Robbe reflex lader 8363

Hallo Ik heb een reflex lader robbe 8363. De lader is bedoeld voor zender en ontvanger accu's. Er wordt met 650 mA gepulst geladen, daarna (na afschakeling door delta peak) 2 uur laden met 1/10 C en daarna laden met 1/40 C totdat je de stekker eruit trekt.
Tot heden altijd NC accu's gebruikt maar nu heb ik ook NiMH.
Kan ik die ook hiermee laden? De handleiding is kl.... Er staat nl. uitsluitend voor NC en wat verder staat "ook voor NiMH.
Ik heb altijd begrepen dat NiMH na de delta peak niet doorgeladen moeten worden en dat de detectie van de peak bij NiMH nauwkeuriger moet zijn dan bij NC.

De delta piek is bij NiMH tot wel 60% kleiner dan bij NiCad. De lader moet dus wel in staat zijn om die veel kleinere delta piek te detecteren. Doet hij dat goed dan is er niets aan de hand en kan je de lader gewoon gebruiken. Wel heel voorzichtig zijn als je het gaat proberen. De accu aan de lader hangen EN ERBIJ BLIJVEN! Vooral de temperatuur goed in de gaten houden. Zo gauw de accu snel warm begint te worden moet de lader stoppen met laden. Doet hij dat niet dan moet je zelf de accu los halen van de lader om overladen en een defecte accu te voorkomen. Stopt de lader netjes op tijd dan is er geen probleem meer en kan je de lader gewoon gebruiken.

Back