Robbe Mars Rex (FMM) naar 2.4Ghz stand van zaken?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pentip, 21 aug 2019.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Ja, met wat gepuzzel kan er e.e.a. in passen. En dat is ook erg netjes. In dat geval zou ik accupakketjes die als zodanig geladen moeten worden. Ik vaar maar weinig - als het er al weer eens van komt - dus mijn voorkeur is een set los oplaadbare batterijen te gebruiken als dat kan.

    Het setje van 4 bijelkaar (als een blok) past niet, dat had ik kunnen weten maar goed, die dingen kosten ook haast niks dus soit. enig graafwerk in de diverse dozen en bakken leverde echter twee doosjes op met 4 naast elkaar. Met een schakelaartje zelfs.

    Terug naar dat idee van de rugzak: dat maakt de accupakket oplossing nog steeds mogelijk, geeft me nu de mogelijkheid om te testen of het geheel werkt en ik kan er t.z.t. mee gaan varen.

    Dus aan de slag:
    Kabelroute bedacht, blijkt dat er twee rubber dopjes onderop de achterplaat zitten en die zitten niet geplakt maar netjes in een gaatje. Dus daar is mijn doorvoer. Schakelaartjes uit de kastjes gehaald want dat wordt de 'plak-kant' en bovendien hebben die geen functie: de zender heeft zelf een aan/uit schakelaar.
    Originele stekkertjes nader bekeken en voor bruikbaar bevonden. Kunststof er iets afgehaald zodat ze door genoemde gaatjes kunnen. Aan de batterijdoosjes gesoldeerd en met dubbelzijdig tape de doosjes achterop de zenderplaat geplakt, dusdanig dat de zender op z'n onderzijde kan staan en dan steunt op de doosjes.

    De module aangesloten op de pinnen die vroeger voor het zend-deel dienden en vervolgens de zender aangezet.....

    Mooi rood lampje, goed zichtbaar achter het gat in de achterplaat waar helaas het venstertje niet meer van aanwezig is dus dat moet ik nog even netjes maken.

    So far so good. Nu de ontvanger nog. Wederom in genoemde bakken met zooi diverse servo's, regelaar en motor opgesnord en aangesloten op een accu. Ook ontdekt dat ik bijna geen snelheidsregelaars meer heb. Paar grote voor de Decaperms maar niks meer voor de kleintjes her en der op de boot (spindel voor kraan, ankerliertje etc).

    Zender en ontvanger met elkaar kennis laten maken middels drukknop via genoemd venstertje prima bereikbaar. Volgens de tekst hoeft dat later nooit meer tenzij je de failsafe wilt resetten dus dat is ook goed geregeld.

    Diverse prehistorische servootjes werkten allemaal in meer of mindere mate dus succes! Het mindere wijt ik aan de prehistorische servotjes en storingsgevoelige klemmetjes/draadjes hier en daar.

    Beetje gespeeld met de mix en de vario, lijkt allemaal nog te werken.

    Al met al dus een mooie opsteker, een lekker degelijk ogende en aanvoelende zender weer terug actueel kunnen maken. En, door die lelijke doosjes past de zender eigenlijk prima in mijn grote klauwen dus dat kon nog wel eens meevallen. Uiteraard vergt dat wat langduriger werken met de zender voor ik dat echt kan bepalen maar vooralsnog vind ik het prima zo. Dat ik 'm rechtop kan zetten vind ik ook wel handig, ook op de werf.

    en last but nog least: de klep kan er net zo makkelijk af als voorheen om bij de diverse potmetertjes en stekkertjes te komen.

    Paar plaatjes:

    Testopstelling:

    IMG_20190929_125049.jpg

    Doosjes met greep, witte spul was restje en doorvoer moet beschermd worden tegen vocht/schuren t.z.t.
    IMG_20190929_125106.jpg

    Doosjes en knop/LED gat. Daar zet ik iets doorzichtig/iets flexibels in (dan blijft knop drukken mogelijk)
    IMG_20190929_125058.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Allen hier nogmaals hartelijk dank voor alle reacties en informatie, met jullie hulp toch maar mooi een zender gered. En wellicht nog meer want zo'n topic kan iemand tot navolging inspireren.

    Daarom voor het nageslacht nog wat details. Ik ben in totaal net geen 40 euro kwijt geweest aan setje en ontvanger en de doosjes. Augustus 2019 en bij Aliexpress.

    Plaatjes (geen links, de artikelen en aanbieders wijzigen constant, zelfs de produkten uit mijn bestellijst zijn al niet meer verkrijgbaar dus daar heb je niks aan) ter indicatie waar het om gaat:

    Setje voor in de zender. printplaatje met led en knop, schakelaar (niet echt nodig in deze toepassing) en antennedraadje. Voeding/puls is de grootste vraag, dat zul je elders moeten zoeken en testen.
    Screen Shot 2019-09-29 at 13.40.40.png


    Ontvanger, er zullen ook andere kunnen werken, elke maand zijn ze nieuwer dus slechts ter illustratie:

    Screen Shot 2019-09-29 at 13.41.16.png


    Simpele batterijdoosjes:

    Screen Shot 2019-09-29 at 13.39.40.png


    Voor de aansluiting heb ik dit plaatje van internet gebruikt en nagemeten. Massa/voeding ging wel maar puls is lastiger als je dat niet kent. Aan de print van de originele module kon ik niks afleiden, die zat vol met allerlei componenten die mij niets zeiden.

    De rest wijst zichzelf, antenne op de plek van de drukknop, bakje waar de originele module in zat dient voor de nieuwe zendmodule. Ik heb de schakelaars in de zijwanden van dat bakje gezet, zo hoeft er niks stuk. Printplaatje beetje mikken achter het schermpje en met hotglue vast gezet. Ik wilde de zender zo origineel mogelijk houden maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het LEDje en de knop via de voorkant bereikbaar te maken. Nodig vind ik het ook niet want aan de batt meter en knop kun je ook zien of je zender aan of uit staat.


    Screen Shot 2019-09-29 at 13.48.07.png
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Love it! Veel minder uitdagend maar zelf ook 2 zenders omgebouwd. Ik vond het ook tof om met oude vertrouwde zenders te kunnen blijven werken!
     

Deel Deze Pagina