Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    :rolling::rolling:aan dat tempo moet die nu toch bijna varen:rolling::rolling:
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha,

    En dat doet ie dan ook.

    foto van de ingebouwde motoren

    [​IMG]

    de houten plaatjes vervangen door perspex (sorry voor de wazige foto)

    [​IMG]

    snelheidsregelaar en servo erin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    toen ik de cycloon accu's weer wilde opladen kreeg ik dit niet voor elkaar. Begrijp er niks van: vorige week deden ze het nog prima!

    Zal wel ouderdom zijn (hoewel nooit gebruikt, waren de accu's uit 1998)

    toen dus maar geprobeerd met een 6 volt loodaccu. Deze 1,5 kilo accu is qua gewicht precies mooi om de boot op de waterlijn te krijgen.

    Gisteren trouwens in beverwijk nog een nieuwe 12 volt 1,9 Ah loodaccu gekocht, en die is ook niet op te laden :-(

    De boot vaart mooi, maar inderdaad zie het probleem met de robbe props, dus zal de aanbevolen graupner props bestellen.

    Hoewel de boot best wat harder mag, zit hij nu al wel redelijk op schaalsnelheid. Heel veel harder hoeft dus niet, ik denk dan ook dat de boot met 10,8 of 12 volt prima op snelheid zal zijn met de 600 motoren.

    Wie kan mij ajb een advies geven wat ik voor accu's voor de boot moet aanschaffen, want ik zie bij conrad door de bomen het bos niet meer. Ik heb een robbe laadapparaatje, maar zou graag iets intelligents willen, wat automatisch afschakelt als de boel vol is, en wat ook twee accu's tegelijk kan opladen.

    Daarbij moet het ook niet ontzettend duur worden.


    Verder nog een tweede probleem: Ik geloof niet dat het koelsysteem werkt. Ik zie geen water in de eerste slang komen, en als ik die losmaak loopt er ook niks uit. De boel is wel open, want als ik er zelf met een slangetje water doorheen blaas, loopt het er doorheen.


    Jan: zou het kunnen dat de knik in de eerste aanvoerpijp (zie foto 1) te scherp is?

    VErder vind ik de "roer" uitslag niet genoeg (de draaicirkel is nu echt enorm) dus die ga ik nog een gaatje verder op de serve zetten.

    Al met al best een geslaagde waterdoop!
     
  4. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    foto tjekoa2 met 2x600 eco motoren op 6v en gewone 3 blad werkschroeven,dus aan de 600 motoren zal het niet liggen.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Als er de inlaat alleen maar schuin naar beneden wijst, met een scherpe knik, dan neemt het water de weg van de minste weerstand en gaat gewoon aan het buisje voorbij.

    Het is op de foto's van de MAS inlaat slecht te zien, maar de buis maakt een flauwe S-bocht, zodat er een groot frontaal oppervlak 'naar voren kijkt'.

    Hetzelfde geldt voor de uitlaat, de open delen van zowel in- als uitlaat zijn ruim 20 mm lang.

    Daarnaast heb ik aan de achterzijde van de inlaat een vingernagel dikke 'scoop' laten staan, onder het motto, die kan ik altijd nog weg schuren...

    Als je de verf niet wilt beschadigen door het buisje er opnieuw onder een kleinere hoek in te lijmen, kun je er een kleine(!) scoop overheen zetten zodat er (iets) meer water in wordt gedrukt door de voorwaartse snelheid.

    Als er voldoende vlees staat, kun je bij de inlaat aan de voorzijde ook een geultje vijlen, zodat de overgang naar de inlaat geleidelijker wordt.

    Groeten, Jan.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,


    De inlaat pijp ligt plat op de bodem van de boot, dus daar ligt het niet aan, maar aan het eind moet hij natuurlijk een keer omhoog. De vraag is of dat geleidelijker moet dan dat ik nu heb gedaan. De schuine kant van het pijpje is ongeveer 2 cm

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Iemand nog wat zinnigs te roepen over de accu's?
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Misschien ik wel... Je loodaccu is niet echt geschikt voor dit type boot. De ontladingscurve loopt vrij snel omlaag, d.w.z.: in het begin heb je (even) de volle puf uit je accu's, daarna loopt het voltage geleidelijk omlaag.

    Een Nicad of NiMh-accu is wat dat aangaat veel prettiger: Heel even top, daarna lange tijd ongeveer hetzelfde voltage om vrij plotseling "in te kakken".
    Waarbij NiMh géén last heeft van het "geheugen-effect" van Nicads.

    Een Lipo heeft een nóg vlakkere ontladingscurve, maar het gevaar daarvan is: té diep ontladen. Als je dat laat gebeuren, kun je je accu meteen inleveren bij het chemisch afval. Remedie daarvoor is een regelaar met lipoguard, of een los apparaatje van C*nrad: lipo-saver. Die zijn er voor drie of twee-cel Lipo's.
    Nadeel van een lipo is dat je speciale lader ervoor moet aanschaffen; Lipo's zijn de prima donna's onder de accu's en verdienen "special treatment". (vinden ze zelf)

    En ja, je moet natuurlijk aan je gewicht komen; een loodaccu is makkelijk: stroom én gewicht ineen. Aan de andere kant: jouw model vaart prima in een vrij lichte setup, zonder (overbodige) ballast. Misschien eens over denken om wat meer accu's (Nicad / NiMh / Lipo) aan boord te nemen? Dan kun je langer varen...

    Kijk overigens uit met het verkleinen van je draaicirkel. Een te scherpe hoek tussen aandrijfas en "buitenboordas" vinden die cardans niet fijn.

    Andere tip: als je die knik uit het buisje hebt gehaald, spuit dan eens wat water in je koelcircuit voordat je gaat varen. Kans dat het water door de uitlaat wordt aangezogen, en daardoor ook via de inlaat water opneemt.
     
  9. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankje roel.

    zoiets als het lipo moet zijn?
    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/254638/Hacker-34500331-20-C-LiPo-accu-111-V-4500-mAh-Stekkersysteem-EC5-XH

    en zoiets als het NiMh moet zijn?

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/238794/Conrad-energy-NiMH-Sub-C-accu-powerpack-108-V-4600-mAh-Vorm-Hump-Stekkersysteem-Tamiya-stekker


    Beide opties dan keer twee parallel geschakeld lijkt me? Vaartijd zou dan ongeveer 30 minuten zijn?

    Lipo is in dit geval niet enorm veel duurder, maar wordt wat duurder doordat er een lader bij moet. Ook zie ik nog niet echt wat de voordelen zijn van lipo voor een boot. Ik heb een paar kleine lipo accu's (3/850) van graupner, die bij een zweefvliegtuigje horen. Daar begrijp ik wel dat het klein en licht moet zijn.

    Werken de lipo's ook gewoon met mijn robbe 535 regelaar? Daar kan ik niks over vinden.


    Sorry voor de vragen en wederom allen bedankt voor de info. Stukje bij beetje kom ik er wel.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2014
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    In plaats van de (relatief) dure Conrad, zou ik twee van deze Lipo's nemen:
    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

    Dan heb je voor hetzelfde geld ook nog een fatsoenlijke lader erbij:
    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
    Daar hoort nog wel een voeding bij, gebied de eerlijkheid me te zeggen:
    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

    Ik bestel bij HK zo veel mogelijk uit het 'European warehouse', de prijs is dan ietsje hoger, maar de verzendkosten en de levertijd zijn lager/korter en je hebt geen kans op het onderscheppen van het pakketje door de inklaringsdienst.

    Met twee van zulke Lipo's kun je aanzienlijk langer varen dan 30 minuten, op de beide 4800mAh Lipo's in m'n MAS vaar ik ruim twee en een half uur uur in gemengde vaarwijze.
    Boender ik continue door, dan zijn de lipo's in iets minder dan anderhalf uur leeg.

    Groeten, Jan.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even Jan aanvullend... als in EU warehouse aanwezig... magazijn staat in Rucphen... heb je binnen 24 uur aan de lader staan. Ik had 3 pakketten (4S 35-70C ontlading, Nano's) 's-middags voor 5 uur besteld... volgende dag om 10 uur 's-morgens binnen. :D

    Turnigy heb ik nog geen buil aan gevallen.
     
  12. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort

    Nou, probleem is dat de hele boel hier niet op voorraad is. De accu's kan ik wat anders voor verzinnen, maar de lader is er niet, en andere ook niet.

    Even verder zoeken.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welke lader heb je in het vizier?
    Dit is een goede, gaat aangevuld worden.
    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
    Fraaier is alles van 1 verzendhuis...

    Ietsjes duurder, wel hoor ik goede verhalen over op de modelvliegclub...
    Modellbau Akkus Stefansliposhop

    Totaal ander verhaal. LiFePo4 (Headway) ijzerfosfaat cellen. Dat zit in veel e-bikes ingebouwd.
    Zwaarder dan lipo, misbruik veilig, gaat niet fikken, goede vlakke ondlaadcurve. Moet wel gebalanceerd worden... is beter van wel! Volledig leeg trekken geen bezwaar, hoewel ik dat nooit doe. Gaan mogelijk langer mee dan lipo. Lipo moet je koel bewaren, niet koud, rond 40% beladen. Nimmer verder leeg dan max 28%.
    Ik vaar met 4 cellen 10Ah een behoorlijke tijd. Schip mooi op gewicht en waterlijn.
    http://shop.lipopower.de/navi.php?suchausdruck=Headway&JTLSHOP=dbkoj44749sggfmn33sg4ehtp7
    http://shop.lipopower.de/LiNANOZ-10-Ah-32V-10C-Headway-38120LE-Loetanschluss

    Prijskaartje komt aan het geheel toch wel te hangen. Probeer je het in de pas te houden.
    Maar het wordt een mooi schip, en plezier wil je daar ook wel van hebben. Met goed materiaal gaat alles stukken beter.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2014
  14. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zippy? Ook perfect! Flinke capaciteit! Goed zo!
    Lader van Jan? Helemaal top!
    Gr Bas
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankje Bas

    Gisteren nog even het inlaatpijpje wat verder uitgevijld en getest. Heeft geen resultaat, de koeling loopt zo te zien nog niet. Daarna even de motoren gebypassed en alleen de regelaar aangesloten. Dat lijkt wel te werken. Het lijkt er dus op dat de lengte aan slangen en koelbuis voor de twee motoren teveel is. Nu maar eens denken wat ik kan doen (behalve nog twee gaten in de romp maken ;-) )

    nog drie plaatjes voor de liefhebber. Sorry voor de beroerde kwaliteit maar sturen en een foto maken met je mobiel tegelijkertijd is lastig

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. jgs43

    jgs43

    Lid geworden:
    24 mei 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Tillicoultry Scotland
    If I have followed the discussion correctly the inlet tube for the cooling is not completely flush with the hull. The rear end is slightly above the hull level so that it acts like a small scoop. I think that your installation is completely flush. Might be worth pursuing this possibility with the others. The exhaust might also be contoured similarly but I am unable to tell from the photographs.

    Als ik de discussie goed hebt gevolgd de inlaatbuis voor de koeling is niet helemaal gelijk met de romp. De achterkant is iets boven de romp niveau, zodat het fungeert als een primeur. Ik denk dat uw installatie is volledig vlak. Misschien moeite waard deze mogelijkheid met de anderen. De uitlaat kan ook op dezelfde manier worden vormgegeven, maar ik ben niet in staat om te vertellen van de foto's.
     
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hi John,



    Thx. You are right. I have failed to do so. I will now try to mold a small bump behind the inlet, in order to create a small scoop. (funny that the translation in dutch for scoop is like a scoop in the tabloids (primeur ;-) )

    Voor degenen die geen engels lezen: John suggereert dat ik vergeten ben om een randje aan de achterkant van de inlaat te laten staan. Dat klopt inderdaad, omdat ik dat niet wist . Ik ga nu proberen om er van pattex een randje achter te maken om het water de buis in te dwingen.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weet niet hoe netjes het moet... maar langs een plastic cosmetica tube, smeersels van je vrouw... kan je ook uit epoxy en glas eentje lamineren.
    Zo een plastic tubeje heeft een vrij stevige vorm, taps.
    Je kan zelfs met 5 min epoxy snel lamineren.
    Aanlengen en met een oud tafelmes de epoxy in het glas dwingen... alsof je een boterham smeert. Dan snel om het vormpje frutten... daarna bijwerken om passend te maken?

    Je kan ook een scoop maken van styreen plastic... laat zich zo zetten...
    of een stukje aluminiumplaat langs een stevige schroevendraaier...

    Heb je niet nog iets in de grabbelbak van de modelbaan?
    Paar oude plastic pennen waar je de scoop vorm uit dremelt?

    Opdat je zo een soortig vormpje kan maken?

    [​IMG]

    Pattex? Is dat voor in je haar?
    Lijm je een plank mee... flikkert die een week later naar benee! Haha! Geen permanentje!

    Wat een mooi vaarbeeld zeg!
    Groetjes Bas
     
  20. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hmmm eens over denken! Bedankt voor het meedenken bas!
     

Deel Deze Pagina