robbe schlüter junior II

hallo,

ik wil de oude schluter van een vriend terug wat leven inblazen en er een bouwverslagje van maken, de motor is besteld maar eerste nog wat basisvragen (voor diegene die er wat meer van weten dan mij)

- behoort deze tot de categorie '500'size?, ik zou er nl een leuke canopy voor en weet niet of ik een fuselage van een kleinere (450) of grotere categorie kan gebruiken...(hughes, agusta, bell...)

- heeft er iemand een handleiding van deze oude heli?

hou jullie zeker op de hoogte, ben zeer benieuwd hoe die vliegt!

tom
 
Ik denk dat hij groter is dan 500 size.... denk ergens tussen de 550 en 600 size in (tenminste, het ding is als ik mij niet vergis ongeveer 1.30 rotordiameter, toch?

Verder weet ik er niet veel van, ik denk dat Marco "Bruteforce" er wel wat meer van weet. Die is dol op oude Schlüters.

Groet, Bert
 
de rotordiameter is 118 en hij is net 1m lang (zonder de canopy dan)

ik moet eerlijk bekennen dat mijn ervaring met helis niet veel verder reikt dan realflight sim en wat kleinere electro-toestelletjes maar ik ben echt van plan het te leren met deze oude rakker :)
 
In dat geval: Niet doen! Het is een klassieke heli, en er zijn moeilijk onderdelen voor te krijgen.

Als je per sé met een brandstofheli wilt leren vliegen, koop dan in elk geval een recenter model waar nog alles bij te krijgen is.

118 cm is overigens zo ongeveer 550 size, mischien net een tikkeltje kleiner.

Groet, Bert
 
Deze is te modern voor mij...:D

Ik moet Brutus gelijk geven, het zal bij het leren vliegen best een keertje mis gaan en dan heb je meteen niks meer. Koop een 500je om te leren en vlieg met deze als je het kan. Heel eerlijk: oldies vliegen verrekte moeilijk!

Groet, Marco.
 
Een junior 50 vliegt simpelweg heerlijk en stabiel maar wat ervaring is geen overbodige luxe. De meeste vlieguren met heli's heb ik met mijn junior 50 in een Hughes 500 romp. Gewoon omdat ie zo lekker vloog. Helaas vorig jaar verkocht.. Dom dom dom... :o
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ondertussen heel wat uurtjes gepoetst en de nieuwe motor erin gestoken...nu moet ik nog enkel het startsysteem veranderen want die konische starter werkt niet goed meer (rubber is versleten)

ik heb al wat ervaring met vliegtuigen, zal heel rustig deze schluter leren vliegen!! foto's volgen nog (ben nog leuke canopy/fuselage aan het zoeken)

één vraagje nog, op kanaal 6 zit een servo die alle andere de ene of de andere kant doen uitgaan...geen idee wat dit betekent voor het vliegen...
 
Dit moet je toch wat beter uitleggen.

wel, op mijn mx12 zender heb ik 6 kanalen en de heli heeft er 7 nodig (blijkbaar) dus heb ik één servo op mijn "retract kanaal 6" gezet (= schakelaartje rechtsboven op zender)

dus die ene servo (die verbonden is met de andere) kan maar 2 kanten op en doet de de rest meebewegen...nu ik het zo schrijf vrees ik dat mijn zender één kanaal tekort heeft, klopt dit?
 
Dat is de pitchservo, de junior 50 heeft een mechanische mixer waarbij de roll en nick servo meekantelen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die servo hoort dus achter een stick kanaal en niet achter een schakelaar. Volgens mij de H1 mix in de zender maar dat weet ik zo niet zeker uit mn hoofd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
één vraagje nog, op kanaal 6 zit een servo die alle andere de ene of de andere kant doen uitgaan...geen idee wat dit betekent voor het vliegen...

Klopt....

Die ene servo kantelt de twee tuimelschijf servo's (nick en roll) en dat resulteert in een pitch beweging (tuimelschijf schuift rechtsstandig op en neer).

Je zender heeft niet te weinig kanalen: deze heli kun je als het moet met een ouderwetse mixerloze 4 kanaals zender vliegen, als je die bewuste servo tegelijk ook aan het gas koppelt. Is tegenwoordig niet meer aan te bevelen, maar vroeger vlogen er legio op die manier.

Selecteer in je zender tuimelschijf type H1, (afzonderlijke ailleron, elevator en pitch servo).
Verbind de servo die alles laat kantelen met het pitch kanaal, de overige twee met de roll en nick. Zodanig, dat als je de rotor met de hoofdbladen recht naar voren en naar achteren stil zet, dan mag de elevatorstick uitsluitend de paddelbladen laten bewegen. Zie je de hoofdbladen bewegen of de paddelstang zich "als een wipwap" gedragen, dan moet je nick en roll verwisselen.

Gas en hekrotor wijzen zich verder vanzelf, hoop ik.

Groet, Bert
 
Gewoon bij een heli shop een y-kabel kopen en de moter en pitch op 1 kanaal zetten,
Dan ben je voor een paar euro klaar, of zelf een y-kabel maken.
 
Nee joh! Die MX12 moet zat mix mogelijkheden hebben om een simpele pitch/throttle mixer in te stellen! Ben je zelfs "gratis" klaar en het is nog veel beter instelbaar ook....

Zou ik niet doen, zo'n Y-kabel.

Groet, Bert
 
Een Y-kabel tussen gas en pitch....

Het mag wel (het is niet verboden, en het is absoluut vliegbaar) maar die zender heeft daar gewoon reeds een ingebouwde mixer voor, en dan is het gekkenwerk, om een lastig in te stellen electro-mechanische gas/pitch koppeling te maken die nooit optimaal zal worden, terwijl je een makkelijk en nagenoeg perfect instelbare electronische mixer tot je beschikking hebt.

Groet, Bert
 
De vraag was volgens mij als ik het goed lees hij heeft 7 kanalen nodig.
Maar de mx 12 heeft er maar 6.
Dan kun je doormidden van een y-kabel toch een 7de kanaal creëren.
Of heb ik dan mis.
 
Back
Top