Robbe profi home charger

Hallo allemaal,

Ik het vorige week een nieuwe lader gekocht, de robbe profi home charger. Nu is mijn vraag hoe ik het beste mijn zender en ontvanger akku's met deze lader laden. (NiMh van ongeveer 2000mAh)
Moet ik de automatische laadmode gebruiken of de manuele ? Bij de automatische mode loopt de laadstroom op tot ongeveer 1A. Vind dit eigenlijk nogal een beetje veel.
Dan had ik ook nog een volgende vraag. Moet ik de zender akku uit de zender halen om te laden of kan deze gewoon via de laadplug van de zender geladen worden ? Weet er mss iemand of in de manuele mode het reflex systeem ook gebruikt wordt ? Want dan denk ik dat de akku niet in de zender geladen kan worden.

greetz Brecht

Ik zou manueel doen, met accu in de zender.

ik vraag me af waar je deze lader gekocht hebt, en voor hoeveel?

De Profi Home Charger is niet bepaald een echte langzaamlader, dus gezien de reflexlaadtechniek in combinatie met de diodebescherming die je waarschijnlijk wel in je zender zult hebben zou ik toch voor de zekerheid maar kiezen om het zenderpakket met deze lader te laden buiten de zender om, dus even via een los kabeltje. Dan gaat er zeker niets mis. De Profi Home Charger laadt na het afslaan ook niet door met een kleine reststroom, dus het is niet echt een (continu) langzaamlader. Dat dit niet op de Profi Home Charger zit vind ik echter wel jammer.

In de beschrijving staat echter niet dat het Reflex laadsysteem ook bij de manuele instelling wordt toegepast, alleen bij het automatisch laden maar ik zou er dan dus niet zomaar van uit gaan dat het bij de manuele instelling dan niet zo zou zijn.

NiMH cellen van 2 Ah kun je wel gewoon met 1 A laden (= 0.5x C) ervan uitgaande dat het vrij 'robuuste' cellen zijn die ook geschikt zijn voor het wat zwaardere werk. Penlights, ook van 2000 mAh, zou ik niet meer zo gauw op 1 A gaan laden, maar bij de betere merken kan het tegenwoordig best wel goed; De 'hightech' snelladers van GP bijv. die laden de penlights tegenwoordig ook met stromen van 1 A of meer. Heeft ook te maken met de steeds hogere capaciteit van de penlights.

Heb je echter Sub C cellen in je zender dan is laden met 1 A geen probleem als de Profi Home Charger dit in de automatisch mode weergeeft. Vind je dit al met al toch te hoog, dan gewoon in de manuele mode op een wat lagere stroom gaan laden; Met de Profi Home Charger kun je alle kanten op.

Groeten BJ

Het reflex programma wordt op grond van het reflex systeem zelf alleen gebruikt bij de snellaad programma's in automatik modus. Daarbij MOET de beveiligingsdiode in de zender overbrugd zijn anders "ziet" de afslag schakeling de accu niet omdat "stroomloos" gemeten wordt. Bij de handmatig in te stellen laadmethode zou dit niet gelden. Dat de diode overbrugd moet worden staat overigens op pag 6 van de Duitstalige handleiding. Bij een FF9 hoef je hier niet naar te zoeken want daar zit geen beveiligingsdiode in maar wel een zgn polyswitch. Deze veiligheid beschermt tegen laden met te grote stromen.
Gebruik je de lader in automatik modus MET een beveilingsdiode die niet is overbrugd, dan zal alleen de laadtijdbegrenzer ervoor zorgen dat de accu niet stuk gaat. Gebruik je echter eens een wat grotere stroom dan geeft dit onmiddelijk een probleem. Realiseer je ook dat de reflex stroom ongeveer 2,5 keer zo groot is als de laadstroom. Laden met 1 ampere geeft dus een reflex stroom van 2,5 ampere. Moet wel door de verschillende printsporen gaan.......accu dus niet in de zender opladen als je het mij vraagt. Dit temeer omdat in bijna alle moderne zenders de elctronica niet helemaal losgekoppeld wordt van de accu als de zender uit gezet wordt.

Hans Delemarre

Die tekst op p6 had ik ook gelezen, maar ik vond deze niet duidelijk.
Hoe zou het dan zitten met de automatische uitschakeling in manuele mode ? Zou hier gewoon een tijdslimiet van toepassing zijn of wordt er rekening gehouden met de capaciteit die al in de akku zit ?
Ik ben toch niet vanplan om mijn zender en ontvanger akku's te snelladen...Ik ben een geduldig man, dus. :)

Delta-peak afslag bepaalt hoelang geladen wordt in manual mode

Hans Delemarre

In een 9zap zit de batterij in een bakje, waar blijkbaar ook een printplaatje in zit. Kan je deze batterij met een Robbe profi home charger probleemloos gaan laden, in of uit de zender?

Ik heb deze lader ongeveer twee maand geleden gekocht. Voor hetgeen hij kost had ik me er wel heelwat meer van verwacht. Ten eerste is er de zeer beperkte en onvolledige handleiding waar je niets mee aankunt (ze bevat eigenlijk meer veiligheidswaarschuwingen dan wat anders), er zit geen geheugen in de lader, om een instelling te wijzigen moet je steeds heel het rijtje van instelling aflopen, je kan niet gewoon even "terugkeren", in automatische mode herkent deze lader het type en aantal cellen niet.
Al deze eigenschappen vind ik wel terug op mijn "Intellicontrol" en dit toestelletje kost slechts de helft van de robbe lader.

evert_B zei:
Ik heb deze lader ongeveer twee maand geleden gekocht. Voor hetgeen hij kost had ik me er wel heelwat meer van verwacht.
Bij HobbyIn werd mij deze lader afgeraden omdat hij niet meerdere accu's tegelijk kan laden. Dennis vertelde mij dat bij aansluiten van meerdere accu's deze achter elkaar geladen worden.
Is dit nu juist of niet?

In zoverre heeft de Profi Home Charger een geheugen dat na het uitzetten van de lader aan de achterkant, dat bij het later weer inschakelen alle laatste (manual) instellingen die de uitgangen 1 t/m 4 hebben ook weer worden weergegeven. Het instellen is inderdaad wat lastig, zeker omdat je niet 'terug' kunt en daardoor alles weer moet doorlopen als je een ander type accu achter een uitgang wilt hebben. Lastig is ook dat de accu niet zomaar even aangesloten kan worden omdat de lader dan meteen begint, je moet dus eerst alle parameters instellen in de manuale instellingen. En als je dan wat verkeerd hebt ingesteld staan dan kan het wel 's goed mis gaan! :oops:
Met de automatische mode laad ik zelf zelden of nooit , ik hou dat liever zelf even in de gaten wat ik nou precies aan het doen ben, en heb ik nog enig invloed op het laad/ontlaadproces. Met de automatische instelling zal de lader zich gewoon aanpassen aan het type en conditie van het accupakket en op basis daarvan met een bepaalde laad/ontlaadstroom gaan werken. Is op zich ook niks mis mee als alles goed werkt zoals lader, accu, laadkabel, enz.
Maar het laden/ontladen van accu's is niet iets simpels of waar men licht over moeten denken, daarvoor loop ik al te lang mee in dit wereldje en heb ik veel gezien wat er allemaal fout kan gaan :roll: .

Nadeel van de Intelli Control vind ik dat deze na het ontladen van een pakket bijna meteen weer begint met laden; De ontnomen (rest) capaciteit van de accu zie je dan niet meer. Voor de rest is de Intelli Control maar ook bijv. de Infinity lader van Robbe een perfecte snellader.

Wat de vraag van Hans betreft, de Profi Home Charger laadt maar 1 pakket tegelijk! Als de betreffende uitgang klaar is dan schakelt deze automatisch over naar de volgende uitgang, dus de lader werkt de te behandelen accu's na elkaar af en niet gelijktijdig. Als deze lader namelijk 4 uitgangen tegelijk kon laden met bijv. 4 A (totaal al 16 A!), dan zou er eerst al echt een flinke trafo in moeten die dit allemaal aan kan, waardoor het weer zwaarder, duurder e.d. wordt. Op zich eigenlijk wel jammer, maar misschien dat er ooit nog wel 's zo'n lader op de markt komt. In de 230 V uitvoering bedoel ik dan. :wink:

Hans,

Dit klopt inderdaad als een bus. Er wordt niet tegelijkertijd geladen, maar de ene uitgang na de andere. De volgorde van laden wordt bepaald door de volgorde van inpluggen. Dit was voor me ook een ontgoocheling dat er niet tegelijkertijd geladen kon worden. De enige lader die dat wel kan, met vier uitgangen is volgens mij de lader van u-i-modelltechnik (Pegasus Profi 02). Maar die is redelijk hoog geprijsd (+400 euro)

in de handleiding staat inderdaad dat het laden van zenderbatterijen bij de meeste zenders niet kan door de diode die ingebouwd is. Echter staat erbij dat dit niet kan met het "reflex-program", met auto matisch laden en ontladen. Maar wat is nu dat reflex-program? dit staat niet tussen de verschillende programma's. Moet ik dan begrijpen dat reflex enkel in bij automatische programma's van toepassing is?

Hoi,

Ik ben ook in het bezit van de profi-home-charger en heb de volgende vraag. Ik heb accu packs van 10cel, 12v, 2400mAh NC.
Ikwil niet te snel laden en heb mijn display als volgd ingesteld:
1 : CH1.0A DC0.1A
CHM NC 10c ? Bij Nennkapazitat heb ik nog niets ingezet, weet ook niet wat het betekend, vandaar. Heb ik hem zo goed ingesteld?

Graag jullie reaktie en of andere opmerkingen betreffende de lader.

M.vr.gr.
leijd116

CH op 1 A kan wel, is eigenlijk geen probleem alleen duurt het dan wat langer voordat de lader afslaat (2-3 uur, afhankelijk van hoe vol de accu nog is).
Anders kun je deze ook wel op 1,5 A, 2 A of 2,5 A zetten. Veel hoger zal de lader qua stroom toch niet laden met 10 cel want als de accuspanning boven de 13 V komt dan laad je nog maar met 2 A max (zie beschrijving).

De DC instelling zou ik niet op 0,1 A zetten, want dan kan het wel 's erg lang gaan duren voordat de DCM cyclus klaar is (ontladen, laden).
Zet deze bij de 10 cel 2400's maar gewoon op 3, 4 of 5 A (vooropgesteld dat je niet via servosnoertjes aan het ontladen/laden bent!).
Bij de DCM instelling gaat de lader namelijk toch eerst ontladen en daarna laden, dus als de lader begint met een ontlaadstroom van slechts 0,1 A dan schiet het niet erg op voordat het pakket pas vol is :roll: .

Voor de rest is het goed ingesteld, bij de laatste instelling (nennkapazität) kun je het aantal mAh aangeven wat je akku heeft aan capaciteit. Dit gaat bij het instellen na 1,0 A over in stappen van 0,5 A en kun je bij de 2400 mAh cellen deze het beste op 2500 mAh zetten, dus 1 stap hoger naar 2,5 A.

Ik heb zelf blz. 5 van de Duitse versie bij de PHC lader liggen, daar staan eigenlijk alle noodzakelijke dingetjes mooi bij elkaar, een handig overzicht voor het instellen en hoef je niet steeds dat boekwerk door te worstelen. Maar de lader wat vaker gebruiken helpt ook met de instellingen, je wordt er steeds weer wat handiger in 8) .

Groeten
BJ

Ik ben mijn accu`s aan het formeren, 4 packs 10c/2400mAh, duurt dit 20-24 uur per pack of voor alle 4. Ben er gisteren om 20.30 mee begonnen en volgens de lader zijn er twee klaar. Volgens het display zit er in elk accu pack 13.86V en 3126mAh in. Zijn de 2 accu packs klaar voor gebruik, of moet ik ze eerst nog een paar keer ontladen en laden? Kan dit autm. of man? En moet ik wacten tot alle 4 de accu`s geformeerd zijn?

M.vr.gr.
leijd116

Dat ligt eraan op welk programma je de accu's formeert. Maar met nieuwe accu's zou ik ze, gezien de keuze van de lader. eerst met het programma D/C laden. Dit kan echter wel even duren dus 24 uur voor de 4 pakketten mag je er zeker wel voor uittrekken qua tijd, je zult er niet ver naast zitten.
Die 2 pakketten die volgens de lader klaar zijn zou je al kunnen gebruiken, maar je kunt ze ook nog wel een paar keer laten ontladen, laden, ontladen, laden, e.d. De accu's moeten toch wennen aan de hogere belasting dan van de lader en zullen dan ook steeds wat beter worden. Wat dat betreft kun je accu's op veel punten heel goed vergelijken met een mens, die moet voor bijv. een hardloopprestatie ook wat meerdere keren oefenen voordat het beter gaat. Maar het ontladen gebeurt bij de Profi Home Charger niet met een grote stroom, in je model zul je ongetwijfeld meer stroom trekken dus na een paar keer de accu's belasten in je model (keer of 6) zullen de accu's in hun normale werkconditie zijn. Een lader kan die werkstromen niet nabootsen, uitzonderingen daargelaten.
Die paar keer laden, ontladen e.d. kan zowel op Manual of Automatisch, met automatisch past de lader zich gewoon zo goed mogelijk binnen zijn parameters aan de accu aan. Met manual kun je de stromen iets hoger/vaster zetten zodat deze niet ineens van bijv. 2 A naar 1,5 A gaan.
In feite hoef je niet te wachten totdat alle accu's geformeerd zijn, maar het beste kun je dat wel doen aangezien deze lader bij een nieuwe uitgang weer naar de dichtstbijzijnde nummer springt, althans dat merkte ik bij mijn lader. Ben je met formeren bezig met uitgang 3 en heb je uitgang 4 in de wacht staan en je sluit dan op uitgang 1 of 2 een accu aan voor het normale laden/ontladen/laden of zo dan is de kans groot dat als uitgang 3 klaar is de lader niet overspringt naar uitgang 4 maar weer naar uitgang 1 of 2 !
En als dat gebeurt dan duurt het formeren van uitgang 4 wel erg lang. Beter kun je eerst alles formeren en daarna een paar keer het andere programma laten draaien, bij alle accu's.

Groeten
BJ

hoi

ik wilde ook deze charger halen maar als ik dit zo lees,dan kun toch beter de reflex charger halen waarbij je dus wel 2 accu,s tergelijkentijd kunt laden of heb ik het verkeert,is er eigenlijk wel een verschil tussen deze 2 lader,s.
dus al zouden jullie moesten kiezen tussen

reflex charger of
profi home charger

welke wordt het dan

gr ron

Conlusie is relatief simpel.

Met de profi heb je meer laadmogelijkheden maar slechts 1 tegelijk.
Met de reflex kan je een zender en ontvangerpack (NiCd/NiMh) tegelijk laden, maar heb je minder andere laadmogelijkheden.

hoi

oke hans.ik heb al een reflex lader maar wil een tweede er bij.
ben goed over te spreken over deze lader maar ben benieuwd gewoon naar andere mogelijkheden
wat adviseer jij dan[of jullie]
heb een tweede heli,zo kan ik dan toch meerdere accu,s laden op een nacht.dus 4 accu.s
ik den gewoon benieuwd wat het beste is voor je accu,tenslotte is dit toch heel belangrijk dat je ze goed onder houd.nu heb ik veel gelezen over onderhouden [je accu,s]wat kan je het beste dan doen.en dan gewoon in het nederlands en niet allemaal met je moet zo en zus begrijp je.ik ben niet zo technies maar begrijp het wel als men normaal praat en uitlegt.zoals ik al zij heb ik veel gelezen maar er wordt soms met termen gegooit dat ik er niet meer uitkomt.dus a.u.b lekker in het brabantse taal

m.v.g.ron

gr ron

Back