Robbe Rookie 25 vs Graupner Profi 40R regelaars

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 3 mei 2014.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo allemaal,

    Wat zijn de verschillen tussen deze 2 regelaars, ik gebruik meestal de graupners maar deze zijn nu niet leverbaar op het moment en nu raadt mijn winkelier de Robbes aan.
    Ik wil er 2 in mijn boot gaan gebruiken voor het aansturen van 2 motoren?

    Dus hoe zijn jullie ervaringen met de robbe rookie?
    Of wat is anders een goede vervanger voor de Profi 40r?

    grt
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Berster,

    Beide regelaars zijn auto regelaars, met een vertraging in het omschakelen van voor- naar achteruit, in principe bruikbaar in een boot maar niet er voor ontworpen.
    Dat zijn de regelaars van Modellbauregler wél:
    AS12/15RW BEC - Modellbau-Regler.de Shop

    Voor alle soorten motoren hebben ze uitstekende regelaars in hun programma, waarbij de belastbaarheid zeer voorzichtig aangegeven is; in de praktijk heeft een 15A regelaar geen problemen met een motor die dit regelmatig overschrijdt.

    Kun je solderen, dan zijn de Volksregler ook aan te bevelen.

    Groeten, Jan.
     
  3. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Jan,

    Wat bedoel je zijn er niet voor ontworpen? want welke extra functies hebben die andere dan wel of hoe moet ik dat zien?

    Ik moet gewoon goede regelaars hebben voor in mijn voerboten die ik zelf bouw (ze moeten 2x robbe 755/40 motoren aansturen, en een 1W powerled).

    Dus wat maakt de regelaars die jij noemt nu precies zo speciaal? want ik weet dat de graupners verder gewoon degelijke dingen zijn die ik nooit terug krijg van mensen waar ik ze inbouw?!

    grt

    Berry
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Berry,

    De Modellbauregler regelaars zijn ontworpen door en voor bootjevaarders, er zit bijvoorbeeld geen rem op, wat de Graupner en robbe regelaars wel hebben.

    Ze zijn niet 'speciaal', maar gewoon goed.

    Als je beide motoren op één regelaar aansluit, dan is de 15A versie op het randje, e.e.a. afhankelijk van de gekozen schroef, je kunt dan beter een maatje groter nemen.

    Die powerled wordt gevoed door de vaaraccu en vanaf de zender bediend?
    Of gaat dat gewoon handmatig met een schakelaar?

    Groeten, Jan.
     
  5. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Jan,

    De motoren zitten beide op een eigen regelaar (want heeft geen roer), en de powerled wordt bestuurd door een duo switch op de ontvanger en geschakeld vanaf zender.

    En zijn dit ook regelaars voor brushed motoren? want ik gebruik altijd de robbe 755/40 motoren?

    grt

    Berry
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2014
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Yep.

    Bij elke regelaar staat een indicatie voor welke motorgrootte 'ie geschikt is.

    Groeten, Jan.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Alternatief, de car 45A regelaar van Hobby King. Bij deze regelaar is de rem uit te schakelen, wat voor toepassing in boten erg prettig is. En de regeling verloopt erg soepel, ook in het lagere toerenbereik. Ik heb er diverse in gebruik voor een tijdje, en tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.
     

Deel Deze Pagina