Robbe Multiprop werkt niet?

Cheeta

Forum veteraan
Ik mag gek zijn maar doe toch echt alles zoals keurig in het boekje omschreven staat en toch krijg ik er totaal geen leven uit.

Heb hier een multi prop decoder en encoder liggen van robbe. (8 kanaals).
(gebruik hem op mijn robbe FC-18)

Ik krijg er echter totaal geen leven uit.

Wat de handleiding zegt:

1. Plaats de module in de zender
2. Sluit de stekker 3 polig aan op de multi out
3. Sluit de stekker 1 polig aan op kanaal naar keuze (7)
4. Stel de zender de multi out in op het gekozen kanaal (7) (2x ingevoerd)

5. Sluit de decoder aan op hetzelfde kanaal op de ontvanger (7).
5a. Stel ppm of pcm in (ppm ingesteld)
6. Sluit de servo op de normale maner aan (1 en 5 geprobeerd)
7. Sluit een aparte voeding aan op de decoder (brug gemaakt vanaf ontvanger werkte niet, brug gemaakt vanaf labvoeding werkte ook niet).

Servos op de normale kanalen werken wel.

Nu stond er ook nog iets over draadbruggen ivm robbe / graupner?
Dus decoder opengemaakt (productie datum 07/2009).
Maar het valt mij op dat U2 en U3 missen? klopt dit wel?
uiteindelijk kan ik de meeste kanalen wel terug leiden naar de microcontroller.

mijn vraag dus, wat zie ik over het hoofd?

Beste Alwin

Als je het hebt over een encoder en decoder dan is dat meestal bedoelt op een kanaal(7) meerder schakelfuncties te krijgen voorzien van een aparte voeding.
Volgens mij is dat niet bedoelt om op een kanaal meerdere servo s aan te sluiten!!

Met vriendelijke groet

Ko

Mutiprop_1-8042.jpg

multi-prop-mod_1-8039.jpg

hoi ko,

deze van robbe is daar wel degelijk voor bedoeld.

ik ben bekend met multiswitches deze maak ik ook zelf. Maar dit is gewoon een robbe product.

Staan de uitslagen van het desbetreffende kanaal op 100 %? Staat het kanaal op reverse?

uhm tsja verkeerde kanaal gereversed.. Daarna gedacht dat het ook geen verschil uitmaakte en verder gegaan met doorzoeken.

maar ik kan het niet terugvinden dat volgens de handleiding het kanaal op reverse gezet moet worden? of lees ik er vol overheen?

werkt inmiddels dus wel. en speed slightly reduced is wel een beste understatement :P.... maar goed dat hadden we ingerekend

hmm gewoon standaard 8 / 10x langzamer als normaal denk ik.. maar dat is ook wel vrij logisch als je het achterliggende gedeelte bekijkt.

Beste Alwin

Ben aan het zoeken gegaan in de documentatie van Robbe en de foto die jij meegezonden hebt slaat op het type 8039 welke geschikt is voor 4 propotionele kanalen en vier schakel kanalen. De aparte voeding waar jij het over hebt zal aangesloten moeten worden op de schakel kanalen en ik neem aan dat de servo s aangestuurd worden door de ontvanger spanning zij het dat de uitleg hierover niet duidelijk is.
Als ik de foto bekijk zijn de bovenste vier voor aansluiting servo s en de onderste voor de schakel kanalen daar bevind zich ook het aparte voedingspunt.
Type is geschikt voor de F14-16

Met vriendelijke groet

Ko

hoi ko,

ik heb een iets andere encoder *8 kanaals proportioneel de F1512.

inmiddels is het probleem opgelost.

dank je voor het meedenken.

Back