Robbe Lader5

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Ik heb een Robbe lader 5,en deze is helaas gevallen. :cry:

Na de val geeft hij een vervelend zoem toontje als hij aanstaat, ik denk dat er iets los zit.
Maar om te kijken wat het is moet ik het open maken.
Daar zit probleem, hij is dicht gemaakt met van die oneway schroefjes. :?

Heeft iemand tips hoe je deze los kan draaien :?:

met een oneway de andere kant op schroevendraaier.

of een accuboormachine.

Het zoemen komt waarschijnlijk uit de transformator. Door de val kan het blikpakket los geraakt zijn. Als je de lader open hebt moet heel voorzichtig op de metalen kern van de trafo duwen. Mogelijk houdt het zoemen dan op of wordt het erger dan weet je het zeker. Veel is er niet aan te doen. Als het blikpakket van de trafo met bouten en moeren vast zit kan je proberen die wat strakker aan te draaien. Helaas is tegenwoordig het blik vrijwel altijd met een lasrups vastgezet en daar kan je niets aan doen. Als laatste redmiddel heb ik een dergelijke zoemende trafo wel eens in een bak met dunne epoxy gezet zodat het overal in kon trekken. Daarna de trafo in een oven op een graad of 40 om de epoxy te laten harden en het probleem was over.

Heb ook zo'n 5r die nieuw uit de doos al een zoemend geluid maakte, verder nooit iets aan gedaan en hij doet het perfect.
Doet die van jou ook alles nog gewoon?

grt.

Schroefjes die ik niet los krijg (vanwege een vreemde kop) slijp ik altijd in, zodat een gewone platte schroevendraaier past.
Is vooral bij Harde Schijven, en soms CD-ROM spelers nodig.

Deze schroeven zitten erg diep , op de bodem van een +- 3cm diepe pijp.

Duwen met een stuk kunststof of hout. Anders hebben we misschien een forumlid minder ...
Goeie tip :D

Openschroeven is bij een lader5 of een lader5r meestal niet nodig:
aan de zijkant een schroevendraaier tussen het voorfront en de behuizing zetten. Daarna een flinke ruk geven en tada.... het voorfront komt los en je kunt binnenin rondkijken. Zowel het front als de behuizing bestaan uit een taaie soort abs, dus weinig risico dat je wat beschadigt. Terugplaatsen van het voorfront is eveneens het (op een gedoseerde wijze) toepassen van geweld.

Werkt inderdaad prima Corrien.

Het steuntje waarmee de travo vast zit is afgebroken, en de travo bungeld een beetje los.

Ik denk dat ik hem met een lijmpistool ff vast zet.

Back