robbe powerpeak compact duo 6S EQ

Mensen,

Ik heb in mijn bezit een Robbe powerpeak compact duo 6S EQ acculader.
Nu ga ik overstappen van het vliegen met NIMH accu's naar Lipo's.

Mijn vraag is nu of ik bij deze lader dan ook een balancer nodig heb voor het laden van mijn 3S lipo's.

Op de pagina van Robbe staat bij de gebruiksaanwijzing er wel iets over.... zie hieronder.
(link : http://www.cms.robbe.de/products/fs_zubehoer.phphttp://www.cms.robbe.de/products/fs_zubehoer.php)

ik citeer
"Der integrierte Equalizer bringt während des Ladevorgangs automatisch die einzelnen Lithiumzellen auf gleiches Spannungsniveau".

ik denk dus dat ik bij deze lader geen balancer nodig heb. maar wie ben ik...................

groeten,

Hee,

das beter.
dus gewoon opladen die lipo's verdwer geen omkijken na dus...
of moet je dat instellen??

Als je het bijbehorende plaatje bekijkt....

P1001_1-8506.jpg

....zie je aan de voorzijde de balanceer-aansluiting, die hier ook in gebruik is voor een 3s LiPo. Rechts daarvan zit de aansluiting voor een bid-chip, waarvan je er eentje bijgeleverd hebt gekregen bij de lader.

De balancer connector zit al aan je lipo.

Je hebt alleen de kans dat het een andere balancer connector is. In dat geval moet je een verloopje hebben.

ok dan. dat verloopje kan ik gewoon halen in de elektrowinkel??
in die bid chip daar heb ik ook wat over gelezen. die kan ik programmeren en die onthoud dan wat voor akku ik aansluit toch. en sluit ik dat kabeltje dan ook aan op dat balancer kabeltje aan mijn lipo???

Laadprobleem Spektrum DX8, zenderaccu Ni-Mh 4,8V 2000mAh, lader Robbe Power Peak compact duo 6s EQ;
Ik laad de zenderaccu via de zender. Als ik de zenderaccu los uit de zender zou laden, heb ik weer een speciaal laadkabeltje nodig.
Alleszins, zender met accu heeft lang stil gelegen... Als ik de zender had opgezet, zag ik 4,4V verschijnen. Even later begon de zender te piepen en te trillen omdat de accu bijna leeg is...
Ik heb mijn lader ingesteld om de zenderaccu als volgt te laden:
Ni-Mh
4 cellen
2000mAh
laadstroom 0,2A
Als ik met deze instellingen het laden start, zal de cyclus slechts om en bij de 10 minuten duren. Nadien heb ik op de zender een stroom van 4,8V. Het accu-blakje in slechts een 30% gevuld.

Weet iemand hier raad mee aub?

(De originele lader kan ik niet vinden, die geeft 12V en 0,6A als ik mij niet vergis, misschien moet ik de stroom aanpassen bij het laden?)

Misschien even de moeite nemen het hoofdstuk 'charging your transmitter' (blz. 7) in de handleiding van de zender te lezen?

Daarin staat de volgende waarschuwing:

CAUTION: Never plug in a peak detection or fast charger into your
DX8 as this could damage the internal charge circuit. Use only a 12V DC
source.

Back