Robbe Power Peak 400

Hoi Luitjes
Gisteren onze losi mini t op gehaald.
En de robbe power peak lader en een Graupner mini T accu pack 6 cellen 7,2 volt 1,2 ah.
Nu vertelde de verkoper dat ik de accu op low moest laden met een 0,5 amp.
We hadden nog 4 oplaadbare penlights van 2100 mha en hadden die thuis geladen met een laadblok.
Wij rijden en het wagentje ging prima op de oplaadbare penlights.
Na ongeveer 45 min gereden te hebben eens kijken naar de accu en de lader.
Maar de accu was nog steeds niet vol.
Nu mijn vraag.
Hoe lang duurt het voor dat de accu wel vol is?
Waarom met 0.5 amp laden?,de lader kan tot 300mha laden op low en snel?
Welke stroom sterkte kan ik het best de accu laden?
De robbe Power Peak is een snel lader? vind het niet zo snel gaan of doe ik iets verkeerd?
Hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen brengen.
Mvg Ewald

Je cellen zijn 1,2 amp

Je laad met een half ampere, dus duurt het ca. 2,5 uur eer ze vol zijn.

Robbe noemt veel van zijn laders "power peak" dus je zult iets meer info moeten geven over je lader
voor een beter advies.

Johan

Hoi Hoi
Ik heb de doos er even bij gepakt en zal eben neer zetten wat er allemaal op staat.
Robbe Black line
Power Peak 400 nr 8424
input 11-15 volt
output 4-7 cells
up to 8cells nc/nimh
Low 50-70-100-150-200-300 mA
high0.5-1-1.5-2-3-5 A
Meer kan ik niet vinden.
Hoop dat je nu genoeg info hebt.
Mvg Ewald

De lader kan met 5A laden, dus 1,2Ah accu's in 15 minuten volpompen (verstandig is dat niet, maar het kan) ..... als je op 1 of 1,5A laad is het rond één uur laden .... met hoeveel A's je mag laden is afhankelijk van de accu .... zolang ze maar niet te warm worden tijdens het laden.

Hoi Hoi
Ok bedankt ga ik het vandaag eens met 1,5 amp proberen.
Is dan wel op high? zal wel snel betekenen.
Maar waarom dan de verkoper tegen ons zegt doe maar op low 50 ma?
Ok ik laat jullie het wel weten hoe het verder gaat.
Mvg Ewald

Sommige Laders (zoals mijn Intelli Bipower) kunnen op gewone netspanning geen 1.5A halen. Pas als je ze op een externe voeding zoals een Autobatterij of een DC Voeding gooit kan je deze Amperages halen.

Waarom zo laag laden? Als je op 1.5A laad, laad hij 10x zo snel als je op 0.15A laad. Het is natuurlijk logisch dat de batterijen in die korte tijdsduur sneller warmer worden dan als je op 0.15A laad.

Als je op hogere Amperages laad, blijft dan wel in de buurt en kijk zo en nu dan even om naar de batterijen of ze niet te warm worden.

(Correct me if i am wrong)

Er zit heel wat meer achter NiCad en NiMH cellen. Hoe te laden en te bewaren en nog meer.
Bij de modelbouw FAQ vindt je twee verhaaltjes waar je veel informatie uit kunt halen.
Kijk voor de NiCad cellen eens HIER.
Kijk voor de NiMH cellen eens HIER.
Succes.

Back