de hoogte van het "projekt".

Greetingz,
Berto.

Back