Robbe Multi-Switch Prop 12+2 en Scen kanaalschakelaar

Hoi Allemaal,

Ik heb een klein probleempje. Ik heb mijn boot uitgerust met blusmonitoren. De pompjes van de blusmonitoren vragen behoorlijk wat stroom en kunnen dus niet direct op de multi-switch prop 12+2 aangesloten worden. Daar heb je dan een Relaismodule nodig.

Dus ben ik naar een modelbouwwinkel toe gegaan en de Robbe Multi-Switch Prop 12+2 decoder (8101) en encoder (8370) gekocht voor mijn Robbe/Futaba F-14 zender. Voor de pompen wilde ik eigenlijk de kleine relaismodule (8303) van Robbe gebruiken, maar die was niet in de winkel niet op voorraad en ook bij Robbe is die momenteel een beetje moeilijk leverbaar.

Maar in de winkel hadden ze wel een alternatief; de SCEN kanaalschakelaar (S41417) dus heb ik die gekocht. Maar toen ik vandaag aan het testen was met m'n nieuwe Multi-Switch Prop en die kanaalschakelaar, werkte deze niet. De Multi-Switch Prop werkt wel perfect.

Ik heb de kanaalschakelaar op alle kanalen van de Multi-Switch Prop uitgeprobeerd, maar nergens werkte deze. Je hoort het relais niet schakelen en ook met een multimeter over de contacten zie je de contacten niet sluiten. Alleen de kleine 8-bit CMOS Microcontroller PIC12C508A die op het printje zit wordt gloeiend heet.

Hebben jullie een idee wat er aan de hand is, is de kanaalschakelaar defect, verkeerd aangesloten of kan deze helemaal niet op de Multi-Switch Prop 12+2 aangesloten worden?

Laat het a.u.b. even weten,

Groetjes Danny.

Een kanaalschakelaar moet rechtstreeks op een ontvangerkanaal worden aangesloten en is dus niet geschikt voor een multiswitch.
Voor een multiswitch heb je een relaismodule of een relais-ompoolmodule nodig. Ook van het merk Scen zijn deze leverbaar, dus blijkbaar heeft de verkoper zich vergist. Deze hebben wel het zelfde blauwe relais, maar geen processor op de print.

Hoi Corrien,

Bedankt voor je reactie, nu snap ik waarom de kanaalschakelaar niet werkt. Binnenkort dan maar weer even terug naar de winkel en kijken of ze de originele Robbe relaismodule kunnen bestellen of dat ze de goede Scen schakelaar hebben.

Groetjes Danny.

Danny: een goedkopere oplossing is natuurlijk een gewoon relais schakelen met je multiswitchdecoder. Daar staat het woordje ROBBE niet op, en is dus al goedkoper.
Ik heb op m'n PARAT de twee bluspompen zo geschakeld en dat werkt perfect.
Gewoon twee 12V relais laten schakelen door de decoder, die een stroomkring sluiten voor de pompen. (ook 12V)
Kosten dezes: ongeveer 3 euro... :lol:
(Waarmee ik me weer mateloos inpopulair maak bij mijn vrienden modelbouw-winkeliers...)

Roel

Als dan maar niet de diodes vergeten worden, die over de relais-spoelen aangesloten moeten worden en de condensatortjes, die over de schakelkontakten horen te zitten. Daarvoor moet je dan weer bij Kor van Essen zijn om te weten hoe dat moet.

Hoi Roel en Corrien,

Het is inderdaad een goed idee om een gewoon relais te gebruiken. Ik dacht eigenlijk dat zo'n Multi-Switch veel ingewikkelder werkt (zie dit topic), maar het is dus eigenlijk heel erg simpel :) .

Oké Roel, zoals jij het aangeeft werkt het natuurlijk ook, maar de diode en condensatoren beveiligen het relais waardoor het langer meegaat.

Ik ben zelf even aan de slag gegaan en door jullie reacties samen te voegen ben ik op dit stroomkringschema uitgekomen;

afb5687.jpg

Het is dus eigenlijk heel eenvoudig, de twee kleine keramische condensatoren zorgen voor ontstoring van het geheel. De waarde ben ik nog niet helemaal uit, maar omdat ze alleen maar onstoren dacht ik aan 10nF. De diode beveiligd de spoel van het relais en daar leek mij een 1N4001 wel een goed idee. De plus is dan altijd het rode draadje van het Futuba snoertje en de min is de zwarte of het witte snoertje. Dit hangt af van de schakelrichting van het schakelaartje op de zender.

Dit is inderdaad een heel stuk goedkoper :D ,

Laat even weten wat jullie van dit schema denken,

Groetjes Danny.

Dit werkt zo niet. Condensatoren op deze plaatsen verwijderen!
In ieder geval een condensator (10 a 47nF) over het schakelkontakt zetten en liefst ook een condensator tussen het onderste schakelkontakt en accu-min en een condensator tussen het bovenste schakelkontakt en accu-plus. Dit laatste kan natuurlijk alleen als je op de print een accu- en een motoraansluiting maakt.

Danny,

Deze schakeling zal dus never nooit en te nimmer werken!!!
Tijdens het opladen van de condensatoren kan er slechts een heel kort stroompulsje door het relais lopen. Dit pulsje duurt zo kort dat het relais nooit kan aantrekken.
De condensatoren C1 en C2 moeten weg waar jij ze getekend hebt en vervangen worden door één condensator over het relaiskontakt K1-1. Eventueel kan je de tweede paralel zetten aan de diode maar dat is meestal niet noodzakelijk.
De onderstaande schakeling is de juiste.
afb5689.jpg

(Waarom zit er zoveel "witte" ruimte om deze tekening?)

Hoi Corrien en Ernst,

Bedankt voor jullie reacties,

Het wordt het schema wat Ernst hierboven heeft neergezet. Het relais moet er namelijk voor zorgen dat de plus van de pompjes wordt onderbroken dus de twee extra condensatoren die Corrien aangeeft kunnen niet.

Groetjes Danny.

Back