Robbe Marauder ( vaar gereed maken )

Het is een Tamiya TEU-101BK , volgens de beschrijving zou deze een maximale continu stroom van 60A kunnen hebben bij 7,2v dit zou een maximaal vermogen zijn van 432 watt dit lijkt mij wel voldoende of is dit te weining ?

Mvg ,

bart

60A continu is niet juist , dat kan die regelaar niet continu leveren hoor ,wel een piekstroom van 60A gedurende enkele seconden

zal ergens in de buurt van de 30 A continu liggen

desalniettemin :-) heeft zo'n regelaar geen probleem met een 600type

6volt lood? zou ik niet doen ,regelaar kan er wel mee om ( bec functie bij die tamiya regelaar is gewoon de batterijspanning onverminderd naar de ontvanger sturen) ,Nimh batterijen zijn voor deze boot beter geschikt

2dehands vindt je die ook wel voor geen geld , niet boven de 7.2 V gaan ( reden staat hierboven) anders zal er rook uit je regelaar en ontvanger/stuurservo komen

t'is een vrij forse boot , 1 keer een 600 zal die niet over het water laten vliegen maar ik meen begrepen te hebben dat dat ook niet de bedoeling is

mvg
Ben

Zo duurde even , na de verhuizing eindelijk even de tijd gevonden om hem af te maken.
De kleine kapitein was er super blij mee. Er moet nu alleen even een andere schroef met minder spoed op zodat de regelaar niet meer zo warm word.

Mvg,

Bart

Foto-RNEBGJRM.jpg

Foto-SVIAOAUO.jpg

Foto-TGRCYP7E.jpg

Ziet er goed uit, mooi vaarbeeld, meer dan snel genoeg, zou ik zo zeggen. Wat voor schroef had je er nu ook alweer onder zitten dan? En welke motor is het geworden?

Hoi , er zit een sport tuned 540 motortje direct in , voor schroef zie eerdere afbeeldingen.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Ik kan nog niet goed zien wat er precies op de motor staat, maar het lijkt me een hoogtoerige car-motor. Nog steeds geen idee wat voor soort en diameter prop eronder zit, maar als het inderdaad zo'n motor is, zal hij weinig kracht hebben, en minder geschikt zijn voor een onderwaterprop.

hallo

als dat het vaarbeeld is zoals hier boven oip de foto dan voldoet die motor volgens mij wel
alleen een kleinere prop er onder dat gaat die regelaar liever hebben en je gaat iets langer kunnen varen
mooi boot nog steeds na al die jaren
ik vind het vooral mooi dat velen hier op het forum terug beginnen hun oudere vergeten modellen terug in de vaart te nemen
met de nieuwe motoren die er nu te koop zijn worden ze al wel snel overpowerd
mooi gedaan met deze boot

gr raf en succes er mee

om de één of ander reden zie ik geen foto's maar waar ik zeker van ben :

zo'n sport-tuned van Tamiya is inderdaad een automotor ,lichtjes opgedreven tov hun standaard motortjes en zwaar overpriced

zou daar niet veel van verwachten ,is immers maar een 500-tje

als je er met zulke grote boot iets of wat snelheid uit een 500 wilt halen zal ofwel je motor op de toppen van zijn tenen lopen en/of de regelaar

voor nog niet de helft van de prijs van je sport-tuned koop je een 600eco ,een 35 of 37.5 mm "hochleistungsprop" van graupner eraan en je krijgt meer snelheid terwijl regelaar en motor worden nog niet eens lauw gaan worden

mvg

600eco in de door Ben aangehaalde toepassing voldoet in mijn "Norden" prima. Boot van ruim 60 cm, met flink wat gewicht aan accu's aan boord, 2x 7.2v 4000 mAh NiMH, maar gaat vlot over het water, terwijl regelaar en motor koel blijven. Zie o.a. deze video:

Is die "tuned" motor trouwens ontstoord? Ik dacht een Futaba AM ontvanger te zien, en die is wel gevoelig voor storing van de motor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo heren ,

Bedankt voor de reacties , het is idd een hoog toerig auto motortje. Er komt zeker een andere schroef onder zodat de stroom lager zal zijn.

Met deze setup is de snelheid ook wat aan de hoge kant.
Het is in ieder geval leuk dat als mijn zoon nu mee is met watervliegen hij lekker kan varen met zijn mooie boot. Oude boot met moderne spullen , hehe oude futaba attack zender uit midden jaren 90 was ooit mooi wit , nu geel uitgeslagen.

Ik vind het best leuk een boot maar ik hou het liever hierbij. Hier mijn 2 watervliegtuigen.

Foto-MOPFFQFO.jpg

Foto-ELT6LVCL.jpg

Mvg,

Bart

foto's krijg ik nu wel te zien :

dat is dus geen sport-tuned !! dat is een lagere turns motor!
geen wonder dat je regelaar heet wordt ( trouwens ,wordt die motor ook niet gloeiend heet?)

hallo

nogmaals
de diameter van de prop nooit groter nemen dan de motor
maar bij 27.000 rpm zou ik voor een 30 X gaan
dat is een speed schroef 2 blads en dat moet deze motor wel kunnen rond krijgen en de boot nog een behoorlijke vaart geven
meten is weten dus ik zou der eens een ampere meter tussen hangen en kijken wat het verbruik is
wel vrij varend meten en niet de boot vast houden want dan klopt de gementen waarde niet
met tape de meter vast tapen in de boot en voorbij varend kijken wat hij aan geeft

gr raf

Nu een aantal keer gevaren met de maurader , maar hij is eigenlijk een beetje te groot voor mijn zoon.

Is er mischien iemand die hem zou willen ruilen met een kleiner bootje wat meer geschikt is voor mijn zoon?

Foto-RNEBGJRM.jpg

Mvg,

Bart

Hallo Bart,

Je zou de boot ook zolang op de kast kunnen zetten tot je zoon er zelf bij kan, dan is 'ie vast een stuk groter.

Groeten, Jan.

Hoi ,

Dat zou kunnen hoor maar de kans is groot dat hij met een kist en een stoel wel iets bedenkt om er toch bij te kunnen ;)

mvg,

Bart

Mijn nikko bootje is niet aangepast hoor. Ik moet alleen de schroef weer vastlijmen. En de achteruit doet het niet meer op een of andere duistere wijze.

Zo is dat Koen. En hij is lekker vintage!
En je hebt er ook nog een donor boot bij. (SSSSTTTT, waar is je broer?!?)

Back