Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    geen idee hoe ik mijn stroom moet meten.

    Ik denk dat ik het dan maar zo laat. Hij vaart mooi


    Roland
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    40,5 zal iets verbetering geven doordat er meer blad in het water is zoals Jan ook al heeft uitgelegd.
    Als ze nu handwarm worden valt de belasting wel mee , dat hoor je ook in het filmpje het is nu vooral lucht kloppen wat ze doen.

    Zolang er met de 40,5's niet te veel in deellast wordt gevaren zal het wel loslopen.
     
  3. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    zo, daar zijn we weer. 40,5 is helaas niet leverbaar als links en rechtsdraaiend en dus moesten we naar 42 mm. Dit weekend ondanks de wind in een stil slootje geprobeerd. Enorm verschil. De snelheid is exponentieel toegnomen, maar wat vooral opvalt is dat hij bij dezelfde snelheid als voorheen veel rustiger loopt/vaart. Na wat heen en weer geboender (voorzichtig, want als de wind er vat op kreeg ging hij een eigen leven leiden, en modelvliegen kan ik nog niet ;-) ) en ook wat rustig varen, loopt zowel de temperatuur van de motor als die van de Graupner V40 regelaar niet noemenswaardig op. Volgende test zal bij rustig weer zijn en dan voorzichtig proberen.

    verder nog een kapitein geïnstalleerd (30 jaar oude LGB lokfuhrer die ik nog had liggen, voorzien van nieuw naoorlogs kostuum ;-)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi man, ik vind dat toch ook wel wat hebben een kapitein en of matroos aan dek.
     
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    D'r moeten nog vrouwen in badpak bij natuurlijk :)

    Grappig is dat je dan het formaat van de boot pas goed ziet
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    De Locführer past er prima bij.
    Als het wat minder waait, ben ik wel benieuwd naar een filmpje.

    Vanmiddag even de MAS uitgelaten, vol op de wind is dat geen doen, met zo weinig romp in het water schiet de boot alle kanten uit...

    Groeten, Jan.
     
  7. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan


    Bij deze:

    http://youtu.be/V9b8zQN3wGk

    Hij vaart prima, is wat lastiger te besturen op volle snelheid (nog maar heel weinig boot in het water) maar maakt veel minder herrie en vaart veel sneller.

    Motoren worden handwarm, vaartregelaar niet eens dat.

    Wel blijft de boot maar water innemen (twee vaatdoekjes vol na een half uurtje varen) Is er iemand die hier op een mooie lentedag met mij eens naar wil kijken, want ik kom daar zo niet uit?

    Verder iedereen prettig uiteinde en de allerbeste wensen voor 2015!
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De video staat op privé !

    Lekt de schroefas of het roer of is het water dat over het dek naar binnen komt?
     
  9. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Nu zou hij het moeten doen

    Niet de schroefas, en over het dek gaat niet denk ik. Ik kom er niet achter.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Ik zou de boot inderdaad wel een 'live' willen zien varen, om een beter idee te krijgen hoe dat water nu binnenkomt, op afstand blijft het giswerk.

    De snelheid met de 42 mm props is inderdaad al boven schaalsnelheid; je moet de boot nu echt gaan 'varen', in de zin dat je gas moet minderen om zonder brokken een scherpe bocht te kunnen maken.

    Indien mogelijk zou je de ashoek iets kunnen wijzigen, zodat de neus iets meer naar beneden wordt gedrukt, mogelijk leidt dat tot een stabieler vaargedrag.
    Alles echter met mate, als de boot te nat gaat varen bij vol gas, krijgen de motoren en regelaars het extra voor hun kiezen, dus houdt de temperatuur in de gaten.
    Bij de huidige watertemperatuur zal er weinig warm worden, op een warme zomerdag is dat wel anders, als je qua props op het randje gaat zitten.

    In de racerij steken we op hete vaardagen ook een kleinere prop om thermische problemen te voorkomen.

    Gevoelsmatig kunnen er nog wel grotere props (43,5 of 45K) onder, want de motoren draaien maar weinig langzamer dan met de 39 mm props.
    Je zit nu echt in het gebied waar de te kleine afstand tussen prop en spiegel je parten gaat spelen bij een optimale afstemming.

    Groeten, Jan.
     
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,


    We spreken wel eens af als het wat warmer is of bel als je in de buurt bent. Grotere props hoeven er zeker niet onder. Hij wordt idd wat lichtvoetig nu, maar vaart veel rustiger dn voorheen bij een iets lagere snelheid. Ik denk dat ik twee instellingen op de zender maak, waarbij 1 met een geknepen max snelheid, zodat de kids er zonder brokken mee kunnen varen. Wat het warm worden betreft: De motoren worden iets minder dan koud en de vaartregelaar blijft geheel koud. Ik ben dus niet echt bang voor warmer weer.

    Schaalsnelheid is hij al lang al vanaf :) Ik denk dat ik ook nog eens ga proberen met twee lijpo's tegelijk erin om de neus iets naar beneden te krijgen.


    Dat je de boot nu echt moet varen vind ik juist wel leuk. De Najade kun je volgas haaks de bocht omgooien, en daar ben ik altijd snel klaar mee.
     
  12. henkphilippusboxmeer

    henkphilippusboxmeer

    Lid geworden:
    19 jul 2014
    Berichten:
    6
    wie kan mij aan de tekeningen helpen van de San Diego??

    bij voorbaat hartelijk dank
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Is geregeld :thumbsup:
    Cor
     
  14. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Allen, sorry voor lange tijd afwezigheid, maar ben mijn eigen bedrijf aan het opbouwen en dat vreet tijd. Vandaar ook dat ik een nieuwe eigenaar zoek voor de San Diego. Iemand interesse? PBtje sturen

    Roland
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Is hij verkocht, en zit de nieuwe eigenaar ook hier op het forum?
    Cor
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hi, nee is nog niet verkocht
     

Deel Deze Pagina