robbe RX 400 ontvanger

Heb vanmiddag een nieuwe robbe RX 400 ontvanger gekocht, de verkoper gaf aan dat het bereik van deze ontvanger niet zo ver was.
Heb hem toch gekocht voor een helling zwever dus dacht dat dat wel gaat, maar nou vraag ik me toch af wat het bereik echt is?

M vr gr Dennis

De Rx400 ontvanger is ontwikkeld voor mini-modellen, dus voor indoor en parkflyers. Voor hellingzweven is deze dus beslist niet geschikt.

Het bereik wordt niet exact gespecificeerd, maar meer dan 200 meter moet niet worden verwacht.

Even verplaatst naar het electronica gedeelte.

Of hij geschikt is voor een hellingzwever hangt van je helling af.
Voor een klein boeren dijkje waar je niet verder dan 50mtr van je vandaag vliegt moet het kunnen. Voor een grotere berg, heuvel of duin lijkt de ontvanger me niet geschikt.

Weuh... geef je model aan je vriendin/vriend, en rij met de auto ff een paar honderd meter verderop (Ja, de sportievelingen mogen ook lopen ;)) als je maar vrij zicht hebt. Ik weet dat een radiosignaal een elliptische baan kiest naar de ontvanger ja, maar zo kun je toch vrij eenvoudig bepalen wat de rijkweidte is?

Ton.

Heb je hem voor de Flamingo gekocht? Die kan je niet eens 200 meter ver zien, toch? :wink:

ik wil wel een keertje 200 meter voor je lopen, met model. dan weet je oftie het redt..........

Berrie zei:
ik wil wel een keertje 200 meter voor je lopen, met model. dan weet je oftie het redt..........

Ik had meer het idee van 500 meter voor de zekerheid, :lol:
je weet maar nooit!
Is ook nog eens goed voor je conditie.

Laat 'm eerst maar eens die 500 meter heen en terug maar eens afleggen en dit op z'n minst 3 x herhalen (anders is de meting niet betrouwbaar. Daarna kun je dit eens doorlezen. Vergeet daarbij niet om ook de reakties door te nemen!

de alpha van Schulze is een full range ontvanger je zou dus met ingeschoven antenne zo'n 100 meter moeten krijgen. wordt vaak in carbon zwevers gebruikt zo'n alpha

@ corrien

Wat voor reikwijdte mag ik van een multiplex PICO 5/6 verwachten ,is hij in een zwever die nogal hoog gaat te gebruiken.

tnxx

Een Pico 5/6 is weliswaar een ontvanger met een uitstekend bereik, maar als het echt ver weg moet zou ik zelf toch liever een IPD-ontvanger gebruiken. Deze heeft toch nog wat betere ontvangsteigenschappen en een groter bereik. Je kunt ook als regel stellen: als een ontvanger wat groter en ook duurder is, kun je verwachten dat deze wat meer bereik heeft, gekoppeld aan een betere selectiviteit.

Het zelfde geldt ook voor de RX400, waar dit draadje over gaat. Dit is best wel een ontvangertje van een redelijke kwaliteit, maar is beslist niet te vergelijken met z'n duurdere broertjes.

@Corrien

Is het bereik van een ontvanger niet een beetje raar begrip.

Waar komt dit verschil vandaan?

Hangt het een en ander ook niet af van het vermogen de zender?

Ik ben bang, dat als we over ingangsgevoeligheid in micro-Volts gaan praten, er alleen nog forumers met een elektronica-opleiding verder willen lezen. Met een wat algemener (en in feite wetenschappelijk-incorrect) taalgebruik begrijpt in ieder geval een ieder wat er bedoeld wordt.

Dat er met de ene ontvanger een grotere afstand overbrugd kan worden dan met een andere is van meerdere factoren afhankelijk. In de meeste gevallen is het een bewuste keuze van de fabrikant, die gebaseerd is op een compromis tussen reikwijdte en storinggevoeligheid. Zo hebben de mini-ontvangers minder plaats om allerlei filterkringen te bevatten, waardoor de storinggevoeligheid enorm toeneemt. Om dit weer te verbeteren maakt men de ontvanger minder gevoelig, waardoor het bereik weer afneemt.

Back