Robbe magin one

De blokkerstroom van een motor is flink hoog..
In ieder geval hoger dan 40 Amp.
Mijn autoregelaar gaf de geest bij het optrekken (zoals Roel al schreef).
Ik had er toen maar een 35mm propje opzitten.!!!!
(daarma trok ik dus al meer dan 60 Amp.)

Rene

Het aantal 'turns' zegt mij niets. Ik ben geen motoroloog... :cry:
Liever werk ik met amperages... kan je tenminste meten.
Misschien meer info vragen in het electronica-deel.

Een watergekoelde regelaar is echter geen overbodige luxe met dit gele gifkikkertje. Blijft je electronica tenminste een beetje koeler tijdens de vaart. Je accu's is een ander verhaal: ooit gevaren met de Magin One, boot op de kant gehaald, kapje open en de accu's voorzichtig eruit gehaald (met een handschoen aan) toen tegen een clubgenoot gezegd: "Moet je eens voelen... Die zijn WARM!" Het medeclublid pakte de accu vast en liet 'm meteen vallen. (gelukkig in het gras) "AU!! :evil:"
Een dag later had hij een brandblaar....

De vergelijking met een auto-motor/regelaar combinatie werkt in een boot niet vanwege het feit dat de schroef in de boot direkt wordt aangedreven. In een auto zit een overbrenging met tandwielen. De belasting in een boot is enorm en niet te onderschatten. zonder meteen een advies van een winkelier "af te schieten",...... eerst veel lezen (er is genoeg "vakliteratuur") dan kijken/vragen, dan kopen. Dat zal je veel geld besparen (zie opmerking van Jaimy). Roel heeft gelijk, hard varen kost geld, heeeel veeel geld. Vele malen meer als een brandstof motor.
Marc

ff een vuistregeltje..... je werkgebied van de motor zit tussen de 2x vollaststroom en de 10x nullaststroom.... dus met de 710 motor tussen de 50 en de 30 ampere !!!!, aangezien we in een boot er van uit gaan dat er wel eens iets in de schroef kan komen, en bij optrekken trekt de motor idioot veel stroom, soms wel tot 5x nominaal...., en de huidige generatie accu's kan die stroom gewoon leveren ook nog eens, volg dan gewoon het advies van de rest en van mij op en ga voor die 70 ampere regelaar...

niels koop een regelaar die ook een goede afslag heeft bij het te warm worden ed .
mijn robbe regelaar 35a heeft al heel wat misbruik overleeft en is er vaak mee gestopt omdat hij vond dat hij te warm was .
dus met een goede 60 a 90a regelaar zit je goed .
en kan je ook nog eens wat proberen met andere schroefen ed.
een 700 motor uit een accuboormachiene van bosch was het snelst
met ventilator er in .
koste niets
groeten wiebe

Montega staat je boot nog te koop?
zou hem zeer graag willen kopen

Back