Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Vervolgens opbouw ruw in elkaar gezet

    deel 1:
    [​IMG]
    onderkant (dichtgeplakt om de ramen te beschermen)
    [​IMG]
    rand verlijmen en kap passend maken
    [​IMG]
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    tweede opbouw
    spoiler steunen in elkaar zetten, schuren, plamuren, schuren en vastzetten met pattex

    [​IMG]

    en dan wordt het zoiets

    [​IMG]

    Inmiddels geplamuurd, en in de primer gezet.

    Heeft iemand een tip wat voor plamuur te gebruiken? ik gebruik plastic putti van de modelbouwzaak, maar voor grotere oneffenheden krijg ik dat niet strak. Polyesterplamuur lijkt me te hard (lees breekbaar voor dit soort toepassingen)

    Met name bij de onderbouw, waar de twee schuine wanden (wit) aan de opbouw bevestigd worden, blijft een naad over die maar moeilijk weg te werken is.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is dit je water-inlaat?!?
    Ik zou daar toch iets anders voor maken, dit is een gigantische rem onder je boot en als dit uit het midden is geplaatst, trekt hij ook nog eens je boot enorm een bocht in. Boven een bepaalde snelheid wordt dat compleet onhoudbaar om te corrigeren met het roer.
    Beter maak je een drukloos systeem dat flush is met de bodem, of een spray-pickup.
     
  4. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    uhm ok, dit is het systeem van graupner en ik had begrepen dat dat zo moest.

    een drukloos systeem dat flush is met de bodem…. geen idee. Plaatje?
     
  5. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    hoop dat je nog niet aan het spuiten bent, met deze afplakbond is de kans op verf op de ruiten niet onbestaande .
    om fijn af te plakken eerst een fijne (3m met lage hechting )band en dan daarop pas papier .
    deze kleefband koop je in een auto verfhandel kost wel een 10 eu maar dan heb je wel een mooie aflijning.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Plaatje:

    [​IMG]

    Ik heb dit systeem in meerdere boten, werkt als een tierelier; nadat het systeem met water is gevuld (door een dot gas voorwaarts), zorgt de zuiging van de uitlaat tijdens het varen voor onderdruk, waardoor ook bij langzaam varen de flow in stand blijft.

    In de boot is het zaak om alle pijpen en slangen zo laag mogelijk in de romp te houden, éénmaal gevuld, zal ook een boog ter hoogte van de kajuit wel werken, maar je moet zo lang en hard varen voor dat de boel eenmaal gevuld is...

    [​IMG]

    De dikke buis is de schroefaskoker, de gebogen buis de inlaat en de rechte buis de uitlaat.
    Deze Ø4 mm dunwandige aluminium buizen lopen zo ver mogelijk richting motor en regelaar, pas daar zorgen korte stukken siliconenslang voor de verbindingen.
    Siliconenslang heeft namelijk een forse weerstand, hoe korter, hoe beter.

    In de gestepte romp van mijn MAS zitten inlaat en uitlaat vlak voor de eerste step, ter hoogte van de motor, die midden in de boot ligt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier is de zaak omgedraaid t.o.v. de in en uitlaat achterin, de rechte buis is de inlaat, de gebogen buis de uitlaat:

    [​IMG]

    In de romp is het wat rommeliger, maar de inlaat loopt door tot voorbij de koppeling, dan met siliconenslang naar de regelaar, vandaar naar de motorsteun koeling (buitenloper) en met een slang weer naar de uitlaat:

    [​IMG]

    Werkt ook bij uren in wandelpas varen als een zonnetje, zoals aan het begin en eind van deze video: Short sprint Zwette 28 4 2014 - YouTube

    Die Graupner 'emmer' is prima onder een langzaam varende model, waar de inlaat in de stroom van de prop steekt, maar onder een snel jacht werkt het het vaargedrag behoorlijk tegen, ook blijft er van alles achter hangen...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hum

    Wel aan het spuiten, dus we zullen zien

    Afkrabben kan altijd nog ;-)
     
  8. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Oke jan, bedankt

    Dat moest ik maar gaan aanpassen dan.

    Hmm twee dingen gedaan, twee dingen fout. Ik loop al aardig op schema:)
     
  9. petertje

    petertje

    Lid geworden:
    5 sep 2012
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Tilburg
    ik heb ook een san diego maar ik was die gekke aandrijving erg snel beu dus ik heb er 2 jets ingelepeld, wel een mooi schip trouwens :)
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ach, er is nog geen man overboord, dit is allemaal vrij eenvoudig te fixen. Zie het maar als een leermomentje :)
     
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok,


    Spuiten is klaar, resultaat niet slecht (zal nog wel even een foto posten)

    Gisteren buisjes gehaald voor de motorkoeling (inmiddels gemaakt volgens voorbeeld van Jan) .

    Nog even een vraag Jan; Eerst het buisje vast lijmen in de romp en dan daarna het buisje schuin afslijpen met de dremel? Of eerst afslijpen? ben bang dat ik de ABS romp beschadig als ik het afslijp nadat het in de romp zit.


    Kan ik als uitlaat ook de uitlaat die ik onder het zwemplateau gemaakt heb gebruiken, of wordt dat niks?

    Als ik het zo doe als op de foto's, hoe weet ik dan of het systeem werkt?:shock:
    Beetje het koelkast lampje principe: is het lampje uit als de deur dicht is??:D

    Verder ben ik nu bezig met de motorsteunen: die houten dingen lijken me niet bijzonder. Iemand een tip waar ik het aluminium kan kopen om van die metalen motorsteunen te maken?
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Je hoeft het niet af te slijpen. Je kunt er gewoon met een veil langs (of een blokje met schuurpapier) Ik zou de buis eerst verlijmen, dan afzagen met een ijzerzaag. en dan glad met de romp schuren. Dan krijg je namelijk geen lijm aan de binnenkant van de buis, en als je genoeg lijm tussen de romp en buis hebt zitten, is het ook meteen glad weg aan de buitenkant. :)

    die aluminium profielen hebben ze normaal wel per meter in de bouwmarkt liggen. :)
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Eérst verlijmen en dan vlak schuren met de romp.
    Pas bij gebruik van een Dremel op, dat je de boel niet te heet laat worden, dan komt de hele handel weer los.
    Ik gebruik een snijschijfje om de buis zo dicht mogelijk bij de romp af te korten en doe het laatste stukje men een vijl, of schuurblokje, het is maar hele dunnen buis, dus veel werk is het niet.
    Ben je bang voor beschadigingen, plak dan brede tape op de plek waar je door de romp gaat, verlijm de buis en werk de boel af. als je de tape raakt met vijlen of schuren is er niks aan de hand.
    Als (aller)laatste haal je dan de tape weg, als het goed is ziet het er dan netjes uit.

    Als de uitlaat onder het zwemplateau onderdruk creëert als de boot vaart, dan zou dat ook moeten werken.
    Voordeel van in- en uitlaat bij elkaar onder de romp, is het feit, dat het ook bij achteruitvaren werkt (niet dat de koeling op dat moment cruciaal zal zijn, maar toch...).

    Als je alles in de boot hebt, vaar dan even een rondje zonder opbouw, dan kun je constateren dat de slangen inderdaad gevuld zijn (of niet, als er ergens iets niet goed zit).

    Bij mijn boten vergeet ik wel eens dat er nog water in het koelsysteem zit als ik de boot uit het water haal; loop ik er vervolgens mee weg dan herinnert een natte plek op m'n kleren me er vervolgens wel aan...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2014
  14. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan en klamath.


    Bedankt voor de tips. Ik bouw normaal gesproken dit soort dingen,

    [​IMG]



    en heb dus wat minder ervaring met rc en waterdicht. :)

    Ik heb inmiddels een aluprofiel van 40x40 mm gehaald. dat zou moeten werken denk ik. Hoe zet ik dit het beste op de bodem vast ? eerst een plaatje met boutjes/tapeindjes erin lijmen waarop ik de motorsteun met moertjes en ringetjes vastzet, of gewoon met pattex direct op de romp lijmen?

    Overigens op jullie aanraden een paar goede cardan koppelingen van raboesch gekocht bij 2brothers gisteren.
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    ok, nmiddels motorsteuntjes gemaakt van 40x40 alu profiel en mantel en borstelkoeling volgens het advies van Jan. Ik krijg het nog niet zo mooi strak als hij, maar het zal er wel om werken ;-)

    [​IMG]
    [​IMG]

    vervolgens de inlaat en uitlaat verbeterd volgens de tips die ik hier gekregen heb, en de romp wit gespoten (2x primer 2x lak)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    en na het verwijderen van de tape, ziet het geheel er zo uit:
    [​IMG]

    De opbouw heb ik twee keer primer, twee keer wit hooglans en 1 x blanke lak gespoten, de romp hetzelfde min de blanke lak, zodat er nog wat aan gedaan kan worden (waterlijn, stickers etc)

    Nu ben ik aan het twijfelen: onderwaterschip mat blauw, of alleen een waterlijn? Iemand een mening hierover?

    Morgen de motoren erin kitten en de koeling afwerken.

    Bedankt voor alle tips!
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Als je het nog niet gedaan hebt, maak dan een viertal sleuven in de motorsteunen, zodat er lucht door de motor heen kan worden getrokken door de ingebouwde fan, dat is minstens zo belangrijk als de waterkoeling.

    Op de foto zie je een 600 motor aan een motorflens geschroefd, waar de koelsleuven in zijn uitgevijld:

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    heb de mijne , zo gelaten als de boot op snelheid komt is he mooier met een witte neus.
     
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,

    Ja dat ga ik nu doen.


    Pimboly; oei, te laat ;-) vond een blauwe antifauling toch wel passen.

    blauw glans, daarna mat gelakt
    [​IMG]

    [​IMG]


    waterlijntje
    [​IMG]

    en de rest in de transparante hoogglans lak

    [​IMG]


    nu zo de motoren inbouwen

    ;-)
     
  19. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    moooi ,
     
  20. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    thx. net het koelsysteem aangepast, sleuven in de motorsteunen gemaakt en de drive er weer opgeschroefd (zonder ringetjes idd beter) . Nu zo de motorsteunen er in kitten, maar eerst koffie ;-)
     

Deel Deze Pagina