Robbe magin one

Hoi,
Ik ben het niet geheel eens met de dure cellen en regelaar kwestie.
Ik voer met een rokraft 100 (18 amp max) omgebouwd met waterkoeling en 10 cellen. op een 700 motor met een 45 schroef.
Deze combi zou meer moeten trekken als de 18 amp, echter hield hij het heel lang vol.

Ook gebruikte ik Sanyo cadnica extra 1800 SCE cellen. deze cellen zijn kwetsbaar maar leven na een leven van een jaar of 7 nog steeds. (met misbruik, hoge laad en ontlaad stromen)

Zelfs met een brushles set en deze cellen hebben ze nooit een krimp gegeven.
Dus ik heb nog nooit GP3000 of 3300 in mn boot gehad. Die waren er zelfs nog niet :).

Ook in een portofino van Aaalie en 30 cellen (boormachine pakketten met papierhuls) ging het als een speer.

Zo zie je dat het niet altijd loont om dure pakketten te kopen. Mijn sanyo 2000 cellen hebben nog nooit een lange levensduur gehad.

Groeten Vip-er

Hoi,
Ik kan het volgende zeggen.
Wil je leuk varen en heb je een laag budget.
Koop dan leuke cellen die goede eigenschappen hebben. Je hoeft niet gelijk de nieuwste GP' 3300 of 3000 te hebben maar types die daarvoor waren zijn ook goed en nu meestal wat goedkoper. rond de 2000 of 2400 mAh.

Ook wat regelaar betreft zeg ik. als je leuk wil varen koop een regelaar die niet te duur is en de stromen wel kan doen informeer desnoods bij je lokale winkel.
Wil je echter later harder, meer cellen en grotere motor. Dan kan je ook in een keer wat meer uitgeven en gaan voor een door jaimy genoemde regelaar. Uiteindelijk spaart je dit geld.

Dus zoek nog even wat rond op het forum over akku's en regelaars en bedenk wat je graag wilt met de hobby.

Groeten Vip-er

hoeveel ampere regelaar raadt u aan die het mwel kan dragen zo vind ik de boot toch wel even snel genoeg :banana:

P.s. mijn moto is hobbyen bij uitstek! hehehehehhe :lol:

( slaat nergens op )

groeten niels

volgens mij moet je een regelaar hebben die 35 ampere kan hebben
teminste dat word aanbevolen
ik heb een navy control 535
die komt er bij mij in

groetjes Richard D

30A regellaar??? zeker ook na 31 dagen een nieuwe aanschaffen omdat ie opgeblazen is :lol: :lol: :lol: :lol:

ik zou dat werkelijk nooit doen 30 A in z'n boot met z'n motor.
ik zou toch echt wel wat zwaarder gaan nemen.

je kan het ook zo bekijken.
je koopt eerst een regellaar van 40 euro. die blaas je op.
koop je er weer 1 van 40 euro en die blaas je weer op.
heb je al 80 euro uitgegeven.
terwijl je voor rond de 80 euro 1tje heb die je zogoed als niet kan opblazen met de motor die je gebruikt.

groeten jaimy

Je kan beter een wat zwaardere regelaar kopen.
Ik vaar zelf met een 16 turns automotor, en die heeft al een 60 Amp (auto) regelaar om zeep geholpen.
Nu zit er een navy 570 in die het wel trekt.
Ik zou in ieder geval een watergekoelde regelaar kopen.

Groetjes Rene

Maar bij quartel raden ze een 30 A regelaar aan!

hoe kan dat dan. En hoeveel turns moet de regelaar houden? is 15 turns genoeg?

groeten,

niels

Niels: Controleer wat het maximale amperage is dat de motor trekt wanneer hij wordt geblokkeerd.
Dat zou het amperage moeten zijn van de regelaar, maar...
dan is je bedrading waarschijnlijk al gesmolten, je accu's aan barrels en je model zinkende.
Dus wat doe je: Je zet een zekering tussen je accu's en je regelaar die 2/3 van het blokkerings-amperage kan hebben voor hij doorbrandt.
Rekenvoorbeeld:
Stel: het blokkeringsamperage van je motor ligt op 60 ampere.
Dan plaats je een zekering van 40 ampere.
JE REGELAAR(!!!!) moet deze 40 ampere natuurlijk wel kunnen hebben, (continue) anders is die eerder naar de eeuwige jachtvelden dan je zekering (van 60 eurocent)
De blokkeerstroom is datgene waar je vanuit moet gaan.
Dat is de meest ongunstige situatie.

Je kan wel een goedkopere regelaar kopen met een kleinere capaciteit, maar net zoals smartone schrijft: je helpt hem om zeep als je niet oppast.
Met name tijdens het hard optrekken wil de amperemeter nog wel eens uit de bocht vliegen...

Goedkoop is op den duur duurkoop!
En ja, hard varen kost nu eenmaal geld... :roll:

Aan R van essen,

Wat was bij u het blokkerings amperage? Dan koop ik al vast een regelaar dan heb ik dat in ieder geval afgehandeld!

groeten,

niels

Geen flauw idee meer Niels!
En bovendien: jij hebt toch een andere motor?
Ik ga eens even voor je zoeken... Meldt me wel weer!

Motor Robbe 710 Power Plus

Spanning: 12-16 Volt
Toerental: 15300
Max 12 cellen
Max. toegelaten stroom: 25 A
LET OP: dit is niet de blokkeringsstroom; dit is het amperage wat de motor trekt bij zware belasting.
De blokkeringsstroom weet ik niet; die zou je moeten meten met een (zware) amperemeter: Motor vastzetten met een hulpstuk in de bankschroef; de as met een tang vasthouden en langzaam de spanning opvoeren terwijl je de motor tegenhoudt.
Overigens ook dan de motor zekeren!

Bedankt zeg,

Hoeveel denkt u dat het kan schelen als ik hem blokkeer? ongeveer 5 tot 10 A dan kan ik een 40 A regelaar plaatsen. Kan het met een regelaar die voor 15 turns is?

groeten ,

niels

Back