Robbe Nanojets hulp

Hallo vrienden,
Ik heb deze week maar eens een F18 nanojet van Robbe aangeschaft. Lekker klein en je hoeft niet bang te zijn dat je vingers eraf worden gehakt dacht ik zo. Het is mijn eerste vliegtuigje, normaal gesproken vlieg ik alleen met mijn trex 450 maar om eens leuk met de andere clubleden mee te vliegen vond ik dit wel een goeie keuze.

Positief:
- lekker klein gooi je zo in de auto
- in de lucht valt het verschil amper op, je raakt hem niet snel kwijt.
- vliegt ook als een grote jet (met veel expo en minder uitslag)
- wordt geleverd met 3s lipo 850 of 950mah ( die ik meteen vervangen heb
door hyperion 1100 25c)
- goeie handleiding, alhoewel ik deze amper heb gelezen.

Negatief
- hij is erg irritant om weg te gooien, ik ben meestal te laat met bijsturen
omdat ik best hard moet gooien. gelukkig is er altijd in de club wel iemand die wil gooien.
- met deze f18 kan je op de kop vliegen, maar inverted weer omhoogvliegen kan je vergeten met deze nanojet. (met als gevolg dat ik als een raket de grond in ging, total loss :rolling: met een beetje verbaasde blik.)

Maar voor de rest ben ik zeer tevreden met de nanojet serie, en wil ik de volgende week een F 35 gaan bestellen.
Aangezien deze serie allemaal dezelfde regelaar en motor hebben, wil ik het vermogen iets gaan opschroeven.
Ik heb zelf totaal geen verstand van de motor en regelaar, (is dit een outrunner of inrunner? zie fotos)

Hoe kan ik op een zo makkelijk mogelijke manier het vermogen opschroeven? en kan dit met dezelfde regelaar? wat voor motor kan er nog meer in?

Graag jullie advies.

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Inverted lukte niet? Ik heb anders al genoeg filmpjes gezien waar die dat doet.
Zelfs een paar met een looping uit vlakke vlucht.

Heeft die zwaardere accu dan zoveel effect op je vlieg vermogen?
Wat wegen die orginele accus eigenlijk?
Op RC groups raden ze namelijk 1300 accus aan.

De regelaar zegt 2...4S LiPo. Dus een 4-cellen LiPootje erin? :D Waarschijnlijk zal de motor wel oproken of de regelaar oververhit raken.

Looping gaat wel, maar als je op de kop vliegt en dan vanuit die positie buitenom een looping wilt maken, ging bij mij niet. Kan een afstelling zijn, maar ik doe het in ieder geval niet zo laag meer.

Ik gebruik nu de een hyperion 1100mah G3cx 25c . Die levert zat vermogen.

Maar is dit nou een inrunner motor of een outrunner?
(zal zo effe foto maken van de lipo, gewicht weet ik alleen van de hyperion lipo)

Inverted lukte niet? Ik heb anders al genoeg filmpjes gezien waar die dat doet.
Zelfs een paar met een looping uit vlakke vlucht.

Heeft die zwaardere accu dan zoveel effect op je vlieg vermogen?
Wat wegen die orginele accus eigenlijk?
Op RC groups raden ze namelijk 1300 accus aan.

De hyperion weegt 88 gram, die ander weet ik niet.

Ja maar met 1300mah kan je alleen langer vliegen, daarmee krijg je niet meer thrust. En zal wel gaan, maar ik zou het niet doen vanwege het gewicht.

Ja maar met 1300mah kan je alleen langer vliegen, daarmee krijg je niet meer thrust. En zal wel gaan, maar ik zou het niet doen vanwege het gewicht.

even een paar dingen:
lag je CG wel goed? Er wordt veel gesproken op rcgroups dat het originele cg niet OK is, en je hebt ook nog een grotere accu geplaatst.

En met die grotere accu haal je meer vliegtijd, ja, maar die accu kan ook meer amperes leveren, voor een langere tijd, en dus heb je langer vol vermogen tot je beschikking.

Ook is het zo, dat zeker bij edf, de c-waarde ECHT wel invloed heeft op de thrust, omdat de originele accu maar net aan is, en dus HEEL snel in zakt (eigenlijk al vanaf het begin zeggen ze op rcgroups) haal je met die accu nooit het maximum vermogen van je edf unit eruit. Dat los je op met meer c's, icm een wat grotere accu.

Ik heb al een aantal jets gevlogen, waarbij een STUK grotere lipo's mee genomen waren. Als voorbeeld een originele AMX jet van robbe, met originele setup, waar eigenlijk een 1300 accu in moet, voorzienv an een 2200 mah accu. Dat is dus ook kwa gewicht aardig wat meer, en het beestje presteerde perfect!

ik vermoed dat het met een 1300 mah in de nano's echt wel gaat lukken hoor.

Overigens, heb je de fan unit gebalanceerd? Lees ook heel veel, (zelfs hier op het forum) dat het spul dan net effe lekkerder draait (en ipv 20A, nog maar net 14A vreet, en gewoon 1:1 thrust levert)

Vermoed dat je "inverted loop" probleem een combi was van verkeerd CG, en te weinig uitslag.
En trouwens.... echt totall ziet je toestel er niet uit! Heb je foto's van de rest van de stukken? Denk dat je dat nog wel kan fixen hoor ;)

Laatst bewerkt:
hehe, bedankt voor je compliment. :rolling: de onderkant had ik geel geverfd. Dan kun je 's avonds wat beter zien wat boven of onder is.

Maar hij valt dus nog te repareren?

Volgens mij staat er op rcgroup een artikel over een nanojet met een neus als een uitgedrukte sigaar, de eigenaar heeft de neus in een pan kokend water gehouden en kwam weer voor 90% terug in de oorspronkelijke vorm.
Je zou het kunnen proberen, stukker kan het toch niet.
Succes Ton...

Ik denk dat met kokent water, de vorm idd nog goed terug komt, en dan moet het wel te repareren zijn hoor!!!!

Tijdens het gieten met kokend water kun je een lepel gebruiken om zijn "huid" een beetje glad te duwen.
Die EPO cellen bollen namenlijk behoorlijk op als je dat doet.

F 16

Hoi.Sinds gisteren ook de F16 aangeschaft.Vanmorgen getest en ik moet zeggen dat ik gedacht had dat hij makkelijker zou vliegen.Is moeilijk te lanceren uit de hand vind ik.Vliegt snel dat wel maar ik vond dat hij niet zo kort draait .Had flink wat plaats nodig .Ofwel zijn mijn elev niet juist ingesteld.Kan er mij daar iemans wat raad voor geven.Groetjes;)

Elevator opkrikken met veel exponentieel erop.
Dan heb je bij lage snelheden iets meer roer authoriteit.
Kijk wel uit met stall, daar zijn die kleintjes best gevoelig voor dacht ik.

Ja maar met mijn Robbe fc 16 besturing kan ik volgens mij niet bijregelen
als je met delta mixer werkt of toch?Zal eens moeten kijken ben niet zo vertrouwt met die mixerprogramas op mijn oud bakje

Vanmorgen opnieuw getest met mijn nieuwe instellingen .Beetje meer expo gegeven op de roeren.Nu vliegt hij formidabel goed,alleen de raketten die ik erop gelijmd had zijn er afgegaan tijdens het landen en die blijven er nu ook af.Ook jammer zijn de stickers die blijkbaar eraf gaan door het vanmorgen nog wat natte gras.Landen zal nog een stukje moeten verbeteren want met dit kistje is dit niet gewoon vind ik:)Anders zeer tevreden van mijn F16 bakkie .Ik vind hem ook een zeer mooi vliegbeeld hebben.En merci voor de raad ;)

Hoi.Sinds gisteren ook de F16 aangeschaft.Vanmorgen getest en ik moet zeggen dat ik gedacht had dat hij makkelijker zou vliegen.Is moeilijk te lanceren uit de hand vind ik.Vliegt snel dat wel maar ik vond dat hij niet zo kort draait .Had flink wat plaats nodig .Ofwel zijn mijn elev niet juist ingesteld.Kan er mij daar iemans wat raad voor geven.Groetjes;)

Had het al gepost maar nog een keer dan maar.

Vliegen met de F16 nano.

Zwaartepunt klopt voor geen meter, moet naar 75mm van begin voorlijst en NIET op 60mm, gaat niet werken met het zwaartepunt volgens het boekje, of je moet het fijn vinden om +/- 6mm up getrimt te staan vliegen en te gaan prijsschieten met landen.
Accutje ligt nu achter de ontvanger met de voorkant tegen het tussenschotje aan.
Vliegen met de uitslagen uit het boekje??? 8mm up en 8mm down, maak daar maar 12mm van en dan vliegt tie nog dociel.
Rolroeren hebben totaal geen functie, deze gefixeerd en de stalen stuurstangetjes verwijderd, de hoogteroertjes op de elevon modus doen het goed genoeg.
Snelheid en duurtijd, gaat er lekker vandoor en dat makkelijk 8 minuutjes met de orginele lipo.
4 vluchten gemaakt en de laatste op de configuratie hierboven beschreven. naar tevredenheid.

DUS HET ZWAARTEPUNT OP 75 MM ZETTEN, anders gaat het niet goed komen.

Ger.

Back