Robbe Luna FM 40MHZ problemen met voerboot???

foto's

ik heb even een foto van de testopstelling gemaakt!

full

en hier de fotos van de stekkertjes waar Corrien het over had!

Voor

full

en na

full

na de verwiseling had ik ongv 10 meter......!!

wat kan ik nog doen?

Mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de antenne nu ongv. een meter, en het bereik is heel iets vergroot naar 10 meter, MET uitgetrokken antenne!

Die 10 meter reikwijdte had je al. Heeft dus niets opgeleverd.

Wat is er met de ontvanger gebeurd? In je eerste post is die mooi zwart. Nu is deze vol met grijze vlekken. Ook de aansluiting van de ontvangeraccu ziet er vreemd uit. Wat is hier aan de hand???

Ook hiervoor geldt "knoeiwerk!".

De verbinding tussen zender en ontvanger zal er niet mee verbeteren, maar dit kan niet. Vervangen die stekker!

Ook al dat stof bij de stekkerlijst op de ontvanger. Dat is vragen om moeilijkheden. Dat stof valt naar binnen en zorgt voor slechte contacten. Dus schoonmaken die ontvanger!

ja, je hebt helemaal gelijk..

ik zal de ontvanger meteen schoonmaken, en de stekker moet ik ook verbeteren.. alleen de plaatselijke RC winkel is net sinds 1 week dicht :(

ik zal het verbeteren.

oja, ik heb net een filmpje gemaakt van de ontvanger + klapperende servo!!

joipf_7FFRk[/media] Luna FM, storing?? - YouTube

Mvg

Die stekkers, originele Robbe's, zul je niet makkelijk meer aankomen. Tegen verzendkosten heb ik nog wel 3 servo's en een schakelaar met de originele stekkers voor je.

Als je de besturing ter reparatie gaat aanbieden, kan je ook vragen of het mogelijk is de stekkerlijst te vervangen door het type dat nu in gebruik is. Dan kan je zonder problemen de nu verkrijgbare servo's en snelheidsregelaars aansluiten.

oke,
misschien een domme vraag, maar wat bedoel je precies met 'de besturing ter reparatie aanbieden' ?
bedoel je op dit forum, of in de RC-winkel?

Mvg

.........de besturing ter reparatie aanbieden' ?

Vermoedelijk ben ik de enige Robbe servicedienst, die deze oude apparatuur nog repareert. Duitsland is er al vele jaren geleden mee gestopt en sinds de Zwitserse collega het heeft overgedragen aan een ander ben ik als enige over van de 'ouwe-hap'. Uit nostalgische overwegingen willen klanten deze apparatuur namelijk nogal eens blijven gebruiken, ook al is het verstandiger eens een keer te vernieuwen. Opmerkelijk genoeg zijn er trouwens nog een behoorlijk aantal van deze zenders in gebruik, vooral bij scheepsmodelbouwers.

In een geval als dit adviseer ik om het verlies te nemen en te gaan sparen voor een goedkope nieuwe set of ouderlijke subsidie aan te vragen. Als je toch besluit om zender + ontvanger aan te bieden voor reparatie bereken ik in een geval als dit standaard € 30 (excl. porto) voor reparatie en opnieuw afregelen, behalve als er echt grote mankementen zijn, wat niet te verwachten is. In het laatste geval worden er geen onderzoek kosten berekend en kost het je twee keer porto. Rendabel is zoiets uiteraard niet voor mij, maar ik vind het nu eenmaal leuk om dergelijk oud spul nog op te kalefateren en dat is ook wat waard.

Misschien levert deze test nog wat op.
Als je weet dat het een ontvanger probleem is dan ben je al een stuk verder.
Een nieuwe ontvanger is volgens mij gewoon leverbaar en kost ook niet veel.;)

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

@ corrien,

je hebt gelijk, ik zal straks thuis eens overleggen!

@ cdrom flyer

dat is een heel goed idee! ik zal het proberen!

Mvg

Eeeeuh, :oops: bij de antenne-aansluiting van de zender heb ik het precies verkeerdom geschreven :oops:. Tenminste, als het print FP503 betreft (staat er met grote letters op). Het zat dus goed aangesloten en zit nu verkeerd.

Aan de soldeerzijde van de print kun je zien, dat de buitenste printpen op een tamelijk klein, driehoekig soldeereilandje zit. Hierop moet de antennedraad worden aangesloten. De andere printpen zit op een veel groter soldeereiland, dat doorloopt over de gehele print. Dit is de massa. Bij verkeerdom aansluiten gaat er niets stuk, maar vindt er uiteraard geen afstraling plaats op de antenne.

Met de tl-buis test, waarnaar hierboven wordt verwezen, kun je inderdaad grofweg controleren of de zender signaal afgeeft aan de antenne.

haha, geeft niks!

ik was gisteren even bij de vorige eigenaar, en deze vond het al heel raar! want de afstandsbediening is nog nooit open geweest!

maar nog 1 vraagje!

@ Corrien
hij doet het nu niet goed genoeg, dus in principe heb ik niks te verliezen!
is het mogelijk dat ik zelf dingen controleer en of doormeet om te kijken of er iets mis is?
en is hier een stappenplan voor?

als ik de tl-buis-test doe, en de zender geeft gewoon signaal, wat kan ik dan nog doen aan de ontvanger?
of moet ik dan een helemaal nieuwe bestellen?

Alvast bedankt!

Mvg

Als zelf repareren zo eenvoudig was, dan hadden we geen Corrien nodig...

Zonder gedegen kennis, ervaring én kostbare meetapparatuur maak je alleen nog meer kapot.

jonne ga nu niet weer je billen branden aan marktplaats in dit verhaal...
Mijn advies is stap naar een modelbouw vereniging voor advies of een winkel. (bij de winkel achteraf wel je verhaal verifiëren of wat de winkelier je adviseert ook goed is.

oke, dan weet ik dat!

ik heb net de tl-buis test met de zender gedaan, en ik ben erachter gekomen dat de zender geen goed signaal uitzend....!

op naar een nieuwe zender!

Back